Finansudvalget 2013-14
FIU Alm.del
Offentligt
1296111_0001.png
1296111_0002.png
1296111_0003.png
1296111_0004.png
Folketingets FinansudvalgChristiansborg
FinansministerenDen 4. november 2013
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 12 (Alm. del) af 4. oktober2013 stillet efter ønske fra Jesper Petersen (S)Spørgsmål
Vil ministeren give en vurdering af de udgiftspolitiske konsekvenser af hvertforslag for sig i Dansk Folkepartis pjece ”Det vil vi gøre for gamle Danmark”og desuden oplyse de samlede udgiftspolitiske konsekvenser af forslagene ipjecen?Svar
Der er foretaget et skøn over udgifter forbundet med forslagene i Dansk Folke-partis pjece. Det bemærkes, at forslagene er beskrevet på et meget overordnet ni-veau, og at det derfor ikke har været muligt at skønne over de udgiftsmæssigekonsekvenser af alle forslag.Højere ældrecheck til de dårligst stillede ældreDansk Folkeparti har ikke konkretiseret forslaget, herunder hvor meget højere æl-drechecken ønskes. Der er derfor taget udgangspunkt i de samme eksempler somi Social-, Børne- og Integrationsministeriets svar til Finansudvalget på spørgsmålnr. 509,jf. tabel 1.Der henvises i øvrigt til Social-, Børne- og Integrationsministeriets svar. Det be-mærkes, at udgiftsvirkningerne er opgjort før eventuelle adfærdsvirkninger.Tabel 1

Årlig udgiftsvirkning ved forskellige forhøjelser af ældrechecken

Årlig forhøjelse

Bruttoudgifter (mia. kr.)Nettoudgifter efter tilbageløb* (mia. kr.)

+2.500 kr.

0,60,3

+4.500 kr.

1,10,5

+6.500 kr.

1,60,8
Anm.: Det bemærkes, at beregningerne er foretaget ud fra forudsætningerne om antal modtagere i 2014. De årligeudgifter påvirkes dog af udviklingen i antal modtagere. *Opgjort efter indkomstskat og automatisk tilbage-løb for moms og afgifter, men ekskl. afledte effekter af eventuelle adfærdsvirkninger.Kilde: Egne beregninger på stikprøver af 3,3 pct. af befolkningen.
Side 2 af 4
Ældre skal kunne arbejde uden at blive trukket i pensionSocial, Børne- og Integrationsministeriet har vurderet omkostningerne ved forsla-get i svar til Finansudvalget på spørgsmål nr. 7 (alm. del). Social-, Børne- og Inte-grationsministeriet vurderer, at forslaget vil medføre samlede offentlige merudgif-ter på 2,0 mia. kr. Tages der imidlertid hensyn til, at de øgede pensionsudbetalin-ger medfører øgede skatteindtægter, vil virkningen på de samlede offentlige finan-ser kunne opgøres til 1,2 mia. kr. før tilbageløb for moms og afgifter og eventuelleadfærdsvirkninger. Der henvises i øvrigt til Social-, Børne- og Integrationsministe-riets svar.Opgøres udgifterne efter automatisk tilbageløb for moms og afgifter (men ekskl.afledte effekter af eventuelle adfærdsvirkning), indebærer forslaget udgifter sva-rende til 0,9 mia. kr. Det bemærkes, at provenuvurderingen ikke omfatter afledtemindreudgifter til boligstøtte som følge af højere pensionsudbetalinger.Høje minimumskrav til den kommunale ældreserviceForslaget er ikke konkretiseret i en sådan grad, at der kan foretages en udgiftsvur-dering. Hvis der med forslaget ønskes minimumsrettigheder ud over forslaget omret til bad og praktisk hjælp kan det indebære yderligere merudgifter.Ret til et dagligt bad og ugentlig støvsugning og vaskSocial-, Børne- og Integrationsministeriet har i svar på Finansudvalgets spørgsmålnr. 509 (alm. del) skønnet over de samlede offentlige udgifter forbundet med for-slagene. Der er i samarbejde med Social-, Børne- og Integrationsministeriet fore-taget et konsolideret skøn for merudgifterne forbundet med forslagene, herunder iforhold til målgruppeafgrænsning, tidsforbrug mv.Forslagene skønnes således med en vis usikkerhed at indebære merudgifter i stør-relsesorden 6,5-7,1 mia. kr., hvis rettighederne kun vedrører ældre over 67 år ogikke alle modtagere af de pågældende ydelser,jf. tabel 2.Det er desuden antaget, atalle berettigede tager imod tilbuddet.Tabel 2

Udgiftsvirkning af ret til bad og rengøring

(mia. kr.)

