Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
ERU Alm.del
Offentligt
1330157_0001.png
1330157_0002.png
1330157_0003.png
1330157_0004.png
1330157_0005.png
1330157_0006.png
1330157_0007.png
1330157_0008.png
1330157_0009.png
1330157_0010.png
1330157_0011.png
1330157_0012.png
1330157_0013.png
1330157_0014.png
1330157_0015.png
-
Side 1 af 15
Indhold1. Indledning og sammenfatning .................................................................................................... 31.1. Baggrund ........................................................................................................................... 32. Finansiel Stabilitet ..................................................................................................................... 32.1. Baggrund og formål ............................................................................................................ 32.2. Afvikling ............................................................................................................................ 42.2.1. Regelgrundlag for afvikling ............................................................................................ 42.2.2. Finansiel Stabilitets afvikling i praksis.............................................................................. 62.2.3. Rigsrevisionens undersøgelse af Finansiel Stabilitets afvikling ............................................ 62.3. Håndtering af kunder .......................................................................................................... 73. Salgsprocesser ......................................................................................................................... 83.1. Finansiel Stabilitets salgsprocesser........................................................................................ 83.2. Regulering af salgsprocesser ................................................................................................ 93.3. Beskyttelse af kunder ved salg ........................................................................................... 104. Salget af portefølje med 69 ejendomsselskaber .......................................................................... 104.1. Hvad er et K/S-selskab ...................................................................................................... 104.2. Forløbet af udbuds- og salgsprocessen ................................................................................ 114.3. Købers håndtering af kunderne ........................................................................................... 125. Besvarelse af de rejste kritikpunkter ......................................................................................... 12
Side 2 af 15
1. Indledning og sammenfatning1.1. BaggrundErhvervs- og vækstministeren har den 21. januar 2014 anmodet Finansiel Stabilitet A/S (herefter”Finansiel Stabilitet”) om at redegøre for selskabets tilrettelæggelse af udbuddet samt gennemførslen afsalget af 69 ejendomsengagementer.Finansiel Stabilitet A/S gennemførte i maj og juni 2013 et udbud og salg af en kundeportefølje med 69ejendomsselskaber organiseret som kommanditselskaber.Salget har i december 2013 og januar 2014 givet anledning til en del omtale, herunder kritiske artikler iØkonomisk Ugebrev. Desuden er der stillet spørgsmål til erhvervs- og vækstministeren fra bådeErhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget samt Finansudvalget.Redegørelsen indeholder en beskrivelse af Finansiel Stabilitets afviklingsopgave og salgsprocesser,herunder den konkrete proces med salg af 69 ejendomsengagementer. Redegørelsen har til formål atbesvare de rejste spørgsmål og kritikpunkter.Redegørelsen indeholder indledningsvist en beskrivelse af Finansiel Stabilitet og selskabets opgaver, samten generel beskrivelse af selskabets salgsprocesser.Herefter gennemgås den konkrete salgsproces med udbuddet af de 69 ejendomsengagementer, ogendelig gives en opsummerende besvarelse af de rejste kritikpunkter. Finansiel Stabilitet finder ikke, atden rejste kritisk er berettiget.
2. Finansiel Stabilitet2.1. Baggrund og formålFinansiel Stabilitet blev stiftet i oktober 2008 som led i en aftale mellem den danske stat ogpengeinstitutsektoren i Danmark (Det Private Beredskab) om sikring af den finansielle stabilitet, og somfølge af den daværende regerings aftale med Dansk Folkeparti, Socialdemokraterne og Det RadikaleVenstre. Aftalen blev indgået som følge af den internationale krise og dens effekt på den finansiellesektor.Finansiel Stabilitet er et aktieselskab ejet af den danske stat gennem Erhvervs- og Vækstministeriet.Selskabets aktiviteter er blandt andet reguleret af lov om finansiel stabilitet samt lov om finansielvirksomhed med tilhørende bekendtgørelser. Endvidere er selskabet reguleret af særlige bestemmelserfor statslige aktieselskaber.Finansiel Stabilitet skal i overensstemmelse med lov om finansiel stabilitet medvirke til sikring af finansielstabilitet i Danmark, særligt ved at overtage og afvikle aktiviteterne fra nødlidende pengeinstitutter.Finansiel Stabilitet har til formål at:Afvikle pengeinstitutter overtaget under BankpakkenAfvikle pengeinstitutter overtaget under henholdsvis Exit- og KonsolideringspakkenAdministrere individuelle statsgarantier under KreditpakkenAfvikle overtagne ejendomsengagementer fra FIH og deltage i Landbrugets FinansieringsBank(LFB) under Udviklingspakken.
