Finansudvalget 2013-14
FIU Alm.del
Offentligt
1370814_0001.png
1370814_0002.png
1370814_0003.png
Folketingets FinansudvalgChristiansborg
Finansministeren20. maj 2014
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 252(Alm. del)af 14. aprilstillet efter ønske fra Jesper Petersen (S)Spørgsmål
Ministeren bedes vurdere vækstprocenten i det offentlige forbrug som følge afDet Konservative Folkepartis vækstudspil: ”Konservativt vækstudspil 2014 -Oplæg til forårets vækstforhandlinger”?Svar
Femaf forslagene iKonservativt vækstudspil 2014vurderesumiddelbart at påvirkerealvæksten i det offentlige forbrug i 2015. Det drejer sig om:Nulvækst i det offentlige forbrug i 2015.IKonvergensprogram 2014er der forudsaten realvækst i det offentlige forbrug på 0,6 pct. i 2015. Det svarer til enrealvækst i det offentlige forbrug (ekskl. afskrivninger) på omkring 3 mia.kr.Øget konkurrenceudsættelse af offentlige opgaver.Finansministerietvurderer, at deter vanskeligt at realisere et betydeligt provenu gennem øgetkonkurrenceudsættelse allerede i 2015 henset til, at det ofte er en relativkompleks og tidskrævende proces at gennemføre nye udbud – især hvisder ikke allerede foreligger et grundigt forarbejde. Omvendt kan det ikkeudelukkes, at der på visse områder kan konkurrenceudsættes flere opgavermed provenuvirkning allerede i 2015 (f.eks. med halvårsvirkning)1.Forslaget vurderes derfor potentielt, at kunnereducere det offentligeforbrug mellem 0 og 1 mia. kr. i 2015,jf. svar på FiU-spørgsmål 250 af 14.april 2014.Beskæftigelsesreform.Reformen er ikke nærmere specificeret iKonservativtvækstudspil 2014.Afhængigafelementerne i en reform vurderes deoffentlige forbrugsudgifter potentieltat blive reduceret mellem 0 og 1 mia.kr. i 2015.Udlændingepolitiske lempelser på asylområdet tilbagerulles:En tilbagerulning afaftalen ’Øget fokus på udrejse – nye muligheder for asylansøgere’ fra 2012vurderes at reducere det offentlige forbrug med ca. 0,2 mia.kr. i 2015.
1
Effekterne af en øget konkurrenceudsættelse af offentlige opgaver på forskellige områder er ikke fuldt ud belyst ogdokumenteret.
Side2af3
Omkostningsgodtgørelse for danske virksomheder ved sager mod SKATvurderesatøge det offentlige forbrug med ca. 75 mio. kr. i 20152.
Forslagene vurderes tilsammenat reducere det reale offentlige forbrug mellem3,1mia. kr. og 5,1 mia. kr. i2015 sammenlignet med det forudsatte niveauiKonvergensprogram 2014, jf. tabel 1.Tabel 1

Elementer i Konservativt vækstudspil 2014

Mia. kr., 2014-priser

Finansieringsforlag

Nulvækst i det offentlige forbrug i 2015Øget konkurrenceudsættelse af offentlige opgaverBeskæftigelsesreformUdlændingepolitiske lempelser på asylområdet tilbagerulles

Nye initiativer

Omkostningsgodtgørelse for danske virksomheder ved sager mod skat0,1-3,0-1,0 - 0,0-1,0 - 0,0-0,2

Påvirkning på det offentlige

forbrug i 2015

Samlet virkning

-5,1 - -3,1

Anm: Det bemærkes, at nogle af initiativerne i det Det Konservative Folkepartis vækstudspil, herunder udvidelse afBoligJobordningen, er en skatteudgift. Diskretionære tiltag, der indebærer en forhøjelse af en skatteudgift,kan i henhold til §8 i budgetloven medføre en tilsvarende reduktion af de gældende udgiftslofter. Der erimidlertid ikke taget højde for en eventuel korrektion af lofterne i dette svar.
På den baggrund vurderesKonservativt vækstudspil 2014atindebære en realvækst idet offentlige forbrug på mellem-0,4 pct. og 0,0 pct. i 2015, hvor der iKonvergensprogram 2014er forudsat en realvækst i det offentlige forbrug på 0,6 pct. i2015,jf. tabel 2.Tabel 2

Realvækst i det offentlige forbrug(ekskl. afskrivninger) i2015

2015

Pct.

Konvergensprogram 2014Konservativt vækstudspil 20140,6-0,4 - 0,0
Anm: Virkningen på realvæksten er beregnet ift. det offentlige forbrug ekskl. afskrivninger.
2
Hvis den nuværende fradragsret tilsvarende afskaffes vil det isoleret set forbedre de offentlige finanser med ca. 25 mio.kr., som dog ikke påvirker det offentlige forbrug.
Side3af3
Med venlig hilsenBjarne Corydon