Finansudvalget 2013-14
FIU Alm.del
Offentligt
1338095_0001.png
1338095_0002.png
Folketingets FinansudvalgChristiansborg
Finansministeren24. februar 2014
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 135(Alm. del)af 23. januar2014Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvor meget rådighedsbeløbet for en LO-familie med 2 børnvil stige i 2020, hvis de samme forudsætninger, som beskrevet i besvarelsen af FIUalm. del spørgsmål 57 af 20. november 2012 lægges til grund, herunder at velstan-den stiger med 17 mia. kr.?Svar
Besvarelsen af nærværende spørgsmål tager udgangspunkt i forudsætningernebeskrevet isvar påFinansudvalgets spørgsmål57 af 20. november 2012,hvori der vednulvækst i det offentlige forbrug frem mod 2020 kan tilvejebringes et provenusvarende til ca. 22 mia. kroner før tilbageløb (2014-niveau). Heraf anvendes totredjedele til at lempe personskatten, og den resterende tredjedeldisponeres tillempelser af selskabsskatten.Det omtalte forslag indebærer samlet set en stigning i velstanden målt ved BNP på17 mia. kr. Heraf kan omkring 7 mia. tilskrives øget produktivitet som følge afnedsættelsen af selskabsskatten, men resten afspejler øget arbejdsudbud som følgeaf nedsættelsen af top- og bundskatten.Virkningen af forslaget på LO-familiens rådighedsbeløb afhænger af den konkreteudmøntning af personskattelempelsen, idet afskaffelsen af topskatten kun harbetydning for familietyper, der betaler topskat1. Isvar påFinansudvalgets spørgsmål 57af 20. november 2012er det konkret lagt til grund, at topskatten afskaffes, og at detoverskydende provenu anvendes til at nedsætte bundskatten. Det svarer til ennedsættelse af bundskatten med 1,15 pct.-point. Hertil kommer, at den øgedeproduktivitet indebærer en forøgelse af lønindkomsterne på i størrelsesordenen0,4 pct.-point.Disse beregningsmæssige forudsætninger indebærer isoleret set, at en LO-familiemed to børn kan opleve en fremgang i det årlige rådighedsbeløb – dvs. den dispo-
1
Når skattereformen fra 2012 er fuldt indfaset vil topskattegrænsen være hævet til 475.500 (2014-niveau). De voksnepersoner i LO-familien har hver især en bruttoløn på ca. 335.000 kr., og betaler derfor ikke topskat.
Finansministeriet ¶ Christiansborg Slotsplads 1 ¶ 1218 København K ¶ T 33 92 33 33 ¶ E [email protected] ¶ www.fm.dk
Side2af2
nible indkomst opgjort efter udgifter til daginstitution og bolig – påca. 7.900 kro-ner,jf. tabel 1.Imidlertid afhænger borgernes reelle forbrugsmuligheder ikke alene af den dispo-nible indkomst, men også af værdien af den offentlige service, som er til rådighedfor borgerne. Fx indebærer adgangen til offentlige sundhedsydelser, at det ikke ernødvendigt for borgerne selv at afholde udgifter til private sygeforsikringsordnin-ger etc. Hertil kommer, at offentlige serviceydelser virker omfordelende på borge-nes såkaldte udvidede forbrugsmuligheder, idet offentlige serviceydelser i relativthøjt omfang anvendes af personer i den nederste halvdel af indkomstfordelingen,jf. også kapitel 5 iFordeling og incitamenter 2013,Økonomi- og Indenrigsministeriet2013.En forudsætning om nulvækst i det offentlige forbrug, herunder i den offentligeservice,må alt andet lige antages at indebæreen reduktion af borgernesudvidedeforbrugsmuligheder sammenlignet med et forløb med fortsat vækst i det offentligeforbrug.Idet det beregningsteknisk lægges til grund, at en mindrevækst i det offentligeforbrug har en fordelingsvirkning svarende til fordelingen af den individualiserba-re offentlige service inden for områderne daginstitutioner, uddannelse, voksen- ogefteruddannelse, hospital, sygesikringsydelser, plejehjem og hjemmepleje(jf. besva-relsen afFinansudvalgets spørgsmål 69 af 22. november 2012),indebærer den forudsattemindrevækst i det offentlige forbrug på i størrelsesordenen 22 mia. kr., at LO-familiens forbrugsmuligheder reduceres medca. 9.800 kr. årligt,jf. tabel 1.Dermed indebærer forslaget iFinansudvalgets spørgsmål 57 af 20. november 2012,atLO-familiens samlede (udvidede) forbrugsmuligheder – dvs. ændringen i det årligerådighedsbeløb tillagt den beregnede årlige ændring af værdien af det offentligeforbrug –reduceresmed ca. 1.900 kroner,jf. tabel 1.Tabel 1

Virkning på det årlige rådighedsbeløb og de udvidede forbrugsmuligheder af forslag, jf. FIU 57

Ændring i udvidede

forbrugsmulighe-

der (inkl. virkninger

af lavere off. for-

brug)

-1.900

Kroner, 2014-niveau

Ændring i rådighedsbeløb

(Ekskl.virkninger af lavere

offentligt forbrug)

7.900

Ændring i offent-

ligt forbrug

LO-familie med to børn
-9.800
Anm.: Der er regnet med et udgangspunkt, hvor skattereformen fra 2012 er fuldt indfaset.Kilde: Egne beregninger på Økonomi- og Indenrigsministeriets Familietypemodel, dec. 2013.
Med venlig hilsenBjarne Corydon