Finansudvalget 2013-14
FIU Alm.del
Offentligt
Folketingets FinansudvalgChristiansborg
Finansministeren18. februar 2014
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 155(Alm. del – § 7)af 10.februar 2014 stillet efter ønske fra Frank Aaen (EL)Spørgsmål
”Vil ministeren i forlængelse af samrådet om kapitaludvidelse i DONG EnergyA/S den 28. januar 2014 give en udtømmende redegørelse af, hvordan skatte-spørgsmålet blev diskuteret i forbindelse med forhandlinger af aftalen om at sælgeaktier i DONG? Og vil ministeren herunder oplyse,Hvordan spørgsmålet blev berørt i forhandlingerne med Goldman Sachs?Hvordan blev det undersøgt, om Goldman Sachs konstruktion uden tvivlkunne anses som lovlig?Hvordan det blev undersøgt, om denne konstruktion var i overensstemmelsemed de danske skattemyndigheders opfattelse af sagen?Baggrunden for, at Skatteministeriet ikke blev inddraget forud for underskri-velse af aftalen om salg af aktier i DONG, jf. B 30 – svar på spørgsmål 76?”Svar
Indledningsvist skal Finansministeriet med henvisning til bl.a. samrådet den 28.januar 2014, jf. talepapir til samrådsspørgsmål D-F som oversendt til Finansudval-get med svar på spørgsmål nr. 127 (B 30 - § 7), konstatere, at den af GoldmanSachs valgte selskabsstruktur er fuldt lovlig, og at Finansministeriet er ikke be-kendt med, at dette skulle være blevet anfægtet.Finansministeriet ligger til grund, at der med henvisningen til ”skattespørgsmålet”sigtes til, at SKAT har rejst krav mod kapitalfondsejede danske selskaber om, atder skal betales kildeskat af udbytter og renter, og at en række sager herom verse-rer ved bl.a. domstolene. Ministeriet skal i den forbindelse bemærke, at disse sagervedrører anvendelsen af de gældende skatteregler på selskabskonstruktioner, derformodes at have lighedstræk med den af Goldman Sachs valgte, men ikke sel-skabskonstruktionernes lovlighed i sig selv.Derfor fandt Finansministeriet det ikke relevant at inddrage skattemyndighederneforud for indgåelsen af de betingede aftaler i slutningen af november 2013, jf. iøvrigt svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 158 (alm. del - § 7) af 10. februar2014.
Finansministeriet ¶ Christiansborg Slotsplads 1 ¶ 1218 København K ¶ T 33 92 33 33 ¶ E [email protected] ¶ www.fm.dk
Side2af3
Som også redegjort for i samrådet den 28. januar 2014, er det skattemyndigheder-ne, der kompetencen til og ansvaret for at sikre, at alle betaler den skat i Danmark,som de skal. Heraf følger, at Finansministeriet i forhandlingerne hverken kunneeller havde noget ønske om at inddrage spørgsmålet om, hvorvidt og i hvilketomfang der skal ske en beskatning i Danmark af de udbytter, der fremover måtteblive udloddet fra DONG Energy til New Energy Investment, jf. i øvrigt svar påFinansudvalgets spørgsmål nr. 157 (alm. del - § 7) af 10. februar 2014. Dettespørgsmål kan kun afgøres af skattemyndighederne på baggrund af en konkretvurdering.I tillæg til ovenstående skal Finansministeriet oplyse, at det som led i forhandlin-gerne med Goldman Sachs, ATP og PFA var væsentligt for investorerne, at dermed aftalerne blev skabt sikkerhed for, atde under den aftalte salgsret mindst vilmodtage et provenu svarende til 60 pct. af deres initiale investering, jf. beskrivel-sen af salgsretten i aktstykket.I den forbindelse blev nogle – efter Finansministeriets opfattelse ret hypotetiske –scenarier, hvor dette ikke nødvendigvis ville være tilfældet, drøftet. Et sådant sce-narium var, at staten ikke finansielt ville være i stand til at opfylde sine forpligtel-ser under salgsretten. Et andet scenarium ville indebære, at (i) DONG Energyudbetalte væsentlige udbytter, (ii) DONG Energy skulle indeholde udbytteskat,(iii) den nuværende udbytteskattesats blev forøget væsentligt, og (iv) markedsvær-dien af DONG Energy faldt mod 0. Når investorerne i dette scenarium ikke villehave fuld sikkerhed for at få 60 pct. af deres initiale investering igen, skyldes det,at værdien af de 40 pct. af deres aktier, der under salgsretten skal afregnes til fairmarkedsværdi, ville være 0, og at statens betaling for de 60 pct. af investeringen,hvor der er aftalt et minimumsafkast, tillægges en forrentning, men reduceres medmodtagne udbytter før skat.Som beskrevet i aktstykke nr. 37 er udgangspunktet, at investorerne kun kan ud-nytte deres salgsret i Periode 2 (dvs. fra den 46. dag efter offentliggørelsen af års-rapporten for 2017 til den 31. december 2020), men dog ikke i perioder, hvorstaten har igangsat gennemførslen af en børsnotering. Det betyder, at investorernevil kunne imødegå en situation, hvor fx værdien af DONG Energy begynder atfalde kraftig ved at meddele, at de ønsker at udnytte deres salgsret, og dermedopnå sikkerhed for, at de modtager et provenu, der mindst svarer til 60 pct. afderes initiale investeringer.Uanset at dette er udgangspunktet, kan investorerne som også beskrevet i aktstyk-ke nr. 37 i Periode 1 (dvs. frem til den 45. dag efter offentliggørelsen af årsrappor-ten for 2013) og i de afgrænsede perioder i Periode 2, hvor staten har igangsatgennemførelsen af en børsnotering, udnytte deres salgsret, men staten vil udenbetaling modtage de 40 pct. af aktierne, der i normalsituationen skal fastsættes tilfair markedsværdi. Denne mulighed giver investorerne større sikkerhed for, at degennem en udnyttelse af salgsretten vil kunne modtage et provenu, der mindstsvarer til 60 pct. af deres investering, og blev indarbejdet i aftalerne på baggrund
Side3af3
af drøftelserne af ovennævnte scenarier. Finansministeriet bemærker om dennemulighed, at investorerne kun forventes at ville udnytte den i situationer, hvor deropstår en reel tvivl om DONG Energys overlevelsesevne (dvs. der opstår en for-ventning om, at værdien af DONG Energy går mod 0) og/eller om statens evnetil at leve op til sine forpligtelser under salgsretten. Finansministeriet anser for allepraktiske formål begge disse situationer som teoretiske.
Med venlig hilsenBjarne Corydon