Finansudvalget 2013-14
FIU Alm.del
Offentligt
1383015_0001.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
vendigt med en betydelig margin i betalingsbevillingerne for at
sikre, at der er plads til at finansiere uforudsete udgifter.
Det er også min forventning, at den samme gruppe af lande vil
argumentere for, at EU's budget skal afspejle medlemslande-
nes
konsolideringsbestræbelser.
Det er holdninger, som vi fra dansk side bakker op om, da de
flugter med vores generelle budgetansvarlige tilgang, som vi jo
også fulgte i forhandlingerne om den flerårige finansielle ram-
me.
Regeringen mener ikke, at Kommissionens forslag til EU's bud-
get for 2015 i tilstrækkelig grad
afspejler konsolideringsbestræ-
belserne i medlemslandene. Særligt
stigningen i betalingsbevil-
lingerne på
knap 5
pct. er klart for høj givet de udgiftspolitiske
realiteter.
Regeringen vil derfor lægge betydelig vægt på, at
stigningen i
EU's budget afspejler
de konsolideringsbestræbelser, som fort-
sat i betydelig udstrækning sætter rammerne for stigningen
i de
offentlige udgifter i medlemsstaterne.
Regeringen lægger også betydelig vægt på, at der sikres en
tilstrækkelig margin til, at der kan tages højde
for uforudsete
udgifter senere på året.
Regeringen
lægger
desuden
vægt på, at der er et fornuftigt for-
hold imellem forpligtigelses-
og betalingsniveauet, så vi undgår
at ubetalte
regninger skubbes til senere år.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
Ligesom tidligere, lægger regeringen også i år afgørende vægt
på, at de udgiftslofter der er fastsat i den flerårige finansielle
ramme, overholdes.
Regeringen ser flere positive aspekter i visse dele af Kommis-
sionens forslag. Det drejer sig særligt om fordelingen af udgif-
terne, hvor vi finder det positivt, at Kommissionen har valgt at
prioritere
de områder, der giver mest europæisk merværdi. Det
drejer sig
særligt
om udgifterne til forskning og uddannelse.
Men jeg vil godt bemærke, at mere end 4 mia. euro ud af en
samlet udgiftsstigning på
godt 6 mia. euro i Kommissionens for-
slag er tiltænkt udgiftskategori 1A, som hovedsageligt udgøres
af forskningsprogrammet Horizon 2020. Derfor må vi også er-
kende, at vi ikke kommer uden om at skulle prioritere hårdere
også på dette område for at finde de nødvendige reduktioner,
der vil bringe den samlede udgiftsstigning ned på et acceptabelt
niveau.
Regeringen er også positiv overfor Kommissionens anerken-
delse af, at Grønland skal prioriteres på lige fod med andre EU-
naboskabsområder.
Jeg kan afslutningsvis oplyse, at en vedtagelse af Kommissi-
onens budgetforslag
foreløbigt
vurderes at ville
medføre et
dansk EU-bidrag
på ca.
21,3 mia. kr. i 2015. Det svarer til en
stigning i forhold til budgettet for 2014
på 0,9 mia. kr.
Det me-
ner jeg er klart for højt.
Forhandlingerne vil vise, hvor langt vi
kan komme ned.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
Afslutningsvis
vil jeg gerne bemærke, at den danske rabat
helt
efter forventningen, ikke optræder i 2015-budgettet.
Det skyl-
des, at den forordning der regulerer EU's indtægtssystem ikke
er vedtaget endnu.
Når den bliver vedtaget i 2016,
vil Danmark
få sin årlige rabat på 1 mia. kr. med tilbagevirkende kraft.