Europaudvalget 2013-14
EUU Alm.del
Offentligt
1345219_0001.png
1345219_0002.png
1345219_0003.png
11. marts 2014J.nr. 14-0640390
Til Folketinget – EuropaudvalgetHermed sendes svar på spørgsmål nr. 136af 26. februar 2014 (alm. del).Spørgsmålet erstillet efter ønske fra Eva Kjer Hansen (V).
Morten Østergaard/ Søren Schou

Spørgsmål

Ministeren bedes sende en redegørelse for baggrunden for, at boligstøtten til pensionisterblev undtaget fra eksportabilitetsprincippet i forordning 883/2004.

Svar

Jeg har fra ministeren for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale forhold modtaget ne-denstående svarbidrag, som jeg kan henholde mig til.”I den dagældende forordning 1408/71 om koordination af vandrende arbejdstageressociale sikring blev der med virkning fra 1. juli 1992 indsat koordineringsbestemmelserfor såkaldte særlig ikke-bidragspligtige ydelser.Disse ydelser var karakteriseret som blandede ydelser, der havde elementer både fra socialsikring og social forsorg eller bistand, og ydelserne blev alene udbetalt i bopælslandet. Dervar således tale om ydelser af en sådan særlig karakter, at der var tvivl, om de var omfattetaf forordningens saglige anvendelsesområde, som er sociale sikringsydelser.Sociale sikringsydelser er kendetegnet ved, at de tildeles personer, der opfylder de objekti-ve betingelser for ydelsen uden en individuel og skønsmæssig vurdering. Hertil kommer,at ydelsen tildeles på et klart defineret lovgrundlag.Social bistand eller social forsorg er karakteriseret ved elementer af trang og udmålingefter ansøgernes individuelle behov.Oprindeligt var følgende danske ydelser optaget i bilaget: Ledighedsydelse, revaliderings-ydelse og boligstøtte til pensionister. Disse ydelser indeholder elementer af både socialsikring og social forsorg eller bistand. Der er således tale om ydelser, som ikke éntydigthører under enten social sikring eller social bistand.Betingelserne for og formålet med bilaget i forordning 1408/71 blev videreført som bilagX i forordning 883/04, som trådte i kraft den 1. maj 2010. Bilaget har hjemmel i forord-ningens art. 70.I bilag X blev som dansk bilagsoptegnelse godkendt af Rådet, at boligstøtte til pensioni-ster kunne videreføres som en særlig ikke-bidragspligtig ydelse, der ikke er eksportabel.Begrundelsen for, at man fra dansk side ønskede denne bilagsoptegnelse var en bekym-ring for, om boligstøtte til pensionister skulle blive betragtet som en form for pensionstil-læg og dermed blive rubriceret som klassisk social sikring med deraf afledet eksportabili-tet.For god ordens skyld bemærkes, at revalideringsydelsen efterfølgende blev omdefineret tilen naturalydelse (dvs. en social indsats, snarere end en kontantydelse), hvorved den blevundtaget for eksport, og ledighedsydelsen blev optaget i bilag XI om særlige bestemmel-ser vedrørende medlemsstaternes lovgivning. Ledighedsydelsen kan herefter kun ekspor-
Side 2af 2
teres, når den anden medlemsstat har lignende beskæftigelsesordninger for den sammepersonkategori.Særligt for så vidt angår familieydelser bemærkes, at denne ydelseskategori udtrykkeligt ernævnt under det saglige anvendelsesområde i forordningen, jf. art. 3, stk.1, litra j). Fami-lieydelser er således begrebsmæssigt rubriceret som social sikring og er derfor ikke omfat-tet af art. 70. Dermed er der ikke hjemmel til at optage disse på bilag X.”
Side 3af 3