Finansudvalget 2013-14
FIU Alm.del
Offentligt
1320795_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Sagsnr.2013-12245Doknr.181104Dato09-01-2014
FolketingetsFinansudvalg har d.13.12.2013 stillet følgende spørgsmål nr. 107(alm.del) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besvares.Spørgsmålnr. 107:”Vil ministeren oversende den nye prognose for oliepriserne og herunder redegøre forbetydningen i forhold til de offentlige finanser og herunder Økonomisk Redegørelse.”Svar:Olieprisforudsætningerne iØkonomisk Redegørelse,december 2013,præsenteres itabel 1. Målt i amerikanske dollar er olieprisskønnet for 2013 stort set uændret, mensskønnet for 2014 er nedjusteret sammenlignet medØkonomisk Redegørelse,august2013. Det skyldes blandt andet en ny langsigtet prognose fra det Internationale EnergiAgentur (IEA). I danske kroner er skønnet nedjusteret, hvilket både skyldes den lavereoliepris målt i dollar og en styrket krone,jf. tabel 1.Skønnet for indtægterne fra Nord-søen i 2013 er omtrent uændretfra august- til decembervurderingen, mens den nedju-sterede oliepris i 2014 indebærer en nedjustering af skønnet for indtægterne i sammeår.Tabel 1Olieprisforudsætninger og Nordsøindtægter2012Aug.Oliepris (pr. tønde)USDDKKNordsøindtægter (mia. kr.)1)De1)
2013Dec.Aug.
2014Dec.
2015Dec.
111,8647,927,3
108,2613,722,3
108,4610,022,2
116,9660,422,6
108,2600,319,5
113,4628,917,5
samlede Nordsø-indtægter udgøres af kulbrinteskat, selskabsskat af kulbrintevirksomhed, olierørledningsafgiftmv. (til og med 2013), overskudsdeling (til og med 2012) og udbytter fra Nordsøfonden (fra og med 2012).Kilde: Reuters EcoWin, IEA og egne skøn.
Ovenstående tabel viser udviklingen i de indtægter, der specifikt knytter sig til udvin-ding i Nordsøen. Der tages således ikke højde for andre,afledte effekter af en lavereoliepris på de offentlige finanser, eksempelvis gennem øget beskæftigelse og lavereenergiudgifter.
Med venlig hilsenMargrethe Vestager