Finansudvalget 2013-14
FIU Alm.del
Offentligt
1384618_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
Finansministeren
27. juni 2014
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 328 (Alm. del) af 11. juni
2014 stillet efter ønske fra Ole Birk Olesen
Spørgsmål
Vil ministeren, på baggrund af regeringens Konvergensprogram 2014, oplyse det
akkumulerede underskud på de offentlige finanser i mia. kr. for årene 2014 til
2050?
Svar
I
figur 1
er vist udviklingen i den offentlige saldo i pct. af BNP fra 2000 til 2070, jf.
det beregningstekniske forløb i
Konvergensprogram 2014.
Figur 1
Offentlig saldo 2000-2070
Pct. af BNP
6
5
4
3
2
1
0
-1
-2
-3
-4
-5
2000
Pct. af BNP
6
5
4
3
2
1
0
-1
-2
-3
-4
-5
2070
Figur 2
Offentlig nettogæld 2000-2070
Pct. af BNP
30
25
Pct. af BNP
30
25
20
15
20
15
10
5
0
10
5
0
-5
-10
2000
2010
2020
2030
2040
2050
2060
-5
-10
2070
2010
2020
2030
2040
2050
2060
Kilde: Konvergensprogram 2014
Det skal understreges, at der er alene tale om et beregningsteknisk forløb efter
2020. Der er således ikke taget stilling til de overordnede prioriteringer i den
økonomiske politik efter 2020.
Figur 1
viser, at der vil være et offentligt underskud fra omkring 2026.
Underskuddet forøges gradvist i forløbet frem til ca. 2 pct. af BNP omkring 2040,
hvorefter underskuddet gradvist vil blive reduceret.
I
figur 2
ses betydningen af de offentlige underskud mv. for den offentlige
nettogæld. I 2014 er nettogælden ca. 7 procent af BNP. Det vil den også være i
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 2 af 2
2030, hvorefter den gradvist vil blive forøges, indtil den stabiliserer sig omkring 25
procent af BNP i 2050. Derefter vil nettogælden gradvist falde.
Hvis man lægger det beregningstekniske forløb i
Konvergensprogram 2014
til grund
for vurderingen af underskuddet i den 37 årige periode, der spørges til, vil den
offentlige saldo akkumuleret i løbende priser udvise et underskud på ca. 1.718
mia. kr. Det relevante i forhold til målsætningerne om sunde og holdbare
offentlige finanser er imidlertid udviklingen i den offentlige saldo og nettogælden
set i forhold til BNP.
Det skal bemærkes, at det beregningstekniske forløb er holdbart trods perioden
med offentlige underskud. Den vurdering deler De Økonomiske Råd, jf.
Dansk
økonomi, foråret 2014.
Det beregningstekniske forløb i
Konvergensprogram 2014
er efter 2020 fremskrevet
med normale beregningsforudsætninger for uændret politik. Bl.a. indebærer dette,
at det offentlige forbrug udvikler sig med ca. 1 procent årligt efter 2020.
Den økonomiske politik tilrettelægges ikke blot ud fra hensynet til langsigtet
økonomisk holdbarhed, men også ud fra de underskudsgrænser, der følger af
budgetloven og
EU’s Stabilitets-
og Vækstpagt, der tilsiger, at det strukturelle
offentlige underskud ikke må overstige 0,5 pct. af BNP og det faktiske underskud
ikke må overstige 3 pct. af BNP.
Der vil i forbindelse med fremtidige mellemfristede planer blive taget stilling til,
hvordan udgifter og indtægter tilpasses således, at det planlagte saldoforløb holder
sig inden for budgetlovens grænser til den tid.
Med venlig hilsen
Finansministeren