Finansudvalget 2013-14
FIU Alm.del
Offentligt
1326262_0001.png
1326262_0002.png
1326262_0003.png
Folketingets FinansudvalgChristiansborg
FinansministerenDen 23. januar 2014
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 110 (alm. del) af 17.december 2013
Spørgsmål 110
Vil ministeren redegøre for lønniveauet hos ministrenes særlige rådgivere,herunder eventuelle særlige bonusordninger, tillæg, engangsvederlag eller andreformer for ekstra betaling, samt pensionsordninger? Ministeren bedes i denforbindelse redegøre for, på hvilket grundlag en eventuel bonus eller lignendeudmåles og udbetales, samt hvad der eventuelt udløser en sådan.Svar
1.Lønnen til ministrenes særlige rådgivere er fastsat i overenskomst og på bag-grund af konkrete lønaftaler om tillæg, som indgås af de enkelte ministerier.De enkelte rådgivere er således aflønnet med forskellige grundlønninger (basis-lønninger) afhængigt af, om de indplaceres som fuldmægtig, specialkonsulent ellerchefkonsulent efter overenskomsten for akademikere i staten eller ansættes efteroverenskomsten for journalister i statens tjeneste.Der kan efter overenskomsterne aftales kvalifikationstillæg og funktionstillæg. Så-danne tillæg kan være varige eller midlertidige. Tillæg kan endvidere ydes i form afengangsvederlag, fx som honorering af en særlig indsats. Overenskomsterne giverogså mulighed for at yde engangsvederlag som resultatløn for en given måleperio-de, i det omfang nogle på forhånd definerede mål er opnået.Standardkontrakten for særlige rådgivere, som ministerierne anvender i forbindel-se med de konkrete ansættelser, angiver muligheden for at yde kvalifikationstillægog muligheden for at yde funktionstillæg, der dækker eventuelt merarbejde i for-bindelse med varetagelse af stillingen. Standardkontrakterne henviser i øvrigt tilbestemmelserne i de nævnte overenskomster.Den konkrete anvendelse af løntillæg, herunder engangsvederlag, i forhold til deenkelte særlige rådgivere beror på det enkelte ministeriums vurdering af rådgive-rens kvalifikationer, indsats og resultater. Der tages stilling til lønnen i forbindelsemed indgåelsen af ansættelseskontrakterne. Der kan endvidere forhandles om
Side 2 af 3
lønnen under ansættelsesforløbet, hvilket normalt sker i forbindelse med årligelønforhandlinger i ministerierne.2.I forbindelse med regeringsdannelsen blev der indført et loft for aflønningen afde særlige rådgivere. Regeringen fastsatte således den 6. oktober 2011 et regelsætfor ansættelse og aflønning af særlige rådgivere, som dels sætter rammer for antal-let af særlige rådgivere i hvert ministerium, dels fastlægger den maksimale løn, somen rådgiver kan modtage.Regelsættet fastslår, at rådgivernes løn afhænger af uddannelsesniveau, kvalifikati-oner og erfaringer. Som hovedregel kan rådgiverne modtage op til makimalt 75pct. af ministerens lønniveau. Rådgivere for ministre, der er med i regeringens ko-ordinationsudvalg eller økonomiudvalg med ekstra koordinerende opgaver, kandog modtage op til maksimalt 85 pct. af ministerens løn. Maksimumsrammerneomfatter årslønnen ekskl. pensionsbidrag og eventuelle engangsvederlag.Regelsættet af 6. oktober 2011 kan findes på Finansministeriets hjemmeside.Det fremgår af betænkning nr. 1537 af maj 2013 fra Udvalget om særlige rådgive-re, at der efter udvalgets opfattelse kan være anledning til at understrege betydnin-gen af, at der ved hver enkelt ansættelse skal foretages en konkret vurdering afrådgiverens uddannelse, erfaring og øvrige kvalifikationer sammenholdt med kra-vene i stillingen og vilkårene i øvrigt. Der skal således foretages en konkret vurde-ring af rådgiverens kvalifikationer inden for de fastsatte rammer.Udvalget peger i den forbindelse på, at det kan være nødvendigt med en høj løn tilerfarne rådgivere, men en række af de rådgivere, der har en mere begrænset erfa-ring, vil måske kunne ansættes til lavere lønniveauer, såfremt der anlægges en me-re differentieret praksis.Regeringen har taget udvalgets anbefalinger til efterretning. Ved Finansministeri-ets brev af 30. oktober 2013 til samtlige departementschefer er det således blandtandet understreget, at der ved hver enkelt nyansættelse af særlige rådgivere skal fo-retages en konkret vurdering af rådgiverens uddannelse, erfaring og øvrige kvalifi-kationer sammenholdt med kravene i stillingen og vilkårene i øvrigt. Der bør såle-des anvendes en mere differentieret praksis ved lønfastsættelsen.Brevet af 30. oktober 2013 kan findes på Finansministeriets hjemmeside.3.I betænkning nr. 1537 lægges der også op til en større åbenhed om de særligerådgiveres lønforhold, fx ved offentliggørelse af de særlige rådgiveres lønninger.I overensstemmelse hermed er der etableret en samlet oversigt over de særligerådgivere, som kan findes på Moderniseringsstyrelsens hjemmeside. Oversigtenindeholder såvel oplysninger om rådgivernes lønforhold som de oplysninger, dertidligere har været tilgængelige på Statsministeriets hjemmeside om de særlige råd-giveres navn og titel, arbejdsfunktioner og relevant uddannelses- og beskæftigel-
Side 3 af 3
sesmæssig baggrund. Oversigten opdateres løbende på baggrund af indberetningerfra ministerierne til Moderniseringsstyrelsen.Oversigten viser den enkelte særlige rådgivers samlede faste årsløn (løn inkl. tillæg)ekskl. eget og arbejdsgivers pensionsbidrag og ekskl. eventuelt engangsvederlag. Ide tilfælde, hvor der er ydet engangsvederlag, anføres engangsvederlaget separat.Et eksemplar af den senest opdaterede oversigt på Moderniseringsstyrelsenshjemmeside vedlægges.For ansatte, der er omfattet af overenskomsten for akademikere i staten, indbeta-les der et samlet pensionsbidrag (eget og arbejdsgivers bidrag) på normalt 17,1 pct.af den faste løn til en overenskomstmæssig pensionsordning. For ansatte, der eromfattet af overenskomsten for journalister i statens tjeneste, udgør det samledepensionsbidrag 18 pct. af den faste løn.Med venlig hilsenBjarne Corydon