Ret til dagligt badRet til ugentlig rengøringI alt

Ældre over 67 år

5,2-5,71,3-1,46,5-7,1

Alle modtagere

5,7-6,61,77,4-8,3
Kilde: Social-, Børne- og Integrationsministeriet
Ret til dagligt badDer er i udgiftsskønnet taget udgangspunkt i Ældresagens/Gallups undersøgelseom hyppigheden af bad i hjemmeplejen i 2012, idet der ikke forelægger centrale
Side 3 af 4
oplysninger herom. Det antages, at der i gennemsnit bruges 30 minutter på hvertbad. Modtagerne antages at udgøre ca. 51.000 beboere i plejebolig mv. og botil-bud og 60-75 pct. af de 84.000 modtagere af personlig pleje, svarende til mellem101.000-114.000 modtagere i alt. Af disse skønnes 83.000-94.000 at være over 67år.Ret til ugentlig rengøringDer er i udgiftsskønnet taget udgangspunkt i Ældresagens/Gallups undersøgelseom hyppigheden af rengøring i 2012, idet der ikke forelægger centrale oplysningerherom. Der er 136.000 modtagere af praktisk hjælp i hjemmet, hvoraf 113.000skønnes at være over 67 år. Det antages, at varighed for rengøring og vask er påen time.Den ældre skal selv være med til at tilrettelægge hjemmehjælperens tidForslaget er ikke konkretiseret i en sådan grad, at der kan foretages en udgiftsvur-dering. Social-, Børne- og Integrationsministeriet vurderer, at muligheden alleredefindes i et vist omfang efter bestemmelsen om fleksibel hjemmehjælp.Bedre forebyggende indsats for aldersrelaterede sygdommeForslaget er ikke konkretiseret i en sådan grad, at der kan foretages en udgiftsvur-dering.Mere ældrevenlige hospitaler med enestuerDer er med kvalitetsfondssatsningen på sygehusområdet prioriteret en ny syge-husstruktur for hele landet. Det betyder investeringer på næsten 45 mia. kr. dekommende år. I prioriteringen er der lagt vægt på, at strukturen sikrer en omlæg-ning fra flersengsstuer til netop enestuer på de danske sygehuse.Der henvises i øvrigt til Ministeriet for Sundhed og Forebyggelses svar på Finans-udvalgets spørgsmål nr. 8 (alm. del).Sundhedscentre målrettet geriatriske sygdommeForslaget er ikke konkretiseret i en sådan grad, at der kan foretages en udgiftsvur-dering.Al offentlig transport for folkepensionister skal være gratisTransportministeriet har i svar til Finansudvalget på spørgsmål nr. 9 (alm. del)vurderet, at forslaget vil indebære merudgifter i størrelsesordenen 1,1 mia. kr. Derhenvises i øvrigt til Transportministeriets svar.Bedre og mere fleksible boformer for ældre i alle aldreForslaget er ikke konkretiseret i en sådan grad, at der kan foretages en udgiftsvur-dering. Ændringer der vil medføre øget nybyggeri eller ombygninger af ældreboli-ger kan imidlertid indebære betydelige merudgifter for det offentlige.
Side 4 af 4
Flere aktiviteter for ældreForslaget er ikke konkretiseret i en sådan grad, at der kan foretages en udgiftsvur-dering.Samlet vurderingDet er jf. de ovenstående usikkerheder omkring det konkrete indhold i DanskFolkepartis forslag ikke muligt at give en samlet vurdering af merudgifternes stør-relse.For de forslag, hvor der kan foretages et skøn over udgifterne indebærer forslage-ne i alt merudgifter i størrelsesordenen 8,5-9,1 mia. kr.,jf. tabel 3.Hertil kommerudgifter til højere ældrecheck samt eventuelle yderligere merudgifter forbundetmed de forslag, hvor det ikke har været muligt at foretage en udgiftsvurdering.Tabel 3

Offentlige merudgifter

(mia. kr.)

Højere ældrecheck*Ingen modregning i pension*Høje minimumskravRet til dagligt badRet til ugentlig rengøringForebyggelse af aldersrelaterede sygdommeÆldrevenlige hospitalerSundhedscentre målrettet geriatriGratis offentlig transportBedre og mere fleksible boformerFlere aktiviteter for ældre

I alt**

Udgiftsskøn

0,3-0,8 (afhængigt af niveau)0,9?5,2-5,71,3-1,4?-?1,1??

ca. 8,5-9,1

Anm.: *Saldovirkning opgjort efter skat og automatisk tilbageløb for moms og afgifter. ** Udgifter til højere æl-drecheck er ikke medregnet i de samlede udgifter, da Dansk Folkeparti ikke har angivet størrelsen for for-øgelsen.
Med venlig hilsenBjarne Corydon