Finansudvalget 2013-14
FIU Alm.del
Offentligt
1328920_0001.png
1328920_0002.png
1328920_0003.png
Folketingets FinansudvalgChristiansborg
Finansministeren30. januar 2014
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr.119(Alm. del)af 8. januar2014stillet efter ønske fraJesper Petersen (S)Spørgsmål
Vil ministeren oplyse de gennemsnitlige transportomkostninger, for personerderfår forbedret deres disponible indkomst ved at gå fra arbejdsindkomsttiloverførselsindkomst, jf. svar på FIU alm. del - spørgsmål 10 af 4. oktober2013,samt oplyse, hvor mange der får forbedret deres disponible indkomstved at gå fraarbejdsindkomst til overførselsindkomst, hvis der ses bort fratransportudgifter?Svar
Isvar på Finansudvalgets spørgsmål 10 af 4. oktober 2013er skønnet, at knap 11.000fuldt beskæftigede kan have et beregnet negativt forskelsbeløb i 2013. Detsåkaldte forskelsbeløb betegner forskellen mellem på den ene side den disponibleindkomst som modtager af overførselsindkomst og på den anden side dendisponible indkomst som beskæftiget korrigeret for transportudgifter forbundetmed beskæftigelse. Et beregnet negativt forskelsbeløb afspejler, at den pågældendeperson – givet de anvendte beregningstekniske forudsætninger - har enøkonomisk gevinst ved at være ikke-beskæftiget frem for at være beskæftiget.Beregninger af forskelsbeløb baserer sig på Økonomi- og Indenrigsministerietsforskelsbeløbsmodel. Beregningerne omfatter fuldt beskæftigede lønmodtagere,delårsbeskæftigede lønmodtagere, fuldt ledige m.fl. og efterlønsmodtagere.Selvstændige, studerende og førtidspensionister m.fl. indgår ikke i opgørelsen.Den disponible indkomst opgøres som henholdsvis beskæftiget og ikke-beskæftiget under den beregningstekniske antagelse, at personerne er beskæftigedehenholdsvis ikke-beskæftigede hele året. Der henvises blandt andet tilFordeling ogIncitamenter 2013, Økonomi- og Indenrigsministeriet, juli 2013for en mere detaljeretbeskrivelse.Det bemærkes, at beregningerne er udarbejdet til analytiske formål – ikke medhenblik på at opgøre enkeltpersoners eksakte forskelsbeløb til brug foradministrative formål – og de er i sagens natur forbundet med en vis usikkerhed.Det gælder ikke mindst for personer med usædvanlige forhold, herunder en stordel af personerne med negative forskelsbeløb.
Side 2 af 3
Det skal også understreges, at de beregnede forskelsbeløb – givet de anvendteberegningsforudsætninger – bør betragtes som et øjebliksbillede, hvor fx deøkonomiske incitamenter til beskæftigelse kan være stærkere de efterfølgende år,jf. svar på Finansudvalgets spørgsmål 45 af 1. november 2013.Blandt de fuldt beskæftigede med beregnede negativt forskelsbeløb i 2013skønnes de gennemsnitlige månedlige transportudgifter at udgøre istørrelsesordenen 4.600 kr., mens de gennemsnitlige transportudgifter for allefuldt beskæftigede anslås til ca. 1.000 kr.,jf. tabel 1.Det skal understreges, at de transportudgifter, der knytter sig til beskæftigelse, errelevante at indregne i forbindelse med opgørelse af de økonomiske incitamentertil beskæftigelse. Hvis der beregningsteknisk ses der bort fra de opgjortetransportudgifter i opgørelsen af forskelsbeløb, reduceres antallet af fuldtbeskæftigede med et beregnet negativt forskelsbeløb i 2013 fra knap 11.000personer til ca. 1.600 personer.Tabel 1

Antal med beregnede negative forskelsbeløb, henholdsvis med og uden skønnede transportudgifter

2012

Antal med opgjort negativt

forskelsbeløb

Alle- heraf fuldt beskæftigedePersoner19.40014.300

2013

Personer18.10010.900

2014

Personer17.70010.600

Skattereform

fuldt indfaset

Personer14.1008.100

Antal med opgjort negativt

forskelsbeløb, ekskl.

transportudgifter

Alle- heraf fuldt beskæftigede
Personer2.200300
Personer1.600100
Personer1.500100
Personer1.4000

Opgjorte gennemsnitlige

transportudgifter

Alle- heraf med opgjort negativtforskelsbeløbAlle fuldt beskæftigede- heraf med opgjort negativtforskelsbeløb
Kr. pr. måned9004.0001.0004.500
Kr. pr. måned9004.0001.0004.600
Kr. pr. måned9004.0001.0004.700
Kr. pr. måned9004.1001.0004.900
Anm.: Opgørelsen for 2012 er beregnet på grundlag af registerdata for 2009, der er fremskrevet til pris- oglønniveauet i 2012 samt gældende regler i 2012. Opgørelsen for øvrige år er beregnet på grundlag afregisterdata for 2011, der er fremskrevet til pris- og lønniveauet i 2013 samt gældende regler. Opgørelsen for2014 er således i 2013-niveau, mentager højde for skattereglerne i for 2014 inkl. virkningerneaffremrykningen af forhøjelser af beskæftigelsesfradraget i medfør af aftaler om en finanslov for 2014.Beregningerne tager ikke højde for kontanthjælpsreformen, der trådte i kraft 1. januar 2014. Tallene erafrundet til nærmeste 100 personer eller 100 kr. I opgørelser af transportomkostninger, herunder iberegningerne, hvor der ses bort fra transportomkostninger, er der korrigeret for virkninger afbefordringsfradraget.Kilde: Beregninger på Økonomi- og Indenrigsministeriets forskelsbeløbsmodel.
Side 3 af 3
Med venlig hilsenBjarne Corydon