Side 3 af 15
Finansiel Stabilitet arbejder for at afvikle de overtagne aktiviteter fra nødlidende banker hurtigst muligt,økonomisk forsvarligt og i overensstemmelse med koncernens værdier om blandt andet ordentlighed ogredelighed.Finansiel Stabilitet lægger vægt på, at overtagne kundeforhold og øvrige aktiviteter skal afvikles "hurtigstmuligt", "økonomisk forsvarligt" og "med respekt for vores værdier". Rækkefølgen er prioriteret, men allekriterier tillægges vægt og skal være opfyldt, når der etableres handlingsplaner og træffes operationellebeslutninger for afviklingsaktiviteterne.Finansiel Stabilitet arbejder med et markedskonformt udgangspunkt. Det vil sige, at Finansiel Stabilitetforetager en forretningsmæssig vurdering, når der træffes beslutninger om afviklingen af de enkelteengagementer. Det kræver hensynet til økonomisk forsvarlighed. Finansiel Stabilitet kan afvige detteudgangspunkt, men det vil kun ske, hvis det vurderes at være i statens økonomiske interesse – og detikke påfører andre kreditorer tab, jf. nedenfor.Den økonomiske risiko for Finansiel Stabilitets virksomhed afhænger af de konkrete aktiviteter. Aftabellen herunder fremgår, hvor den økonomiske risiko for Finansiel Stabilitets aktiviteter ligger:AktivitetsområdeBankpakken(Bankpakke I)FinansielStabilitetFinansielStabilitetOmfatteraktiviteterne imoderselskabetFinansielStabilitet og FSBankExit- ogKonsolideringspakkerne(Bankpakkerne III og IV)GarantifondensAfviklingsafdeling*Simple kreditorer*Individuellestatsgarantier(Bankpakke II)StatenStatenUdviklingspakken(Bankpakke V)**FIH Holding og FIHErhvervsbankFinansiel Stabilitetog FIH HoldingOmfatteraktiviteterne i FSProperty Finance
Placering af denøkonomiske risikoUpside berettigetBeskrivelse
Omfatter aktiviteterne i FSOmfatterFinans I (Sparebank Østjyllandaktiviteter iaf 2012), FS Finans II (Maxforbindelse medBank af 2011), FS Finans IIIhåndtering af(Amagerbanken af 2011), ogindividuelleFS Finans IV (Fjordbank Morsstatsgarantieraf 2011)* Den økonomiske risiko ligger i Garantifondens Afviklingsafdeling, såfremt den endelige dividende bliver lavere endden initiale dividende. Simple kreditorer, som ikke har modtaget fuld dækning, har adgang til en earn-out, hvisdividenden bliver højere end den initiale dividende. Ved fuld honorering af simple kreditorer tilgår et overskydendeprovenu den ansvarlige kapital. De eneste simple kreditorer i konkursboerne efter institutterne overtaget i henhold tilBankpakke IV er Indskydergarantifonden og Finansiel Stabilitet.** Udviklingspakken omfatter tillige etablering af Landbrugets FinansieringsBank (LFB) og en række øvrige initiativerinden for vækst- og eksportfinansiering. LFB er associeret selskab til Finansiel Stabilitet og indgår i regnskabet underkapitalandele. Øvrige områder af Udviklingspakken har ingen relation til Finansiel Stabilitet.
