Finansudvalget 2013-14
FIU Alm.del
Offentligt
1383849_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
Finansministeren
25. juni 2014
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 251 (Alm. del) af 14. april
2014 stillet efter ønske fra Jesper Petersen (S)
Spørgsmål
Ministeren bedes vurdere de fordelingsmæssige konsekvenser fordelt på familiety-
per af Det Konservative Folkepartis vækstudspil: ”Konservativt vækstudspil 2014.
Oplæg til forårets vækstforhandlinger”?
Svar
Besvarelsen tager udgangspunkt i Finansministeriets vurdering af provenuvirknin-
gerne af Det Konservative Folkepartis vækstudspil,
jf. Svar på Finansudvalgets
spørgsmål nr. 250 af 14. april 2014.
Det er imidlertid ikke alle elementerne vækstud-
spillet, der vurderes at have betydning for husholdningerne.
Det fremgår af oversigten i
bilag 1
til denne besvarelse, hvilke elementer i udspillet,
der skønnes at kunne have betydning for husholdningerne, og som derfor i ud-
gangspunktet indgår i familietypeeksemplerne.
Ændringer i ligningsmæssige fradrag og skatter har direkte betydning for hushold-
ningernes rådighedsbeløb, mens afgiftslempelser på varer, der indgår i hushold-
ningernes forbrug, vil indebære en fremgang i det reale rådighedsbeløb gennem en
reduktion i priserne.
Derudover kan afgiftslempelser for virksomheder have indirekte betydning for
husholdningerne, fordi lempelser af afgifter på virksomhederne over tid helt eller
delvist nedvæltes til husholdningerne gennem højere lønninger. Det vil på sigt
indebære en omtrent proportional fremgang i rådighedsbeløbet både for personer
i beskæftigelse og på overførsler, idet overførselsindkomsterne som følge af sats-
reguleringen omtrent følger lønudviklingen. I besvarelsen forudsættes det bereg-
ningsteknisk, at hele virkningen nedvæltes allerede fra 2015.
Med udgangspunkt i denne fremgangsmåde vil både en LO-familie med to børn
og en LO-familie uden børn kunne opleve en fremgang i familiens reale rådig-
hedsbeløb (inkl. afgiftslempelserne for både husholdninger og virksomheder) sva-
rende til ca. 1.300 kr. årligt, mens en tilsvarende funktionærfamilie vil kunne have
fremgang på ca. 5.700 kr. årligt,
jf. tabel 1 nedenfor.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1383849_0002.png
Side 2 af 6
Heri indgår imidlertid ikke de fordelingsmæssige konsekvenser af de i udspillet
forudsatte besparelser på det offentlige forbrug i form af nulvækst i det offentlige
forbrug i 2015. Denne besparelse vil reducere værdien af det offentlige forbrug
målt fra inputsiden. I besvarelsen er de forudsatte ændringer i udgifterne til of-
fentligt forbrug derfor indregnet som en ækvivalent ændring i borgernes såkaldte
udvidede forbrugsmuligheder, jf. bl.a. svar på
Finansudvalgets spørgsmål nr. 202 af 28.
februar 2014
1
.
Udspillet vurderes samlet set at være underfinansieret med i størrelsesordenen
2¾-3¾ mia. kr. i 2015,
jf. Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 250. af 14. april 2014.
I
nærværende besvarelse er det beregningsteknisk forudsat, at denne manko finan-
sieres via en yderligere reduktion i det offentlige forbrug, som ligeledes er indreg-
net som en ækvivalent ændring i borgernes udvidede forbrugsmuligheder.
De fordelingsmæssige virkninger af det lavere offentlige forbrug følger en revide-
ret metode, hvor det offentlige forbrug er fordelt ud på familietyperne efter ind-
komst inden for fire forskellige familiekategorier: 25-59-årige med børn, 25-59-
årige uden børn, studerende uden børn og personer i alderen 65 år og opefter.
Dermed tager metoden højde for, at børnefamilier og ældre typisk har et større
træk på offentlige services end familier uden børn.
