Finansudvalget 2013-14
FIU Alm.del
Offentligt
1290213_0001.png
1290213_0002.png
Folketingets FinansudvalgChristiansborg
Finansministeren
15. oktober 2013
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 1 (Alm. del) af 2. oktober2013 stillet efter ønske fra Peter Christensen (V)Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for beskæftigelsesvirkningen af investeringerne som følgeaf regeringens togfond i 2014, 2015, 2016, 2017, 2018, 2019, 2020 og på lang sigt?Svar
Med Togfonden DK lægger regeringen op til et markant løft af den danske jern-bane. Grundstenene i Togfonden er en realisering af timemodellen, der sikrer entimes rejsetid mellem landets største byer og elektrificering af jernbanens hoved-strækninger, der muliggør omstilling til hurtige og miljørigtige el-tog.Beskæftigelsesvirkningen af investeringerne i Togfonden DK er vist i tabel 1.Tabel 1

Beskæftigelsesvirkning af Togfonden DK

Beskæftigelsesvirkning for udvalgte perioder

1.000 personer

Beskæftigelse2014-16�-½2017-181-1½2019-201½-2½

Varig

Kilde: Danmarks Statistik, Trafikstyrelsen og egne beregninger.
Den årlige beskæftigelseseffekt er indledningsvis relativt begrænset stigende opmod ca. 2.000 personer i 2020. Det skal ses i lyset af profilen for anlægsudgifterne,herunder at der i starten af projektperioden primært afholdes udgifter til planlæg-ning og projektering, der udgør en mindre andel af det samlede anlægsbudget. Deegentlige anlægsarbejder, som i højere grad påvirker efterspørgslen og beskæftigel-sen, påbegyndes først, når forberedelses- og projekteringsfasen er afsluttet.Hen over hele perioden, hvor anlægsarbejdet pågår, vurderes investeringerne iTogfonden at øge beskæftigelsen i bygge- og anlægserhvervet og relaterede ser-viceerhverv med godt 20.000 årsværk (når der akkumuleres hen over perioden).Effekten på den samlede beskæftigelse på sigt vil imidlertid afspejle investeringensafledte varige virkning på arbejdsudbuddet.
Side 2 af 2
I den sammenhæng kan der foruden de umiddelbare beskæftigelsesvirkninger for-ventes afledte, positive effekter af timemodellen og elektrificering af jernbanen iform af øget produktivitet mv. Varigt skønnes investeringerne at understøtte ar-bejdsudbuddet, idet gevinsten ved at arbejde øges som følge af reduceret rejsetid –ligesom mobiliteten af arbejdskraft øges, da det bliver muligt at søge stillinger, derligger længere væk fra bopælen. Den varige virkning på arbejdsudbuddet skønnesaf Trafikstyrelsen med usikkerhed til omkring 500 fuldtidspersoner.Med venlig hilsenBjarne Corydon