Finansiel Stabilitet har en målsætning for afviklingen af de tilbageværende kundeforhold i koncernen.Ambitionen er, at afviklingen i 2015 skal være så fremskreden, at der herefter ikke er nogentilbageværende kunder i koncernen bortset fra i FS Property Finance (den del overtaget fra FIH), menudelukkende finansielle aktiver, ejendomme og forpligtelser, såsom retssager og tvister, samt udstedteindividuelle statsgarantier.
2.2. Afvikling2.2.1. Regelgrundlag for afviklingSom det fremgår umiddelbart herover, er det Finansiel Stabilitets opgave at afvikle de overtagneaktiviteter. Dette er overordnet beskrevet i lovbemærkningerne til Exitpakken. Det fremgår heraf, atFinansiel Stabilitet i forbindelse med en overtagelse stifter et datterselskab, der overtager det nødlidendeinstituts aktiver og foretager en kontrolleret afvikling heraf. Dette er yderligere uddybet som følger:
Side 4 af 15
”En kontrolleret afvikling betyder, at datterselskabet ikke må foretage markedsføring med henblik påat udvide forretningsomfanget eller konkurrere på markedet. Datterselskabet skal drives med henblikpå afvikling, hvilket blandt andet betyder, at datterselskabet skal arbejde for at afhænde eksisterendekunder. Samtidig skal datterselskabet afsøge mulighederne for en samlet afhændelse afdatterselskabets aktiver og passiver.”
Det fremgår videre, at den kontrollerede afvikling skal ske på en ordentlig og redelig måde og ioverensstemmelse med de regler, der gælder for danske pengeinstitutters håndtering af både privat- ogerhvervskunder.I loven er der fastsat hjemmel til, at erhvervs- og vækstministeren kan fastsætte nærmere regler omFinansiel Stabilitets afvikling. Med hjemlen gives ministeren mulighed for at imødekomme de krav, somKommissionen måtte stille til afviklingen af nødlidende pengeinstitutter. Ministeren kan ifølgelovbemærkningerne fastsætte nærmere krav til afviklingen, herunder at Finansiel Stabilitet vedvarendeskal arbejde for at afhænde og nedbringe eksisterende kundeforhold og kundeengagementer. Detfremgik samtidig af bemærkningerne, at det formodedes, at Finansiel Stabilitet ville indrette sin afviklingaf aktiviteter, der hører under den generelle statsgarantiordning i overensstemmelse medbekendtgørelsen.I medfør af denne hjemmel har erhvervs- og vækstministeren udstedt den såkaldteafviklingsbekendtgørelse1, hvoraf bl.a. fremgår følgende:”§2.Efter indgåelsen af en overdragelsesaftale mellem Finansiel Stabilitet A/S og et nødlidendepengeinstitut skal det til formålet oprettede datterselskab til Finansiel Stabilitet A/S arbejde for enkontrolleret afvikling. Dette indebærer, at datterselskaber til Finansiel Stabilitet A/S vedvarende skalarbejde for at nedbringe og afhænde eksisterende kundeforhold indenfor en overskuelig tidshorisont.Stk. 2.Videreoverdragelse af kundeporteføljerne fra det overtagede pengeinstitut skal såfremt det ermuligt ske ved et samlet salg.[...]§ 10.[...]Stk. 2.Finansiel Stabilitet A/S skal hvert halve år aflægge en rapport til Økonomi- ogErhvervsministeriet om afviklingen af datterselskaberne.[...]
Stk. 5.Finansiel Stabilitet A/S er forpligtet til at forsøge at gennemføre et salg af hele eller deleaf datterselskaberne umiddelbart i forlængelse af afrapporteringen, hvis afrapporteringen efterstk. 2 viser, at det er økonomisk mere fordelagtigt at sælge datterselskaber frem for atfortsætte afviklingen.”