Det er beregningsteknisk lagt til grund, at den forudsatte mindrevækst i det of-
fentlige forbrug kan fordeles på en måde, der svarer til sammensætningen af det
nuværende offentlige forbrug. Det indebærer, at godt 50 pct. af den betragtede
ændring i det offentlige forbrug udgøres af såkaldt individualiserbart offentligt
forbrug
hvilket omfatter daginstitutioner, uddannelse, voksen- og efteruddan-
nelse, hospitalbenyttelse, sygesikringsydelser, plejehjem og hjemmepleje
mens
ca. 20 pct. af ændringen udgøres af såkaldt ikke-individualiserbart individuelt for-
brug (fx tilskud til teaterbilletter) og knap 30 pct. udgøres af såkaldt kollektivt of-
fentligt forbrug (fx veje og politi).
Den hermed forudsatte ændring i det individualiserbare offentlige forbrug tillæg-
ges end fordelingsvirkning svarende til fordelingen af forbruget på de omfattede
områder, mens den forudsatte ændring i det ikke-individualiserbare individuelle
forbrug og det kollektive offentlige forbrug fordeles ligeligt på alle personer i be-
folkningen.
Når beregningen af de fordelingsmæssige konsekvenser af udspillet udvides med
virkningen af reduktionen i det offentlige forbrug, vil LO-familien med børn sam-
let set kunne opleve en et fald på ca. 3.600 kr. årligt i de udvidede forbrugsmulig-
heder (ændring i det reale rådighedsbeløb tillagt ændringen af værdien af offentligt
1
Det bemærkes, at den konkret anvendte metode på en række punkter er ændret i forhold til beskrivelsen i svar på
Finans-
udvalgets spørgsmål nr. 202 af 28. februar 2014.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1383849_0003.png
Side 3 af 6
forbrug), mens LO-familien uden børn samlet set vil have en reduktion på 180 kr.,
jf. tabel 1.
Funktionærfamilien med børn vil ligesom LO-familien med børn også i højere
grad påvirkes negativt af det lavere offentlige forbrug isoleret set, men vil fortsat
kunne have en fremgang i familiens udvidede forbrugsmuligheder på ca. 1.100 kr.
årligt,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Virkning
af K’s vækstudspil
på det årlige reale rådighedsbeløb og udvidede forbrugsmuligheder i 2015
LO-familie
med to børn
Kroner, 2014-niveau
Nedsættelse af indkomstskat
Afskaffelse af grøn check og fradrag
for faglige kontingenter
Lavere afgifter
Ændring i reale rådighedsbeløb
Lavere virksomhedsafgifter
Ændring i reale rådighedsbeløb
inkl. virksomhedsafgifter
Lavere offentligt forbrug på 6,7 mia.
kr. (Heraf er 3,5 mia. kr. til finansie-
ring af manko i 2015
2
)
Ændring i reale rådighedsbeløb
inkl. lavere offentligt forbrug
(udvidede forbrugsmuligheder)
Do. i pct. af rådighedsbeløb
2.090
-4.870
3.080
300
1.000
1.300
-4.860
2.090
-4.290
2.570
370
930
1.300
-1.480
2.170
-1.730
1)
3.860
4.300
1.390
5.690
-4.560
LO-familie
uden børn
Funktionærfamilie
med to børn
-3.560
-1,1
-180
-0,1
1.130
0,2
1)
2)
Familien får ikke udbetalt grøn check, da indkomsten er over bortfaldsgrænsen.
I besvarelsen af Finansudvalgets spørgsmål nr. 250 af 14. april 2014 er underfinansieringen opgjort til
2¾-3¾ mia. kr. Med forudsætningerne i familietypeeksemplerne opgøres underfinansieringen til 3,5 mia.
kr. Forskellen skyldes, at provenuet fra øget konkurrenceudsættelse i besvarelsen af Finansudvalgets
spørgsmål nr. 250 af 14. april 2014 opgøres som et interval mellem 0,0 og1,0 mia. kr., mens det i nærvæ-
rende besvarelse opgøres til 0,0 mia. kr.
Anm.: Alle familier bor i ejerbolig.
Kilde: Egne beregninger på basis af Økonomi- og Indenrigsministeriets familietypemodel, Danmarks Statistiks
forbrugsundersøgelse og stikprøver på 33,3 pct. af befolkningen.
