Finansudvalget 2013-14
FIU Alm.del
Offentligt
Folketingets FinansudvalgChristiansborg
Finansministeren20. maj 2014
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr.250(Alm. del)af 14. april2014stillet efter ønske fraJesper Petersen (S)Spørgsmål
Ministeren bedes vurdere sammenhængen mellem udgifter og indtægter i detDet Konservative Folkepartis vækstudspil: ”Konservativt vækstudspil 2014 -Oplæg til forårets vækstforhandlinger”, og hvordan det vil påvirke denoffentligesaldo og gæld?Svar
Det Konservative Folkeparti offentliggjorde i april sit vækstudspil. Overordnetvurderer Finansministeriet, at udspillet isoleret setvil påvirke den offentlige saldo i2015 medmellem -2� mia. kr. og -3� mia. kr., hvis alle forslag implementeres i2015, sådan som Det Konservative Folkeparti forudsætter.Den isolerede virkning på gælden vil svare til virkningen på den offentlige saldo.Således vurderes Det Konservative Folkepartis vækstudspil at medføre en stigningi den offentlige gæld på mellem 2� mia. kr. og 3� mia. kr. i 2015.Ved vurderingen er der foretaget skøn for de enkelte nye initiativer ogfinansieringsforslag,jf. bilag 1.Finansministeriet vurderer, at Det Konservative Folkeparti angiver merudgifterfor ca. 14½ mia. kr. og forslag til finansiering for ca. 10� -11� mia. kr. i 2015afhængigt af, hvor stort et bidrag fra konkurrenceudsættelse af offentlige opgaver,der kan realiseres i 2015,jf.bilag 1.Det bemærkes, at provenuskønnene vedr.skatteforslagene i udgangspunktet er opgjort efter adfærd og tilbageløb. I detomfang adfærdsvirkningen består i fx en forøgelse af arbejdsudbuddet er detusikkert, om adfærdsvirkningen realiseres allerede fra 2015.Finansministeriet vurderer, at det er vanskeligt at realisere et betydeligt provenugennem øget konkurrenceudsættelse allerede i 2015 henset til, at det ofte er enrelativ kompleks og tidskrævende proces at gennemføre nye udbud – især hvis derikke allerede foreligger et grundigt forarbejde. Omvendt kan det ikke udelukkes, atder på visse områder kan konkurrenceudsættes flere opgaver medprovenuvirkning allerede i 2015 (fx med halvårsvirkning). Imidlertid er effekterne
Side 2 af 4
af en øget konkurrenceudsættelse af offentlige opgaver på forskellige områderikke fuldt ud belyst og dokumenteret.Med venlig hilsenBjarne Corydon
Side 3 af 4
Bilag 1Tabel1Forslag til merudgifter og finansiering i 2015 i Det Konservative Folkepartis vækstudspil 2014Mia. kr. i 2015, 2014-plMerudgifter i altHøjere beskæftigelsesfradrag viabeskæftigelsesreformSænkelse af topskatten med 6 procentpointLavere og simplere kapitalbeskatningAfskaffelse af afgifter på dagligvarerLettelse af afgifter på grænsevarerStop for prisindekseringFuld afløftning af hotelmomsAfskaffelse af arbejdsskadeafgiftenIndførelse af one-in-one-out princip for nye reglerGenopretning af omkostningsgodtgørelse fordanske virksomheder ved sager mod SKATAfskaffelse af banderolekrav forlavalkoholprodukterIndførelse af én kommunal indgang forerhvervslivetKonkurrencetjek af PSO-afgiften (rammebeløb)Tilbagerulning af NOx-afgiftRegulering af CO2-afgift på proces til CO2-kvoteprisenStyrkelse af videnpilotordningenUdvidet Green Card ordningUdvidet BoligJobordning: Fra 15.000 til 30.000 kr.Fradrag for etablering af bredbåndNormalisering af elafgift for forlystelsesparkerHjælp til boligejere i forbindelse med kommunaltpåbud om kloakforbedringerFordobling af puljen til nedrivning og istandsættelseaf dårlige boliger på landetHævelse af bloktilskud til danske ø-kommunerDigitaliseringpulje for små og mellemstorevirksomhederDet KonservativeFolkepartis skøn14,71,03,01,32,5-3,01,40,30,10,3-0,1--1,50,50,2--2,10,20,02-0,0310)-0,20,040,3FM’s skøn i 20151)14½1,02,53)1,32,51,74)0,15)0,16)0,3-0,17)--1,50,38)
FM’s skøn for varigvirkning2)-1,02,51,32,61,74)0,25)0,16)0,3----1,50,28)0,2--1,99)0,20,211)----
0,2-0,3--1,99)0,20,211)0,112)0,213)0,0413)0,313)
Finansiering i altNulvækst i det offentlige forbrug i 2015Øget konkurrenceudsættelse af offentlige opgaverAfskaffelse af de grønne checksUlandsbistand på 0,8 procent af BNIStop for fradrag for fagforeningskontingentTilbagerulning af udlændingepolitiske lempelserBeskæftigelsesreform
14,73,14,04,30,51,10,71,0
10� - 11�3,013)
-3,0-1,714)-0,414)--
0,0-1,013)4,40,613)1,10,715)1,016)
Påvirkning af offentlige saldo
-3� - -2�
-
Anm.: Alle beløb er afrundet til en decimal, hvorved der kan forekomme afvigelser ift. Konservativt vækstudspil2014. Skatteskønnene er angivet i 2014-niveau (BNP-niveau).
