Finansudvalget 2013-14
FIU Alm.del
Offentligt
Folketingets FinansudvalgChristiansborg
Finansministeren27. februar 2014
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 152 (alm. del) af 6.februar 2014
”Vil ministeren, idet der henvises til besvarelsen af samrådsspørgsmål T, redegørefor karakteren af de fejl, der ligger til grund for stigningen i fejlraten”
Revisionsretten identificerer en række væsentlige fejltyper, og deres andel af densamlede fejlforekomst:29 pct. forklares af alvorlige overtrædelser af reglerne for offentligeindkøb.22 pct. forklares af ikke-støtteberettigede projekter/aktiviteter ellerstøttemodtagere.21 pct. forklares af ikke-støtteberettigede omkostninger iomkostningsanmeldelser.17 pct.forklares af ukorrekte angivelser af landbrugsarealer11 pct. forklares af andre fejltyper.Der er sket stigninger på alle udgiftsområder undtagen ”administrationsudgifterog andre udgifter”, idet stigningerne dog er størst på områderne for ”eksterneforbindelser, bistand og udvikling”, ”beskæftigelse og sociale anliggender”,”forskning og andre interne politikker” samt landbrug: markedsstøtte og direktestøtte”.
Finansministeriet ¶ Christiansborg Slotsplads 1 ¶ 1218 København K ¶ T 33 92 33 33 ¶ E [email protected] ¶ www.fm.dk
Side 2 af 2
Revisionsretten identificerer en metodemæssig ændring som den størsteenkeltårsag til stigningen i den mest sandsynlige fejlrate fra 2011 til 2012. Denisolerede effekt af metodeændringen anslås af Revisionsretten til maksimalt atudgøre 0,3 procentpoint af stigningen. Metodeændringen består af en ændring afstikprøveudtagelsen, idet der ikke længere udtages forskudsbetalinger, men alenemellemliggende og endelige betalinger, samt afregning af forskud til stikprøven.Idet forskudsbetalinger oftest er mindre fejlbehæftede end mellemliggende ogendelige betalinger, betyder den ændrede tilgang en stigning i fejlraten.Konsekvenserne af metodeændringen ses særligt på udgiftsområderne for”forskning og andre interne politikker” samt ”eksterne forbindelser, bistand ogudvidelse”. Den vigtigste kilde til fejl på forskningsområdet er, atstøttemodtagerne medtager ikke-støtteberettigede omkostninger i deresanmeldelser af projektomkostninger og anvender ukorrekte metoder til beregningaf personaleomkostninger. Andre fejltyper på dette område er manglendedokumentation for afholdte udgifter, fejlagtig tidsregistrering samt manglendeoverholdelse af bestemmelserne om underleverandører.På området for ”eksterne forbindelser, bistand og udvidelse”konstatererRevisionsretten ligeledes, at støtteberettigelsesfejl er den største fejlkilde, ligesommanglende dokumentation for afholdelse af udgifter også udgør en stor fejlkilde.På udgiftsområderne for ”landbrug: markedsstøtte og direkte støtte” samt”udvikling af landdistrikter, miljø, fiskeri og sundhed” kan en del af stigningenforklares af landbrugeres manglende overholdelse af krydsoverensstemmelseskrav.Kravene betyder, at landmænd, der modtager direkte støtte eller tilskud efter visseordninger under landdistriktsprogrammet, skal overholde en række krav til miljø,sundhed, dyrevelfærd og god landbrugsmæssig stand for at få udbetalt sinstøtte/sit tilskud uden nedsættelse.Krydsoverensstemmelseskravene har været genstand for Revisionsrettens revisionsiden årsrapporten for budgetåret 2011 og denne udvidelse af revisionens omfanghar medvirket til den stigende fejlrate. For udgiftsområdet ”landbrug:markedsstøtte og direkte støtte” forklarer disse fejl 0,2 pct. af fejlraten, mensdenne fejltype forklarer 0,4 pct. af fejlraten på udgiftsområdet for ”udvikling aflanddistrikter, miljø, fiskeri og sundhed”.Med venlig hilsenBjarne Corydon