De indregnede lempelser med direkte betydning for husholdningernes rådigheds-
beløb omfatter blandt andet den forudsatte forhøjelse af beskæftigelsesfradraget
med 0,92 pct.-point svarende til en forhøjelse af det maksimale beskæftigelsesfra-
drag med 3.700 kr.
Hertil kommer en reduktion af topskattesatsen med 6 pct.-point, der dog ingen
betydning har for hverken LO-familierne eller funktionærfamilien, der begge har
en indkomst under topskattegrænsen.
De forudsatte finansieringselementer med direkte betydning for husholdningernes
rådighedsbeløb omfatter en afskaffelse af den grønne check (almindelig grøn
check, supplerende grøn check og tillæg til grøn check) og fradraget for faglige
kontingenter.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 4 af 6
For familier med en tilstrækkelig høj indkomst bortfalder den grønne check, hvil-
ket er tilfældet for funktionærfamilien. Afskaffelsen af den grønne check og fra-
draget for faglige kontingenter har derfor størst betydning for LO-familien,
jf. tabel
1.
Det bemærkes, at såvel den grønne check som maksimumsgrænsen for faglige
kontingenter er fastsat som nominelle beløb, der ikke reguleres i takt med udvik-
lingen i priser og lønninger. Dermed reduceres den reale værdi af beløbene over
tid. Det betyder, at virkningen af at afskaffe hhv. den grønne check og fradragsret-
ten for faglige kontingenter ligeledes bliver mindre over tid.
Virkningen af afgiftslempelserne afhænger af familiens disponible indkomst, idet
en højere disponibel indkomst forudsættes at indebære en større afledt virkning i
kroner. Dermed har afgiftslempelserne størst betydning for funktionærfamilien,
som har den højeste disponible indkomst,
jf. tabel 1.
Trækket på offentlige service er størst for familier bestående af børn og ældre med
relativt lave indkomster. Dermed vil finansieringen gennem en reduktion i det
offentlige forbrug på 6,7 mia. kr.
herunder den beregningsteknisk forudsatte
reduktion af det offentlige forbrug til dækning af den opgjorte underfinansiering,
der forudsættes til ca. 3�½ mia.kr. i 2015
have størst betydning for LO-familien
og funktionærfamilien med børn,
jf. tabel 1.
I Det Konservatives Folkepartis vækstudspil indgår derudover lempelser af kapi-
tal- og aktieindkomstbeskatningen. I Familietypemodellen er det forudsat, at stan-
dardfamilietyperne ikke har positiv kapitalindkomst. Derfor har lempelsen ingen
betydning for familietypeeksemplerne i denne besvarelse. I det omfang en familie
faktisk har positiv kapitalindkomst, vil en lavere kapital- og aktieindkomstbeskat-
ning kunne medvirke til at øge familiens rådighedsbeløb.
I
tabel 2
fremgår den årlige virkning i 2015 for flere forskellige familietyper både
opgjort som ændringer i det reale rådighedsbeløb - henholdsvis inklusive og eks-
klusive virksomhedsafgifter
og som ændringer i de udvidede forbrugsmulighe-
der (dvs. ændring i reale rådighedsbeløb inklusive ændring i værdien af det offent-
lige forbrug). Den relativt store fremgang for direktørfamilien kan primært henfø-
res til reduktionen af topskatten.
Det bemærkes, at opgørelsen af både virkningen af afgifterne og det offentlige
forbrug er forbundet med betydelig usikkerhed og vil variere med husholdninger-
nes karakteristika, herunder sammensætningen af privat forbruget og det faktiske
træk på offentlige services.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1383849_0005.png
Side 5 af 6
Tabel 2
Virkning
af K’s vækstudspil
på en række familietypers årlige reale rådighedsbeløb og udvidede forbrugsmu-
ligheder i 2015
Ændring i reale
Ændring i reale
rådighedsbeløb
rådighedsbeløb
inkl. offentligt
inkl. virksom- forbrug (udvidede
hedsafgifter forbrugsmulighe-
der)
Ændring i reale
rådighedsbeløb
I pct. af rådig-
hedsbeløb
Kroner, 2014-nivau
LO-familie med 2 børn
LO-familie uden børn
Enlig LO-arbejder uden børn
Privatansatte funktionærer
med 2 børn
Direktørfamilie med 2 børn
Pensionistpar med en ATP
Par på førtidspension, ny
ordning
Enlig dagpengemodtager uden
børn
Par på kontanthjælp (efter 6
måneder) med 2 børn
290
370
430
4.300
31.150
-1.330
-1.150
-1.230
-1.250
1.300
1.300
910
5.690
33.030
-780
-530
-890
-560
-3.560
-180
-200
1.130
28.840
-3.090
-2.380
-1.960
-5.810
-1,1
-0,1
-0,1
0,2
4,2
-1,8
-1,2
-2,2
-2,9
Anm.: LO-familien med to voksne, funktionærfamilien og direktørfamilien bor i ejerbolig, mens de øvrige fa-
milier bor i lejebolig.
