Finansudvalget 2013-14
FIU Alm.del
Offentligt
1373389_0001.png
Økonomi- og indenrigsminister Margrethe Vestagers talepapir
Det talte ord gælder
Anledning:
FIU alm. del samrådsspørgsmål V
Tid og sted: 7. maj 2014 kl.14.00, lokale 1-133
(Indledning)
Tak for spørgsmålet om mine udtalelser til dagbladet Børsen den
28. marts om vækst.
I spørgsmålet er anført, at jeg afviser skatte- og afgiftslettelser i
forårets vækstpakke. Det er ikke en korrekt gengivelse af det, der
fremgår af artiklen i Børsen.
Jeg vil derfor starte med at gøre klart, hvad der står i artiklen. Og
nu citerer jeg:
Økonomi- og indenrigsminister Margrethe Vestager afviser
endegyldigt, at forårets vækstpakke kommer til at byde på skatte-
og afgiftslettelser i stil med sidste års Vækstplan DK.
Forestillingen om, at man kan lave noget, der har samme volumen
som sidste år, er bare en forestilling. Det bliver ikke jul to gange
om året, om man så må sige, siger hun og tilføjer, at der ikke er
penge til storstilede lettelser af eksempelvis energiafgifterne.
(Citat slut)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1373389_0002.png
(Vækstplan DK)
I mine udtalelser til Børsen har jeg således ikke udelukket, at der
kan indgå skatte- eller afgiftslettelser i regeringens kommende
vækstudspil. Og som man kan se af dagens aviser, vil der da
også indgå skattelettelser i regeringens vækstplan. Som omtalt i
pressen drejer det sig om et nyt iværksætterfradrag og en
lempelse af udbytteskatten.
Men som jeg gjorde opmærksom på i artiklen fra 28. marts vil
skatte- og afgiftslettelserne ikke have samme omfang som dem,
der indgik i sidste års aftaler om Vækstplan DK.
Det skal ses i lyset af, at aftalerne om Vækstplan DK indeholdt
betydelige lettelser af skatter og afgifter, herunder:
-
en gradvis nedsættelse af selskabsskatten fra 25 pct. til 22
pct.
-
afskaffelse af virksomhedernes betaling af CO2-afgift på
elektricitet
-
bortfald af virksomhedernes betaling af el-
distributionsbidrag
-
forlængelse af momskredittiden for små og mellemstore
virksomheder
-
-
lempelse af emballageafgifter
reduktion henholdsvis fjernelse af afgiften på øl og
sodavand
Denne liste er ikke udtømmende. Men det burde være klart, at der
samlet set er tale om ganske betydelige lettelser af skatter og
afgifter på erhvervslivet. Lettelser som det var muligt at finansiere,
blandt andet fordi vi samtidig gennemførte ambitiøse reformer af
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1373389_0003.png
kontanthjælp og SU-systemet samt begrænsede den offentlige
forbrugsvækst.
(Yderligere vækstinitiativer)
Formålet med vækstinitiativerne er at gøre det attraktivt at
investere og drive virksomhed i Danmark. Initiativerne bidrager til
at sikre mere konkurrencedygtige vilkår for virksomhederne og
øge produktiviteten. Det er vigtige forudsætninger for vækst og for
flere gode, vellønnede job.
Regeringen har sat ambitiøse mål for vækst og beskæftigelse
frem mod 2020. De mål holder vi selvfølgelig fast i. Der er med de
hidtil gennemførte reformer og vækstinitiativer taget betydelige
skridt til at realisere målene.
Men der er brug for yderligere initiativer.
Produktivitetskommissionen har fremlagt en række anbefalinger
om, hvordan produktiviteten kan styrkes. De anbefalinger er en
del af grundlaget for det vækstudspil, som regeringen fremlægger
meget snart.
Det nye udspil vil være endnu et skridt i retning af at realisere de
ambitiøse mål, vi opstillede med Vækstplan DK. Aftalen om
vækstplanen sidste år var første skridt, og vi har ikke siddet på
hænderne siden da.
Eksempelvis fremlagde regeringen i sidste måned forslag til en
reform af international rekruttering. Regeringens udspil indeholder
en bred vifte af forslag, der skal gøre det lettere for
virksomhederne at rekruttere de dygtige og højtkvalificerede
medarbejdere, de har brug for.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1373389_0004.png
Det styrker virksomhedernes konkurrencevilkår og dermed
grundlaget for at skabe vækst i Danmark.
Det er i den forbindelse værd at nævne, at der blandt de mange
rekrutteringsforslag også er et forslag, der letter skatten, nemlig
forslaget om at lempe reglerne i forskerskatteordningen.
Regeringen foreslår, at nedsætte kravet til den månedlige
indtjening, der er nødvendig, for at nøglemedarbejdere kan
anvende forskerskatteordningen. I dag kræves der et vederlag på
70.600 kr. om måneden. Regeringen foreslår, at det krav
reduceres med 10.000 kr.
(Afrunding)
Det er bare et eksempel på, at regeringen ikke har udelukket
skatte- og afgiftslettelser fra at indgå i indsatsen for at styrke
væksten. Det gælder også kommende initiativer, herunder som
nævnt den vækstplan, der er lige på trapperne.
Men
og det var budskabet i Børsen-artiklen, der har givet
anledning til dette samråd
det er ikke realistisk at forestille sig
skatte- og afgiftslettelser af samme volumen som sidste år. Nye
initiativer skal selvfølgelig finansieres.
Det er fortsat en præmis for regeringens økonomiske politik, at der
er orden i de offentlige finanser. Og regeringen lægger vægt på, at
der samtidig er plads til en mindre vækst på 0,6 pct. årligt i det
offentlige forbrug i de kommende år.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1373389_0005.png
Regeringen fremlægger som nævnt snart sit forslag til nye
vækstinitiativer. Jeg ser frem til konstruktive drøftelser om disse
med Folketingets partier.
5