Finansudvalget 2013-14
FIU Alm.del
Offentligt
Folketingets FinansudvalgChristiansborg
Finansministeren24. december 2013
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 100 (Alm. del – §) af 10.december 2013 stillet efter ønske fra Jesper Petersen (S)Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvad der kan spares for hver ældre der får gjort rent med enrobotstøvsuger i stedet for, at en hjemmehjælper gør rent 2 timer hver anden uge?Ministeren bedes endvidere oplyse, hvad de samlede udgifter vil være, hvis det gø-res frivilligt, om man vil have en robotstøvsuger eller en ansat fra kommunen til atgøre rent, såfremt dette betyder, at henholdsvis 40, 60 og 80 pct. af de ældre sommodtager hjælp til rengøring skal have gjort rent af en ansat fra kommunen i ste-det for af en robotstøvsuger.Svar
Til brug for besvarelsen er der indhentet bidrag fra Social-, Børne- og Integrati-onsministeriet, som jeg henholder mig til:”Det kan oplyses, at udgiften til rengøring i to timer hver anden uge, som foreta-ges af en medarbejder i hjemmeplejen, er ca. 22.000 kr. årligt pr. modtager. An-skaffelsesprisen for en robotstøvsuger er 2-4.000 kr.I 2012 var der 136.000 modtagere af praktisk hjælp. De fleste modtagere af prak-tisk hjælp modtager mindre end to timers hjælp om ugen, og det vides ikke, hvorstor en andel af tiden, der anvendes til forskellige former for rengøring, herunderstøvsugning. Ligeledes findes der ikke oplysninger om, hvor mange borgere der idag helt eller delvist får dækket deres behov for hjælp til støvsugning ved hjælp afen robotstøvsuger. Det vurderes derfor, at det ikke er muligt at opgøre, hvor storeudgifterne vil være, hvis brugen af robotstøvsugere gøres frivillig, og henholdsvis40, 60 og 80 pct. af modtagerne vælger at få støvsuget af en medarbejder i hjem-meplejen frem for af en robotstøvsuger.”Med venlig hilsenBjarne Corydon