Kilde: Egne beregninger på basis af Økonomi og indenrigsministeriets familietypemodel, Danmarks Statistiks
forbrugsundersøgelse og stikprøver på 33,3 pct. af befolkningen.
Med venlig hilsen
Bjarne Corydon
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1383849_0006.png
Side 6 af 6
Bilag 1
Bilagstabel 1
Oversigt over elementer i
K’s vækstudspil, som indgår i
familietypeberegningerne
Umiddelbar provenu-
virkning for husholdninger
(Indregnet i familie-
typeeksempler)
17,8
Anslået provenuvirkning
efter tilbageløb og adfærd
1. Merudgifter i alt
Heraf:
A) Personskatter
Højere beskæftigelsesfradrag
1)
Nedsættelse af topskattegrænsen med 6 pct.-point
2)
Lavere og simplere kapitalbeskatning
B) Afgifter på dagligvarer
Afskaffelse af afgifter på dagligvarer inkl. stop for
indeksering
Lempelse af afgifter på grænsehandelsfølsomme varer
inkl. stop for indeksering
3)
C) Energiafgifter
Konkurrencetjek af PSO
NOx-afgiften rulles tilbage
4)
-2,5
-1,7
-1,0
-2,5
-1,3
-11,1
1,7
5,5
1,7
3,8
2,7
-1,5
-0,3
-0,3
8,5
3,0
0,0
4,4
1,1
-2,6
-3,2
2,3
-3,5
1,7
0,4
0,3
-10,1
-3,2
0
-5,3
-1,6
7,7
-
-
-3,6
4,1
Regulering af CO2-afgift på proces
2. Finansiering i alt
Heraf:
Nulvækst i det offentlige forbrug i 2015
Øget konkurrenceudsættelse af offentlige opgaver
Afskaffelse af grønne check
Stop for fradrag til fagforeninger
3. Husholdninger netto, ekskl. underfinansiering
Merudgifter uden effekt på husholdninger
Finansiering uden effekt på husholdninger
4. Anslået underfinansiering 2015
5)
5. Husholdninger netto i alt (3.+4.)
Anm.: Det er som udgangspunkt den umiddelbare provenuvirkning af de enkelte forslag i udspillet, der indgår i
familietypeberegningerne, mens det er virkningen efter tilbageløb for moms og afgifter samt afledt ad-
færd, der indgår i den samlede provenuvurdering af udspillet.
1) Der forudsættes en selvfinansieringsgrad på ca. 20 pct.
2) Der forudsættes en selvfinansieringsgrad på ca. 40 pct.
3) Nedvæltningen af energiafgifter i lønnen er baseret på provenuet opgjort efter tilbageløb og anden adfærd,
men før arbejdsudbudsvirkninger.
4) Det forudsættes, at ca. 40 pct. af NOx-afgiften hviler på husholdningerne og derfor har direkte virkning på
det reale rådighedsbeløb, mens den resterende andel hviler på virksomhederne og dermed nedvæltes til
husholdningerne gennem højere lønninger.
5) I besvarelsen af Finansudvalgets spørgsmål nr. 250 af 14. april 2014 er underfinansieringen opgjort til
2¾-3¾ mia. kr. Med forudsætningerne i familietypeeksemplerne opgøres underfinansieringen til 3,5 mia.
kr.
Kilde: Baseret på Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 250 af 14. april 2014.