Finansudvalget 2013-14
FIU Alm.del
Offentligt
Folketingets FinansudvalgChristiansborg
Finansministeren2. maj 2014
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 239(Alm. del)af 4. april2014 stillet efter ønske fra Joachim B. Olsen (LA)Spørgsmål
Vil ministeren oplyse virkningen på den offentlige saldo (hvert af årene i perioden2023-2030) og på den finanspolitiske holdbarhed, hvis satsreguleringenaf overfør-selsindkomster generelt reduceres til inflationsregulering og beregneeffekten påden strukturelle beskæftigelse?Svar
Skatteaftalen 2012 indeholder en mindreregulering af de satsregulerede overførslerfra 2016 til 2023, der overordnet indebærer, at overførslerne vokser omtrent isamme takt som forbrugerpriserne. Det er derfor forudsat, at en alternativ regule-ring af de satsregulerede overførsler frem mod 2030 omfatter perioden 2024 til2030.Det skønnes med betydelig usikkerhed, at en alternativ regulering af de satsregule-rede overførsler med udviklingen i forbrugerprisinflationen i perioden 2024 til2030 kan indebære en akkumuleret mindreregulering på ca. 9 pct. i 2030.Det vurderes, at en sådan mindreregulering af de satsregulerede overførsler på ca.9 pct. kan forbedre den offentlige saldoi 2030 med godt ½ pct. af BNP, opgjortefter skat og tilbageløb, men uden afledte adfærdsvirkninger,jf. tabel 1.Mindrere-guleringen kan ligeledes forbedre den finanspolitiske holdbarhed med ca. 0,4 pct.af BNP.Tabel 1Virkning ved at regulere de satsregulerede indkomstoverførsler med forbrugerprisinflationen, 2024-2030
2024
2025
2026
2027
2028
2029
2030
Ændring, pct. af BNPOffentlig saldo (primær)Finanspolitisk holdbarhed (HBI)0,090,420,180,420,210,420,290,420,370,420,450,420,520,42
Anm.: Tabellen angiver de umiddelbare virkninger (inkl. tilbageløb men uden adfærd) for den offentlige saldo ogholdbarhedsindikatoren af en alternativ regulering af de satsregulerede overførsler. Dertil kan være en afledtprovenueffektfx af et øget arbejdsudbud.Kilde: Egne beregninger på ADAM.
Finansministeriet ¶ Christiansborg Slotsplads 1 ¶ 1218 København K ¶ T 33 92 33 33 ¶ E [email protected] ¶ www.fm.dk
Side2af2
En mindreregulering af overførselsindkomsterne øger arbejdsudbuddet på sigt,hvilket hovedsageligkan henføres til en reduktion af kompensationsgraden (sva-rende til en forøgelse af det såkaldte forskelsbeløb).Med udgangspunkt i ministeriernes sædvanlige beregningsmetode vedrørendevirkninger af ændringer i kompensationsgraden, kan det med betydelig usikkerhedskønnes, at arbejdsudbuddetsamlet kan øges med i størrelsesordenen 10.000 per-soner som følge af en mindreregulering på 9 pct. af de satsregulerede overførsler.Det vil med udgangspunkt i standardantagelser kunne indebære en yderligere styr-kelse af de offentlige finanser med i størrelsesordenen 0,12 pct. af BNP i 2030.De opgjorte umiddelbare afledte virkninger på de offentlige finanser skal ses isammenhæng med, at de målte indkomstforskelle øges,når de satsregulerede over-førsler ikke længere stiger i takt med lønninger og øvrige indkomster i samfundet.Mindrereguleringen medfører et lavere rådighedsbeløb primært for personer i delavere indkomstdeciler, herunder bl.a.folkepensionister, mens personer i de højereindkomstdeciler kun i begrænset omfang bliver berørt af ændringen.Med venlig hilsenBjarne Corydon