Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
Finansministeren
27. juni 2014
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 118 (Alm. del) af 8. januar
2014 stillet efter ønske fra Ole Birk Olesen (LA)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for udviklingen af den private beskæftigelse, den offentli-
ge beskæftigelse og den samlede beskæftigelse ved følgende tre isolerede scenarier:
- 0,6 pct. årlig forbrugsvækst i den offentlige sektor frem mod 2020,
- 0,0 pct. årlig forbrugsvækst i den offentlige sektor frem mod 2020. De
sparede penge i forhold til 0,6 forbrugsvækst bruges på at afskaffe
topskatten og herefter forhøje beskæftigelsesfradraget.
- -1,5 pct. årlig forbrugsvækst i den offentlige sektor frem mod 2020. De
sparede penge i forhold til 0,6 pct. forbrugsvækst bruges på at afskaffe
topskatten og herefter forhøje beskæftigelsesfradraget?
Svar
Med Vækstplan DK har regeringen fremlagt en økonomisk strategi som under-
støtter vækst og beskæftigelse i den private sektor. Det er sigtepunktet at skabe
150.000 nye private arbejdspladser frem mod 2020.
Det er samtidig en afgørende prioritet for regeringen fortsat at udbygge den of-
fentlige velfærd og der er prioriteret rum til en årlig vækst i det offentlige forbrug
på 0,6 pct. i gennemsnit – svarende til et årligt gennemsnitligt løft på omkring 3
mia. kr. Dermed er der plads til, at den offentlige beskæftigelse stige med 17.000
personer fra 2013 til 2020.
Væksten i den offentlige sektor og det offentlige forbrug har stor betydning for
den offentlige service, der kan tilbydes borgerne. I takt med at der de kommende
år bliver flere ældre, vil der herfra komme en stigning i det offentlige forbrug til
ældrepleje og sundhed, hvis det nuværende serviceniveau skal opretholdes. Hvis
der derudover ønskes et øget serviceniveau, vil det kræve en yderligere vækst i det
offentlige forbrug. For at understøtte serviceniveauet har regeringen desuden op-
stillet en konkret moderniseringsmålsætning for den offentlige sektor, som skal
bidrage til at frigøre midler til at løfte serviceniveauet på prioriterede områder.
En lavere vækstrate i det offentlige forbrug skal ses i sammenhæng med, at det
planlagte forløb indeholder en gradvis normalisering i det offentlige forbrugs an-
del af BNP frem mod 2020 fra et højt niveau,
jf. figur 1.
Et forløb hvor den årlige
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk