Finansudvalget 2013-14
FIU Alm.del
Offentligt
1327943_0001.png
1327943_0002.png
1327943_0003.png
1327943_0004.png
1327943_0005.png
1327943_0006.png
Økonomi- og indenrigsminister Margrethe Vestagers talepapir
Det talte ord gælderAnledning:FIU alm. del – samrådsspørgsmål M ombeskæftigelseTid og sted: Den 16. 1. 2014 kl. 13.00-14.00 Lokale 2-080
IndledningJeg vil først redegøre for hovedtrækkene i regeringens ambitionerom at øge beskæftigelsen frem mod 2020.Jeg vil herefter forholde mig til, om ambitionsniveauet ertilstrækkeligt til at fremtidssikre dansk økonomi.Målsætningerne for vækst og beskæftigelseRegeringens ambition er, at der frem mod 2020 skabes lidt over150.000 flere fuldtidsjob i den private sektor. Herudover er deryderligere plads til, at den offentlige beskæftigelse kan stige med9.000 fuldtidspersoner.Jeg synes derfor ikke, det er retvisende, når det i spørgsmåletanføres, at regeringen kun har en ambition om at hævebeskæftigelsen med 6.000 personer frem mod 2020.Her i udvalget har der tidligere været drøftelser vedrørenderegeringens vækstplan, og regeringen har gjort rede for, hvordande bebudede 150.000 flere private job skal realiseres.
Jeg vil derfor holde mig til de tre overordnede faktorer, der liggerbag målet om lidt over 150.000 flere private job:For det første ventes en forbedring af konjunkturerne frem mod2020 at kunne bidrage med ca. 80.000 job. Nogle vil måske mene,at det er en ”gratis omgang”. Men det er vigtigt, at de rigtigerammer er til stede for, at de danske virksomheder kan hægte sigpå et opsving.Jo bedre rammer, jo større sandsynlighed for en hurtignormalisering af konjunkturerne. Initiativerne fra aftalerne omVækstplanen og Finansloven for 2014 leverer vigtige bidrag.Virksomhedernes konkurrenceevne bliver forbedret af lavereafgifter, og nedsættelsen af selskabsskatten gør det mereattraktivt at investere i arbejdspladser i Danmark.For det andet ventes tidligere gennemførte reformer – trodsdemografisk modvind – at bidrage med ca. 42.000 job. Det er bl.a.virkningerne af tilbagetrækningsreformen og skattereformerne fra2007 og 2009.Skiftende regeringer har gennemført en rækkestrukturforbedrende tiltag siden starten af 1990’erne. At vi dermedhar et bedre beskæftigelsesmæssigt udgangspunkt end udenreformer, synes jeg er positivt.For det tredje skal der komme et bidrag fra reformer iværksatunder den nuværende regering, der kan løfte beskæftigelsen medca. 33.000 personer.
2
Der er allerede gennemført reformer, der ventes at realisere langtstørstedelen af dette mål. Lad mig nævne:Skattereformen fra 2012Reformen af førtidspension og fleksjobReformen af SU-systemetKontanthjælpsreformenDerudover er der stadig et udestående, der skal realiseresgennem endnu ikke konkretiserede reformer. Det er detudestående, der i den i samrådsspørgsmålet refererede CEPOS-analyse er opgjort til 6.000 beskæftigede.Om ambitionsniveauet for beskæftigelsenJeg synes ikke, det er retvisende eller rimeligt at kritisereregeringens ambitionsniveau for at være lavt. At der nu ”kun” er etikke-konkretiseret reformbehov på ca. 6.000 flere beskæftigede,hænger jo sammen med, at regeringen hurtigt – sammen medbrede flertal i Folketinget – har iværksat en række reformer, derstyrker beskæftigelsenHvis ikke vi havde handlet så resolut på reformdagsordenen, villevi have haft et større udestående. Og hvis man følgertankegangen i spørgsmålet ville det betyde, at ambitionsniveauetfor den fremtidige beskæftigelse havde været tilsvarende større.Det giver ikke meget mening.Om fremtidssikringen af dansk økonomiJeg vil nu vende mig til spørgsmålet om, hvorvidtbeskæftigelsesambitionen er tilstrækkelig til at fremtidssikre danskøkonomi. Her er det vigtigt at understrege, at Vækstplanenindeholder meget andet end ambitionen om at øgebeskæftigelsen.
3
Regeringens vækstplan sigter på at øge BNP med ekstra 40 mia.kr. frem mod 2020. Det er et ambitiøst mål. Med planen vil vi påen gang sikre både en høj vækst og beskæftigelse i erhvervslivet.Og holdbare offentlige finanser. Og en velfungerende offentligsektor, hvor der er plads til målrettede forbedringer af denoffentlige service.20 mia. kr. af BNP-løftet skal komme fra reformer, der øgerbeskæftigelse og uddannelsesniveau.Det er ikke nok at fokusere på antallet af beskæftigede, nårøkonomien skal sikres. Det drejer sig ikke kun om kvantitet, menogså om kvalitet. Vi skal have løftet uddannelsesniveauet. Det eren afgørende forudsætning for, at vi kan have mange, vellønnedejob.Derfor har regeringen ambitiøse uddannelsesambitioner, og vi harsat ind på at styrke uddannelserne, lige fra folkeskolen til devideregående uddannelser.Vi er dermed kommet et godt stykke i retning af målet medreformer, der øger beskæftigelsen og uddannelsesniveauet. Debesluttede reformer på de områder ventes at give et ekstra løft iBNP i størrelsesordenen 16½ mia. kr. frem mod 2020. Men vibåde kan og skal komme endnu længere.Andre 20 mia. kr. i BNP-løft skal komme fra reformer, der styrkervilkårene for virksomhederne. Ikke mindst med aftalerne omvækstplanen fra sommeren 2013, herunder nedsættelsen afselskabsskatten, er vi kommet et stykke af vejen mod dette mål,nemlig et BNP-løft på ca. 6 mia. kr.
4
At realisere resten af målet kræver yderligere reformer.Et helt centralt element i regeringens vækststrategi er, at vifremadrettet skal hæve produktivitetsvæksten, både i denoffentlige og i den private sektor. Om kort tid vilProduktivitetskommissionen afslutte sit arbejde, og vi vil få riglejlighed til at drøfte, hvordan vi hæver produktiviteten.AfrundingHvis jeg skal opsummere, vil jeg ombeskæftigelsesambitionenfremhæve, at vi kan være tilfredse med at være nået langt adreformvejen.Men vi skal overvåge, om de besluttede reformer virker efterhensigten, og vi skal også videre med yderligere reformer.Eksempelvis vil vi inden længe få lejlighed til at drøfte, ombeskæftigelsesindsatsen kan tilrettelægges bedre, og dermed iøget omfang bidrage til varigt at nedbringe ledigheden og øgebeskæftigelsen.Også på andre områder er der potentiale for yderligere reformer,der øger beskæftigelsen, fx vedrørende international rekruttering.Vækstplanen er efter min mening absolut ambitiøs og kræveryderligere reformer fremover. Det er ingen simpel sag at skabegrundlaget for et markant løft af BNP.I min verden er ambitionerne i Vækstplanen ikke udtryk for et loft.Jeg er åben over for gode ideer, der kan øge vækst ogbeskæftigelse endnu mere. Det kræver selvfølgelig, at
5
forudsætningerne er i orden, herunder at de er fuldt finansieredeog socialt afbalancerede.
6