Finansudvalget 2013-14
FIU Alm.del
Offentligt
Folketingets FinansudvalgChristiansborg
Finansministeren27. februar 2014
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 153 (alm. del) af 6.februar 2014
”Vil ministeren, idet der henvises til besvarelsen af samrådsspørgsmål T, redegørefor de danske fingeraftryk på Rådets henstilling til Europa-Parlamentet?”
Danmark har i forhandlingerne af Rådets dechargehenstilling arbejdet for, atteksten tydeliggør, hvilke områder der skal forbedres og hvilke anbefalinger oghenstillinger, dette skal give anledning til. I behandlingen af dechargehenstillingenfor 2012 har Danmark lagt særlig vægt på: forenklingstiltag, herunder tiltag til atundgå unødig national overimplementering, medlemslandenes ansvar forkontrolindsatsen og korrekt anvendelse af midlerne, effektiv anvendelse afkorrektionsmekanismer samt bedre anvendelse af EU-midlerne.Forenklingstiltag og national overimplementering
På dansk foranledning er der flere steder i henstillingen sat tekststykker ind, somopfordrer både Kommissionen og medlemslande til at udnytte alle muligheder forforenkling i implementeringen af udgiftsprogrammerne i perioden 2014-2020 fordermed at mindske risikoen for fejl. Dette er særligt gældende indenfor ”landbrug,markedsstøtte og direkte støtte”, udvikling af landdistrikter, miljø, fiskeri ogsundhed”, regionalpolitik, energi og transport” samt ”beskæftigelse og socialeanliggender”.I forlængelse heraf, har Danmark medvirket til at øge fokus på evt. nationaloverimplementering af regler.Kommissionen har foretaget en analyse afproblemet på programmer under Socialfonden og på dansk initiativ, er
Finansministeriet ¶ Christiansborg Slotsplads 1 ¶ 1218 København K ¶ T 33 92 33 33 ¶ E [email protected] ¶ www.fm.dk
Side 2 af 2
Kommissionen i rådshenstillingen blevet bedt om at udstrække analysearbejdetom evt. national overimplementering af regler til andre udgiftsområder, hvordette er et særligt problem.Bedre anvendelse af EU-midlerne
Regeringen har prioriteret et øget fokus på bedre anvendelse af EU-midler højt iforhandlingerne og bl.a. på dansk foranledning, er der i rådshenstillingen sikretfokus på, at der bør findes en fælles forståelse for, hvornår anvendelsen afmidlerne skaber EU-merværdi.Der er ligeledes på dansk opfordring blevet tilføjet et tekststykke, som sætterfokus på at skabe en bedre sammenhæng mellem de resultater EU-programmerneskaber og bl.a. ressourceallokering. I forlængelse heraf, har Danmark medvirkettil, at Kommissionen henstilles til at opstille mere målbare indikatorer ogmålsætninger herunder sørge for, at resultaterne af de flerårige udgiftsprogrammerkan følges på årlig basis ved hjælp af milepæle.Effektiv anvendelse af korrektionsmekanismer
Danmark har i rådshenstillingen medvirket til at fremhæve vigtigheden affinansielle korrektioner. Korrektionerne foretages efter fejludbetalingerne er sket,men sikrer, at EU-budgettetså vidt muligt, ikke dækker disse udgifterI forlængelse heraf, har Danmark været med til at sikre, at Kommissionen iteksten henstilles til effektivt og med den nødvendige strenghed at anvende helelovgrundlaget vedr. finansielle korrektioner, herunder nettofinansiellekorrektioner. Sidstnævnte er et sanktionsinstrument, som Kommissionen har fåetmulighed for at anvende på strukturfondsområdet. Det indebærer, atKommissionen i visse situationer kan foretage reduktioner i de tilmedlemslandene forhåndsallokerede midler.Medlemslandenes ansvar for kontrolindsatsen for nationale udbetalinger
Danmark har, særligt på strukturfondsområdet, medvirket til at få understregetvigtigheden af effektive kontrolsystemer på nationalt niveau, hvilket er enforudsætning for at nedbringe risikoen for fejl. I Rådshenstillingen opfordresmedlemsstater således til at sikre, at de nationale kontrol- og verifikationssystemerfungerer upåklageligt.
Med venlig hilsenBjarne Corydon