Side 4 af 4
1)2)3)4)5)
6)
7)
8)
9)
10)11)
12)13)14)
15)16)
FM’s skøn for skatteforslagenes finansieringsbehov er opgjort efter tilbageløb og adfærd svarende tilvirkningen på den strukturelle saldo.Den varige virkning er kun opgjort for skatteforslagene.Den strukturelle virkning er indregnet fra 2015. Der er antaget en tilbageløbsfaktor fra moms og afgifter på24,5 pct. og en selvfinansieringsgrad på 40 pct.Heraf ca. 0,6 mia. kr. vedr. ølafgiften, ca. 1,2 mia. kr. vedr. vinafgiften (inkl. bortfald af indeksering) og ca. 20mio. kr. vedr. tillægsafgift på alkoholsodavand.Afskaffelse af indeksering af chokoladeafgiften, komsumisafgiften og visse forbrugsafgifter (the og kaffe mv.)samt vinafgiften er indregnet i forslagene ’afskaffelse af afgifter på dagligvarer’ og ’lempelser af afgifter pågrænsehandelsfølsomme varer’.Som en del af Vækstplan DK blev momsfradragsretten for hotelovernatninger hævet fra 50 pct. til 75 pct. medvirkning fra 1. januar 2014. En yderligere forhøjelse af momsfradragsretten for hotelovernatning, således atdanske virksomheder fra og med 2015 vil have fuld fradragsret for deres udgifter til hotelovernatninger,skønnes at medføre et årligt mindreprovenu efter adfærd og tilbageløb på ca. 0,1 mia. kr. i 2015-niveau.Adgangen til omkostningsgodtgørelse blev afskaffet somled iForårspakke 2.0og blev erstattet af enfradragsret på 25 pct. Udgiften til genopretning af omkostningsgodtgørelse er ca. 0,1 mia. kr., såfremtfradragsretten afskaffes igen.Det er i beregningerne forudsat, at der er indføres en kompenserende forhøjelse af energiafgifterne på benzinog diesel, således at nettobelastningen er uændret for vejtransport. Tilsvarende gjorde sig gældende, da NOx-afgiften blev indført.Blandt andet forlængelse BoligJobordningen vurderes at være en skatteudgift. Der er ikke ved vurderingen afden samlede virkning på de offentlige finanser taget hensyn til eventuelle afledte ændringer i udgifteromfattet af udgiftslofterne, jf. budgetlovens regler om skatteudgifter. Endvidere er der nye tiltag i DetKonservative Folkepartis vækstudspil (fx nedsættelse af CO2-afgift for proces og fradrag for etablering afbredbånd), som muligvis kan kategoriseres som skatteudgifter. Opgørelsen af skatteudgifter beror påkonkrete vurderinger af forslagene, herunder den konkrete udformning.I besvarelsen er der ikke taget højdefor dette og evt. andre påvirkninger af udgiftslofterne.I Konservativt vækstudspil 2014 angives det, at mindreprovenuet til 25 mio. kr. faldende til 15 mio. kr. pålangt sigt.I provenuskønnet er det forudsat, at der indføres almindelig elafgift foralleliberale erhverv inkl. forlystelser.Forlaget skønnes, at ville indebære et varigt mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd på ca. 0,2 mia. kr. Deliberale erhverv, der betaler den høje elafgift, er fastsat i bilag 1 til elafgiftsloven. Idet bilaget til elafgiften erstatsstøttegodkendt samlet, kan det vise sig vanskeligt kun at fjerne et erhverv fra bilaget, da begrundelsernefor at undtage et erhverv også kan gælde for andre erhverv omfattet af bilaget.Statsgarantererede lån bogføres ikke som udgift, men betydelige tab (op til 0,1 mia. kr.) må forventes, idet derer tale om husstande i en svag økonomisk situation.Ikke indregnet ændret adfærd og tilbageløb.Den grønne check, den supplerende grønne check samt det maksimale fradrag for fagligt kontingent er undergældende regler ikke omfattet af løbende regulering, hvorfor værdien af grøn check og fradrag for fagligtkontingent udhules over tid.Skønnet er foretaget uden implementering af kontanthjælpsreformen. Ca. 0,5 mia.kr. kan henføres tilgenindførelse af starthjælp, og ca. 0,2 mia. kr. kan henføres til asylområdet.Det konkrete indhold af en beskæftigelsesreform er ikke beskrevet i K’s vækstudspil. Det vurderes imidlertidmuligt at gennemføre justeringer af den aktive indsats, der styrker de offentlige finanser med op mod 1 mia.kr. fuldt indfaset og ved ændret adfærd.
Kilde: Konservativt vækstudspil 2014: Oplæg til forårets forhandlinger og egne beregninger.