Finansudvalget 2013-14
FIU Alm.del
Offentligt
1351760_0001.png
1351760_0002.png
1351760_0003.png
Folketingets FinansudvalgChristiansborg
Finansministeren28. marts 2014
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 198(Alm. del)af 26.februar 2014Spørgsmål
Vil ministeren oversende en oversigt over offentlige investeringer, som allerede erbesluttet, samt udisponerede planlagte offentlige investeringer i hvert år i perioden2014-2020? Opgørelsen bedes opgjort i mia. kr.Svar
I de kommende år er der planlagt en række større offentlige investeringsprojekter,jf. tabel 1.På transportområdet er der ventes et betydeligt investeringsomfangblandt andet i lyset af Infrastrukturfonden, Togfonden DK, Femern Bælt-forbindelsen og Metro Cityringen. Dertil kommer kommunale og regionaleinvesteringer med støtte fra kvalitetsfonden i blandt andet en Ny Sygehusstruktur.Endeligt skønnes energiaftalen at indebære betydelige investeringer i omstillingentil vedvarende energikilder og energieffektiviseringer.Tabel1

Større planlagte offentlige investeringsprojekter

Mia. kr.,

2014-priser

Transportområdet

InfrastrukturfondenTogfonden DKFemern Bælt-forbindelsen, inkl. LandanlægMetro Cityringen (inkl. afgrening til Nordhavn)

Kvalitetsfonden

Kommunale investeringer på folkeskole, dagtilbud og ældreområdetEn ny sygehusstruktur (inkl. regional medfinansiering)

Energiområdet

Aftale om den Danske energipolitik 2012-20201)90-1502012-202022442009-20182009-20249828½55252009-20202014-20242015-20212009-2018

Periode

1)
Energiaftalen skønnes at indebære investeringer i både offentlige selskaber, offentlige og private virksomhedersamt husholdninger. Det skønnede investeringsomfang er behæftet med usikkerhed.
I den seneste mellemfristede fremskrivning til grund for Finansredegørelsen 2014forudsættes de offentlige investeringer at udgøre omkring 2 pct. af BNP i årene
Finansministeriet ¶ Christiansborg Slotsplads 1 ¶ 1218 København K ¶ T 33 92 33 33 ¶ E [email protected] ¶ www.fm.dk
Side2af3
frem mod 2020 svarende til ca. 4040-43 mia. kr. årligt,jf. figur 1 og Svar påfinansudvalgets spørgsmål nr. 126 af 15. januar 2014.De offentlige investeringer frem mod 2020 skal ses i sammenhæng med denforventede udvikling i de statslige vejinvesteringer og investeringerne i en nysygehusstruktur,jf. figur 2.Figur1

Offentlige investeringer frem mod 2020

Figur2

Forventede afløb for investeringer i det statslige

vejnet og i en ny sygehusstruktur

Kilde: Finansredegørelse 2014
Kilde: Transportministeriet og Ministeriet forSundhed og Forebyggelse
Der foreligger ikke investeringsprofiler for de mange mindre investeringsprojekterojekterog løbende vedligehold, som indgår i de offentlige investeringer i,nationalregnskabet. Samtidigt er der ikke forudsat en fordeling af de offentligeinvesteringer mellem stat, kommuner og regioner i 20152015-2020. Omfanget afudisponerede midler inden for de forudsatte offentlige investeringsniveau fremdetmod 2020 er således ukendt.Det bemærkes, at investeringer i regi af offentlige virksomheder og selskaber,herunder Femern Bælt forbindelsen, Metro Cityringen mv., i nationalregnskabetindgår i de private investeringer. Disse investeringer indgår derfor ikke i detgårforudsatte niveau for de offentlige investeringer i 2020 fremskrivningen.Samlet set2020-fremskrivningen.Samleter der således udsigt til et meget højt investeringsniveau for offentlige og politiskbesluttede anlægsprojekter frem mod 2020jf. figur 3.e2020,
Side3af3
Figur3

Offentlige og politisk besluttede investeringer, 2012

2012-2020

Kilde:Finansredegørelse 2014,Transportministeriet, Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter samt Klima, Energi og,Bygningsministeriet.
Med venlig hilsenBjarne Corydon