Finansudvalget 2013-14
FIU Alm.del
Offentligt
Ministeren
FinansudvalgetFolketingetChristiansborg1240 København K
I brev af 19. marts 2014 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål nr. 220 (Alm. del)Vil ministeren oplyse, hvad regeringens SU-reform betyder for en SU-modtagersrådighedsbeløb i hvert af årene fra 2014 til 2023.SvarSU-reformen indebærer en afdæmpet regulering af SU-satsen i perioden 2014-2021. Derefter genoptages den tidligere regulering (2,0 pct. plus/minus tilpas-ningsprocenten). SU-reformen indebærer endvidere en ændring af SU-satsen tilhjemmeboende.Den tidligere regulering og den afdæmpede regulering af SU-satserne for stipendi-er, lån og fribeløb er opdateret på baggrund af de seneste skøn for pris- og lønud-viklingen og fremgår af tabel 1.Tabel 1. Skøn for effekten af SU-reformens afdæmpede regulering af SU-satserne forstipendier, lån og fribeløb på baggrund af skøn for pris- og lønudviklingen fra 2014 –2023Regulering af SU-stipendiesatser2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023…..……………..…………………............…….. % ..……………..………………………..…………Tidligereregulering1,80 1,80 2,00 2,20 2,40 2,70 2,90 3,10 3,00 3,00Afdæmpetreg.1,50 1,40 1,25 1,25 1,35 1,65 1,85 2,05 3,00 3,00Forskel0,30 0,40 0,75 0,95 1,05 1,05 1,05 1,05 0,00 0,00Kilde: Finansministeriet og Uddannelses- og ForskningsministerietAnm: Den tidligere og afdæmpede regulering er begge skøn for pris- og lønudviklingen. Skønnene erfra økonomisk redegørelse, dec. 2013 for årene 2014 og 2015. Skønnene for årene 2016 og frem erfra den mellemfristede ADAM-kørsel bag finansredegørelse, januar 2014. Der er altså tale om etberegningsteknisk forløb, som med årene kan ændre sig. I den afdæmpede regulering er der derfrafratrukket eventuelle satspuljemidler,samt reformens afdæmpende procentsatser.
14. april 2014Styrelsen for VideregåendeUddannelserBredgade 431260 København KTel.7231 7900Fax7231 7801Mail[email protected]Webwww.ufm.dkCVR-nr.Ref.-nr.3404 201214/005479-05
Af tabel 2 og 3 fremgår skøn for SU-reformens konsekvenser for rådighedsbeløbet(før skat) for stipendiemodtagere i henholdsvis ungdoms- og videregående uddan-nelse. Skønnene er foretaget på baggrund af de opdaterede skøn for pris- og lønud-viklingen fra 2014 – 2023.
Side1/4
Det bemærkes, at fremtidige opdateringer af pris- og lønudvikling mv. løbende vilpåvirke den afdæmpede regulering, hvilket vil påvirke skønnet for effekten af SU-reformen. Der er således tale om et øjebliksbillede.Tabel 2. Videregående uddannelser: Skøn for effekten af SU-reformens konsekvenser forrådighedsbeløbet (før skat) for stipendiemodtagere på baggrund af skøn for pris- oglønudviklingen fra 2014 - 2023ÅretsRegulering af SU-stipendiesatserpriser2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023……..……………………….......…….. kr. pr. md. ………………..……………….……………Udebo-endeFør re-formenEfterreformenForskelHjem-meboen-de max.støtteFør SU-reformenEfter SU-reformenForskelHjem-meboen-de min.støtteFør SU-reformenEfter SU-reformenForskel
5.8575.83917
5.9625.92141
6.0815.99586
6.2156.070145
6.3646.152212
6.5366.253283
6.7266.369356
6.9346.500434
7.1426.695447
7.3566.896461
2.9112.516395
2.9642.551412
3.0232.583440
3.0902.616474
3.1642.651513
3.2492.695555
3.3432.744599
3.4472.801646
3.5512.885666
3.6572.971686
2.9649192.045
3.0239312.093
3.0909422.147
3.164955
3.249971
3.343989
3.4471.009
3.5511.039
3.6571.0702.587
2.209 2.279 2.355 2.438 2.511
Kilde: Finansministeriet og Uddannelses- og ForskningsministerietAnm.: Hjemmeboendesatserne med afdæmpet regulering viser de nedsatte satser for uddannelses-søgende med påbegyndt uddannelse den 1/7 2014 eller senere, jf. reformen. Det bemærkes, athjemmeboendesatsen for uddannelsesøgende i videregående uddannelse først bliver opdelt i etgrundstipendium og et forældreindkomstafhængigt tillæg pr. 1. juli 2015.
Side2/4
Tabel 3. Ungdomsuddannelser: Skøn for effekten af SU-reformens konsekvenser forrådighedsbeløbet (før skat) for hjemmeboende stipendiemodtagere på baggrund af skønfor pris- og lønudviklingen fra 2014 - 2023ÅretsRegulering af SU-stipendiesatserpriser2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023..……………..………………….......…….. kr. pr. md. .……..……………….………………..18-19 årigeHjemmeboende max. støtteFør SU-refor-menEfterSU-refor-menForskel2.9112.9643.0233.0903.1643.2493.3433.4473.5513.657
2.516395
2.551412
2.583440
2.616474
2.651513
2.695555
2.744599
2.801646
2.885666
2.971686
Hjemmeboende min. støtteFør SU-refor-menEfterSU-refor-menForskel1.2971.3201.3471.3761.4091.4471.4891.5361.5821.629
906391
919401
931416
942434
955454
971477
989501
1.009527
1.039542
1.070559
Side3/4
20 år og deroverHjemmeboende max. støtteFør SU-refor-menEfterSU-refor-menForskel2.9112.9643.0233.0903.1643.2493.3433.4473.5513.657
2.516395
2.551412
2.583440
2.616474
2.651513
2.695555
2.744599
2.801646
2.885666
2.971686
Hjemmeboende min. StøtteFør SU-refor-menEfterSU-refor-men.Forskel2.9643.0233.0903.1643.2493.3433.4473.5513.657
9192.045
9312.093
9422.147
9552.209
9712.279
9892.355
1.0092.438
1.0392.511
1.0702.587
Kilde: Finansministeriet og Uddannelses- og ForskningsministerietAnm.: Hjemmeboendesatserne med afdæmpet regulering viser de nedsatte satser for uddannelses-søgende med påbegyndt uddannelse den 1/7 2014 eller senere, jf. reformen. Det bemærkes, athjemmeboendesatsen for uddannelsesøgende på 20 år og derover først bliver opdelt i et grundsti-pendium og et forældreindkomstafhængigt tillæg pr. 1. juli 2015.
SU-modtagernes økonomi påvirkes endvidere af, at fribeløbet for de studerende ivideregående uddannelse forhøjes i 2014 og 2015.
Med venlig hilsenSofie Carsten Nielsen
Side4/4