Finansudvalget 2013-14
FIU Alm.del
Offentligt
1302718_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
Finansministeren
21. november 2013
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 31 (Alm. del) af 22.
oktober 2013 stillet efter ønske fra Eva Kjer Hansen (V)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvorledes det påvirker samfundets velstand i 2020
målt som hhv. BNP og BNP pr. capita, hvis den offentlige beskæftigelse øges med
1 pct. om året frem mod 2020, og tilsvarende hvis den private beskæftigelse øges
med 1 pct. om året frem mod 2020, i forhold til et scenarie, hvor beskæftigelsen er
uændret i 2020 i forhold til i dag?
Svar
På sigt er beskæftigelsen bestemt af strukturerne på arbejdsmarkedet, herunder af
kompensationsgrader for ledige, beskatning og arbejdsmarkedets fleksibilitet.
Denne sammenhæng er blandt andet underbygget i
”Regneprincipper og modelanvendel-
se i Finansministeriet”, oktober 2012,
www.fm.dk.
Derfor vil en stigning i antal offent-
ligt ansatte på fx 5.000 personer ved uændrede strukturer på sigt medføre et tilsva-
rende fald i den private beskæftigelse på 5.000 personer.
Når den samlede beskæftigelse er bestemt af strukturerne på arbejdsmarkedet, be-
tyder det også, at man ikke kan se isoleret på hhv. udviklingen i den private og den
offentlige beskæftigelse, som spørgsmålet lægger op til.
Gennem reformer kan man hæve den strukturelle beskæftigelse og derved mulig-
gøre en stigning i den offentlige beskæftigelse uden, at det modsvares i den private
beskæftigelse. I beregningerne nedenfor er det dog forudsat, at den strukturelle
beskæftigelse er uændret.
Øges den offentlige beskæftigelse med 1 pct. årligt i årene 2015-2020 i forhold til
grundforløbet (KP13), svarer det til en stigning på 48.000 personer i 2020,
jf. tabel
1.
Det medfører samtidig et tilsvarende fald i den private beskæftigelse på 48.000
personer, således at den samlede beskæftigelse er uændret. Samtidig er BNP og
BNP pr. indbygger omtrent uændret
1
.
Der er en mindre mekanisk virkning på produktiviteten, jf.
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 29 (alm. del) af 22. oktober
2013.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1302718_0002.png
Side 2 af 3
I scenariet hvor den private beskæftigelse øges med 1 pct. årligt i årene 2015-2020
svarende til en stigning på 122.000 personer, er det lagt til grund, at stigningen
sker som følge af lavere offentlig beskæftigelse. Dermed skal den offentlige be-
skæftigelse være 122.000 personer lavere end i grundforløbet i 2020 for at den pri-
vate beskæftigelse kan vokse med 1 pct. årligt.
Tabel 1
Virkning på beskæftigelse og BNP ved ændringer i hhv. offentlig og privat beskæftigelse, afvigelse ift.
grundforløb (KP13)
Ændring i beskæftigelse i 2020,
1.000 personer
Offentlig
Offentlig fuldtids-
beskæftigelse
vokser med 1 pct.
årligt (2015-2020)
Privat fuldtidsbe-
skæftigelse vok-
ser med 1 pct. år-
ligt (2015-2020)
Privat
I alt
BNP
pr. indbygger
Offentlig
saldo, 2020
Ændring, pct.
af BNP
BNP
Ændring i gns. årlig vækst,
pct. point
48
-48
0
-0,1
-0,1
-1,7
-122
122
0
0,1
0,1
4,3
Anm.: Det forudsættes, at en fuldtidsbeskæftiget arbejder 222 dage af 7,4 timer svarende til 1643 timer årligt
Kilde: Egne beregninger på baggrund af KP13
Selvom velstandsniveauet som udgangspunkt er omtrent upåvirket af vækstraten i
den offentlige beskæftigelse, medfører de to scenarier store forskelle i den offent-
lige saldo i 2020.
En stigning i den offentlige beskæftigelse på 48.000 personer vil forværre de of-
fentlige finanser med 1,7 pct. af BNP i 2020 ift. KP13. Finansiering af en sådan
stigning i den offentlige beskæftigelse (eksempelvis igennem et højere skattepro-
venu) vil kunne påvirke velstanden negativt som følge af eksempelvis negative ef-
fekter på arbejdsudbuddet, men den præcise effekt afhænger af de valgte finansie-
ringselementer.
Modsat vil et fald i den offentlige beskæftigelse på 122.000 personer (og en tilsva-
rende stigning i den private beskæftigelse) isoleret set forbedre den offentlige sal-
do med 4,3 pct. af BNP i 2020. En reduktion af den offentlige beskæftigelse i
denne størrelsesorden vil mærkbart reducere de ressourcer, der er til rådighed i
den offentlige service.
Der henvises i øvrigt til
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 29 (alm. del) af 22. oktober
2013.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 3 af 3
Med venlig hilsen
Bjarne Corydon