Finansudvalget 2013-14
FIU Alm.del
Offentligt
Folketingets FinansudvalgChristiansborg
Finansministeren
1. maj 2014Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 244 af 8. april 2014 (alm. del) stillet efterønske fra ikke-medlem af udvalget (MFU) Michael Aastrup Jensen (V)Spørgsmål:
Ministeren bedes redegøre for enheder inden for staten og regionernes område,hvor IT-systemer ikke er i stand til 'at tale sammen', hvorved medarbejdere ernødsaget til manuelt at indtaste oplysninger fra et system i et andet. Endviderebedes ministeren forholde sig til omfanget af denne problemstilling herunder deøkonomiske omkostninger, samt redegøre for i hvilket omfang regeringen priori-terer at løse denne problemstilling.Svar:
Der foreligger ikke samlede opgørelser over hverken omfang af eller de økonomi-ske omkostninger forbundet med dobbeltindtastninger hos de statslige myndighe-der og i regionerne.Der kan groft sagt skelnes mellem to typer af datagenbrug, hvortil er knyttet for-skellige lovgivningsmæssige og tekniske problemstillinger.Hvis der er tale om, at en myndighed i forvejen ligger inde med data, som lovligtkan genbruges i flere systemer, er det i udgangspunktet myndighedens eget ansvarat sikre effektive arbejdsgange og nødvendige integrationer.Hvis der er tale om, at en myndighed eller forvaltningsenhed kan genbruge data,som ligger i en anden myndighed eller på et andet forvaltningsområde, kan lov-givningen begrænse datadeling. Borgerens retssikkerhed vægter højt.For så vidt angår det regionale område er der indhentet bidrag fra Ministeriet forsundhed og forebyggelse. Ministeriet oplyser følgende:”I disse år arbejder regionerne på at samle it-systemerne i sundhedsvæsenet, bl.a. med henblik påat nedbringe antallet af dobbeltregistreringer. I den forbindelse har regionerne siden deres oprettel-se nedbragt antallet af elektroniske patientjournalsystemer fra 23 til 7. Dette forventes yderligerereduceret til 5 systemer inden udgangen af 2014, svarende til et system pr. region.I regeringens arbejde med at styrke anvendelsen af data i sundhedsvæsnet er der samtidig fokuspå at lette sundhedspersonalets registreringsarbejde. En særlig problemstilling vedr. dobbeltregi-
Finansministeriet • Christiansborg Slotsplads 1 • 1218 København K • T 33 92 33 33 • E [email protected] • www.fm.dk
2
streringer gør sig gældende i forhold til sygehusenes indberetninger til de kliniske kvalitetsdataba-ser, som bl.a. benyttes til kvalitetsopfølgning og forskning inden for sygdomsspecifikke områder.En kortlægning fra 2010 har vist, at det i forbindelse med indberetninger til databaserne ofte ernødvendigt at genindtaste oplysninger, der allerede findes i sygehusenes journalsystemer.På den baggrund har regeringen styrket kvalitetsdatabaseområdet ved justering af Sundhedslo-vens § 196 fra juni 2012. Hermed er Statens Serum Institut bemyndiget til at fastsætte nærme-re regler for procedurer og kriterier for godkendelse af kvalitetsdatabaser, bl.a. med krav omgenanvendelse af eksisterende data fra andre registre og dermed reducere antallet af dobbeltregi-streringer.”Indsatsen med at eliminere dobbeltindtastninger skal stå mål med de økonomiskeomkostninger. En integration mellem to systemer kan fx være så dyr og kompleks,at den ikke står mål med den økonomiske gevinst ved at undgå dobbeltindtast-ning. Alle myndigheder, herunder statslige og regionale, foretager den afvejning ideres prioritering. Herunder kræver datagenbrug og datadeling ofte øget standar-disering af data, som er en meget langsigtet investering, som den offentlige sektori høj grad er i gang med.Digitalisering og bedre genbrug af data er dog et højt prioriteret indsatsområde forregeringen og indgår derfor i såvel den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi somden fællesoffentlige strategi for digital velfærd.I Strategi for digital velfærd er indledt et arbejde med at undersøge mulighedernefor øget datadeling mellem myndigheder og mellem forvaltningsenheder på detsociale område i kommunerne. Datadelingen på det sociale område har en karak-ter, så der formentlig skal lovændring til for at muliggøre datadelingen. Der er dogen berettiget forventning om, at det er muligt at lette og effektivisere sagsbehand-lingen, hvis der åbnes op for at dele flere data på det sociale område. Det viderearbejde forudsætter dermed Folketingsbeslutning.Regeringen, kommunerne og regionerne har i 2012 som led i Den fællesoffentligedigitaliseringsstrategi aftalt et grunddataprogram, der frem mod 2016 skal sikre, atde mest brugte data om personer, virksomheder, ejendomme og geografi er aftilstrækkelig høj kvalitet og anvendes alle relevante steder i den offentlige sektor.Som en del af grunddataprogrammet etableres en fællesoffentlig Datafordeler, derfra 2015 skal gøre de offentlige grunddata tilgængelige med høj oppetid for allemyndigheder og den private sektor.Som en del af grunddataprogrammet er endvidere lavet et sæt af regler for, hvor-dan grunddata skal beskrives på en standardiseret og ensartet måde, så data ogsystemer i langt højere grad kan integreres og ”tale sammen”, og integrationernekan ske mere omkostningseffektivt for alle myndigheder.Med venlig hilsenBjarne Corydon