Finansudvalget 2013-14
FIU Alm.del
Offentligt
1375661_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
Finansministeren
28. maj 2014
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 272 (Alm. del) af 30. april
2014
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvad det vil koste i mia. kr. at nedsætte selskabsskatten for
alle typer virksomheder i Danmark til 20 procent?
Svar
Til grund for besvarelsen er lagt:
At selskabsskattesatsen samt satsen for virksomhedsordningen nedsættes til 20
pct. fra og med indkomståret 2014.
At tillægsselskabsskatten for kulbrinteindkomst afskaffes, således at den
samlede selskabsskattesats også for kulbrinteskattepligtige selskaber vil udgøre
20 pct. fra og med indkomståret 2014.
De beskrevne initiativer skønnes samlet set at være forbundet med et umiddelbart
varigt mindreprovenu på i størrelsesordenen 5 mia. kr.,
jf. tabel 1.
Efter tilbageløb
og adfærd skønnes det varige mindreprovenu at udgøre i størrelsesordenen 2�½
mia. kr., svarende til den varige belastning af den finanspolitiske holdbarhed. Det
skal understreges at de angivne skønnede provenuvirkninger er forbundet med
usikkerhed.
1
Tabel 1
Varigt mindreprovenu ved en nedsættelse af selskabsskattesatsen og satsen for virksomhedsordningen til
20 pct. samt afskaffelse af tillægsselskabsskatten for kulbrintevirksomhed
Mia. kr. (2014-niveau)
Umiddelbart mindreprovenu
Mindreprovenu efter tilbageløb
Mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd
Varigt
5
4
2�½
Anm.: De skønnede provenuvirkninger afspejler det i forbindelse med
Økonomisk Redegørelse,
maj 2014
genberegnede niveau for det strukturelle provenu fra selskabskatten. Provenuerne er afrundet til nærmeste ¼
mia. kr. Skønnet er baseret på samme beregningsforudsætninger som besvarelsen af SAU Alm. del spørgsmål
608 (2012-13).
Kilde:
Økonomisk Redegørelse,
maj 2014,
Konvergensprogram Danmark 2014,
april 2014.
1
Der kan henvises til
Vækstplan DK, teknisk baggrundsrapport
(marts 2013) for en beskrivelse af strukturvirkningerne ved en
nedsættelse af selskabsskattesatsen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1375661_0002.png
Side 2 af 2
Yderligere bør det bemærkes:
At belastningen af den finanspolitiske holdbarhed forbundet med lempelserne
før eller siden skal finansieres ved enten en stigning i andre skatter og afgifter
eller ved lavere offentlige udgifter. En samlet samfundsøkonomisk vurdering
vil skulle afspejle både virkninger af lempelser og finansiering.
At der ikke er taget hensyn til, at en nedsættelse af selskabsskattesatsen
ved
uændret beskatning af personers aktieafkast
vil tilskynde til, at
hovedaktionærer modtager aflønning af arbejdsindsatsen som aktieindkomst i
stedet for personlig indkomst.
At det varige mindreprovenu er lavere end mindreprovenuet på kortere sigt.
På helt kort sigt skyldes det særligt, at satsnedsættelsen set i forhold til
gældende regler i 2014 og 2015 er relativt stor (henholdsvis 4,5 pct.-point og
3,5 pct.-point). På mellemlang sigt skyldes det, at satsnedsættelsen også vil
medføre et lavere provenu fra Nordsøaktiviteterne.
2
Med venlig hilsen
Finansministeren
2
Dette mindreprovenu bortfalder dog på lang sigt i takt med at Nordsøproduktionen udfases.