Finansudvalget 2013-14
FIU Alm.del
Offentligt
1383688_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
Finansministeren
25. juni 2014
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 336 (Alm. del) af 18. juni
2014 stillet efter ønske fra Finn Sørensen (EL)
Spørgsmål
”Vil
ministeren sende en oversigt over virksomheder hvor staten har aktier,
hvilke regler der gælder med hensyn til løn- og arbejdsvilkår i disse virksomheder,
og hos disse virksomheders leverandører og underleverandører, samt
hvad regeringen har gjort, eller vil gøre for at sikre, at disse virksomheder som
minimum lever op til det overenskomstmæssige niveau, jf. overenskomster indgå-
et af de mest repræsentative parter på det danske arbejdsmarked?”
Svar
Af publikationen
Statens selskaber 2014
fremgår det, at staten ejer andele i 19 aktie-
selskaber,
jf. tabel 1.
Dertil kommer de seks selvstændige offentlige virksomheder
mv., DanPilot, DSB, Eksport Kredit Fonden, Energinet.dk, Naviair og Vækstfon-
den, som fungerer på aktieselskabslignende vilkår, samt de tre interessentskaber,
Metroselskabet I/S, Udviklingsselskabet By og Havn I/S og Aarhus Letbane I/S.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1383688_0002.png
Side 2 af 4
Tabel 1
Statens aktieposter mv. pr. 20. juni 2014
Selskab
Statslige aktieselskaber
Bornholmstrafikken Holding A/S
Dansk Jagtforsikring A/S
Danske Spil A/S
Det Danske Klasselotteri A/S
DONG Energy A/S
Finansiel Stabilitet A/S
Statens Ejendomssalg A/S
Statens og Kommunernes Indkøbs Service A/S
Sund & Bælt Holding A/S
TV2|DANMARK A/S
Vestjysk Bank A/S*
Selvstændige offentlige virksomheder mv.
DanPilot
DSB
Eksport Kredit Fonden
Energinet.dk
Naviair
Vækstfonden
Øvrige selskaber med statslig ejerandel
AFT 2005 A/S
Air Greenland A/S
Basisbank A/S
Dansk Bibliotekscenter A/S
Københavns Lufthavne A/S*
Metroselskabet I/S
NORDUnet A/S
PostNord AB
SAS AB*
Udviklingsselskabet By & Havn I/S
Aarhus Letbane I/S
Finans
Finans
Finans
Kultur
Finans
Transport
Uddannelses- og Forskning
Transport
Finans
Transport
Transport
< 1 pct.
25 pct.
2 pct.
39 pct.
39 pct.
42 pct.
22 pct.
40 pct.
14 pct.
5 pct.
47 pct.
Erhvervs- og Vækst
Transport
Erhvervs- og Vækst
Klima-, Energi- og Bygning
Transport
Erhvervs- og Vækst
100 pct.
100 pct.
100 pct.
100 pct.
100 pct.
100 pct.
Transport
Miljø
1)
Finans
Finans
Finans
Erhvervs- og Vækst
Finans
Finans
2)
Transport
Kultur
Finans
100 pct.
51 pct.
80 pct.
100 pct.
59 pct.
100 pct.
100 pct.
55 pct.
100 pct.
100 pct.
81 pct.
Ressortministerium
Ejerandel
Anm.: * Børsnoterede selskaber.
1)
Naturstyrelsen.
2)
Moderniseringsstyrelsen.
For så vidt angår spørgsmål om løn- og arbejdsvilkår for medarbejdere i disse
selskaber, er det selskabets ledelse, der har ansvaret, i henhold til de gældende
retningslinjer for statens varetagelse af selskabsejerskab,
jf. Staten som aktionær
(2004).
Selskaberne kan herunder indgå overenskomster og ansættelseskontrakter
som private selskaber. Det påhviler således bestyrelsen at indgå ansættelseskon-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 3 af 4
trakter med direktionen samt overvåge løn- og ansættelsesvilkår for andre medar-
bejdere.
Det er således statens forventning, at løn- og arbejdsforhold i statslige selskaber
som udgangspunkt må afspejle forholdene i lignende private selskaber. Dette in-
debærer, at selskaberne skal kunne tilbyde konkurrencedygtige vilkår, dog uden at
blive lønførende.
Finansministeriet er ikke bekendt med de konkrete løn- og arbejdsvilkår i de en-
kelte selskaber. Det er dog Finansministeriets forståelse, at det for de selskaber,
der har mange medarbejdere typisk gælder, at de har indgået overenskomster, og
at løn- og ansættelsesvilkår er på niveau med, hvad der gælder på det øvrige ar-
bejdsmarked.
For så vidt gælder løn- og arbejdsvilkår hos selskabernes leverandører og underle-
verandører, er det Finansministeriets indtryk, at de selskaber, der anvender offent-
lige udbud generelt er opmærksomme på, at løn- og arbejdsvilkår for arbejde ud-
ført i Danmark bør ligge på niveau med, hvad der kendes fra det danske arbejds-
marked. Fx gælder det, at DONG Oil Pipe A/S, der er et datterselskab af DONG
Energy A/S, i forbindelse opførelse af et olieseparationsanlæg i Fredericia i kon-
trakten med entreprenøren har krævet, at alle ansatte hos entreprenøren og den-
nes underleverandører følger danske løn- og arbejdsvilkår,
jf. svar på S 1564 af 28.
maj 2014.
Det skal i denne sammenhæng bemærkes, at regeringen den 13. juni 2014 indgik
en aftale med SF og Enhedslisten om et nyt cirkulære om arbejdsklausuler. Som
konsekvens af det nye cirkulære skal bl.a. selskaber, som fuldt ud er ejet af statsli-
ge myndigheder og ikke er i konkurrence, anvende arbejdsklausuler ved kontrakter
på bygge- og anlægsområdet. Cirkulæret har til formål at sikre, at ansatte, der ar-
bejder i virksomheder, som udfører tjenesteydelser for offentlige myndigheder og
ordregivere, får sædvanlige løn- og arbejdsvilkår.
I forhold til vilkårene på det danske arbejdsmarked generelt, er det regeringens
holdning, at arbejde i Danmark skal foregå på danske overenskomstvilkår. Det
skal sikres gennem klare regler. Regeringen har således i de sidste 2-3 år strammet
betydeligt op, når det gælder social dumping. Regeringen har med finansloven for
2012, 2013 og 2014 sikret en massiv indsats mod social dumping, hvor der i alt er
afsat over en halv milliard kroner. Regeringen har:
Øget kontrollen ude på arbejdspladserne, og vi har styrket samarbejdet
mellem politi, SKAT og Arbejdstilsynet.
Skærpet sanktionerne.
Skærpet kravet til registrering af udenlandske virksomheder.
Afsat midler til bekæmpelse af og kontrol med godstransport (cabotage-
kørsel).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 4 af 4
Styrket indsatsen i rengøringsbranchen (kontrol og indførelse af hvervgi-
veransvar).
Indført krav om et obligatorisk sikkerhedskort til alle lønmodtagere, uan-
set nationalitet, der arbejder i bygge- og anlægsbranchen.
Øget brugen af arbejdsklausuler.
Med venlig hilsen
Bjarne Corydon