Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
ERU Alm.del
Offentligt
1333899_0001.png
1333899_0002.png
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTEREN
12. februar 2014

Besvarelse af spørgsmål 69 alm. del stillet af Erhvervs, Vækst- og

Eksportudvalget den 16. januar 2014 efter ønske fra Preben Bang

Henriksen (V)

Spørgsmål:

I den senere tid har Søværnet udbudt opgaver i EU-licitation. Kan mini-steren bekræfte, at Danmark ikke er underlagt andre krav fra EU end deder gælder for f.eks. Tyskland, der også har en maritim industri, der ervæsentlig for landets sikkerhed? Kan ministeren sikre, at der ikke afgivesudenlandske tilbud på disse opgaver baseret på statsstøtte eller dumping,eller at eventuelle udenlandske tilbud vurderes på basis af deres langsig-tede effekt?

Svar:

Danmark har implementeret Europa-Parlamentets og Rådets direktiv2004/18/EF af 31. marts 2004 om samordning af fremgangsmåderne vedindgåelse af offentlige vareindkøbskontrakter, offentlige tjenesteydelses-kontrakter og offentlige bygge- og anlægskontrakter (udbudsdirektivet).Herudover har Danmark implementeret EU’s udbudsdirektiv på forsvars-og sikkerhedsområdet (direktiv 2009/81/EF) i dansk ret i august 2011.Danmark foretager som udgangspunkt derfor anskaffelser af forsvarsma-teriel og tjenesteydelser på forsvarsområdet på grundlag af dette direktiv(frem for det generelle udbudsdirektiv).Direktiverne gælder i alle EU-medlemsstater, herunder Tyskland, og ho-vedformålet med direktiverne er at sikre fri bevægelighed for tjeneste-ydelser og adgang til en ufordrejet konkurrence i samtlige medlemsstater.Udbudsdirektivets artikel 55 medfører en pligt for ordregiverne til at un-dersøge, hvorvidt unormalt lave tilbud er seriøse. Hvis der er særlige om-stændigheder, der taler for, at tilbuddet ikke er seriøst, kan ordregiverneafvise tilbuddet. Eksempelvis kan ordregiverne afvise et tilbud, der inde-holder statsstøtte, hvis tilbudsgiveren ikke kan godtgøre, at statsstøtten ertildelt på lovlig vis. Forsvars- og sikkerhedsdirektivet indeholder en iden-tisk bestemmelse.Det er samtidig op til den enkelte ordregiver, om denne ønsker at vurderetilbud på basis af deres langsigtede effekt. Direktivet giver mulighed fordette ved anvendelse af det økonomisk mest fordelagtige tilbud som tilde-lingskriterium. Tildelingskriteriet kombinerer både pris og kvalitet, ogordregivere kan derfor fastsætte kriterier, der lægger vægt på den langsig-
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
[email protected]www.evm.dk
2/2
tede effekt under forudsætning af, at kriterierne er knyttet til kontraktgen-standen og er egnede til, at ordregiver kan sammenligne tilbuddene ob-jektivt.Forsvars- og sikkerhedsdirektivet (DIR 2009/81/EF) indeholder en rækkeundtagelser, herunder eksempelvis i forbindelse med indkøb, hvor derkun findes én leverandør, og ved følgeleverancer til allerede indkøbt ud-styr. Endvidere findes den såkaldte ’Artikel 346 undtagelse’, der er enregel i EUF-traktaten (TEUF), hvor en anskaffelse helt vil kunne undta-ges fra international konkurrenceudsættelse, hvis væsentlige nationalesikkerhedsinteresser ville blive kompromitteret. Undtagelsen kan dog kunanvendes i helt særlige tilfælde, og kun efter en konkret vurdering.