Der er således ikke sat en specifik frist for Finansiel Stabilitets afvikling af de overtagne aktiviteter. Derer således et råderum for hastigheden i afviklingen, men ordlyden i afviklingsbekendtgørelsen om”vedvarende” og ”indenfor en overskuelig tidshorisont” må indebære, at afvikling skal søges gennemført,når det vurderes at kunne ske på markedsvilkår – det vil sige, at aktiviteterne kan afhændes tilmarkedspris.Desuden fremgår det udtrykkeligt, at der er en pligt for Finansiel Stabilitet til at overdragekundeporteføljer ved samlet salg, såfremt det er muligt og økonomisk mere fordelagtigt end individuelafvikling.1
Bekendtgørelse nr. 1139 af 28. september 2010 om afvikling af datterselskaber til Finansiel Stabilitet samt betalingaf risikopræmie med senere ændringer.
Side 5 af 15
2.2.2. Finansiel Stabilitets afvikling i praksisFinansiel Stabilitet afhænder engagementer og overtagne aktiviteter gennem ”segmenteret afvikling”,”individuel afvikling” og ”likvidation”.Ved segmenteret afvikling samles engagementer og aktiver med ensartede karakteristika i porteføljer ogsælges i en åben og gennemsigtig salgsproces. Derved opnås en relativ hurtig afvikling og markedsprisenfindes på baggrund af en udbudsproces.Finansiel Stabilitet er forpligtet til at sikre en økonomisk hensigtsmæssig afvikling, hvorfor eventuelleprismæssige korrektioner skal være forsvarlige. I situationer, hvor den opnåelige salgspris ikke vurderesat være forsvarlig, kan der, afhængig af hastigheden for afviklingen, være behov for at anvende andreafviklingsmodeller, herunder overdragelse af porteføljen til administration. Dermed får porteføljen merekarakter af et finansielt aktiv, idet det vil være administrator, som varetager kundekontakten.Ved individuel afvikling overdrager Finansiel Stabilitet den enkelte kunde eller aktiv til et andetpengeinstitut/investor eller afvikler gennem opsigelse af aftaleforholdet. Akkordering (eftergivelse afgæld) kan anvendes i forbindelse med individuel afvikling, men det er betinget af, at en række forhold eropfyldt, herunder at kunden samarbejder med Finansiel Stabilitet, og der fuld gennemsigtighed omkringkundens økonomiske forhold.Finansiel Stabilitet foretager likvidation af de kundeengagementer, hvor denne løsning indebærer etmindre tab for Finansiel Stabilitet end en rekonstruktion. Inden engagementer overgår til likvidationhandles kundens aktiver – fx ejendomme – til 3. mand eller sekundært overtages af Finansiel Stabilitet.Det gøres for at fremme afviklingshastigheden i et eventuelt konkursbo og reducere omkostningerne tilkurator.
2.2.3. Rigsrevisionens undersøgelse af Finansiel Stabilitets afviklingRigsrevisionen igangsatte i oktober 2011 en undersøgelse af Finansiel Stabilitets overtagelse og afviklingaf nødlidende pengeinstitutter, og afgav en rapport herom i maj 2012. Af undersøgelsenshovedkonklusion kan nævnes følgende:”Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at Finansiel Stabilitet overtager og afvikler nødlidendepengeinstitutter på en tilfredsstillende måde. Finansiel Stabilitet har med advokatundersøgelseridentificeret mulige lovovertrædelser i de overtagne pengeinstitutter og fulgt op herpå. FinansielStabilitets eksterne evalueringer viser, at processerne for salg af umiddelbart salgbare dele af deovertagne pengeinstitutter har været åbne og transparente. Det gælder også processerne for deejendomssalg, som Rigsrevisionen har gennemgået. Endelig har Finansiel Stabilitet generelt sikret ensparsommelig drift.Rigsrevisionen finder dog, at Finansiel Stabilitet bør operationalisere kravet om hurtig afvikling af deovertagne pengeinstitutters aktiviteter i klare mål og milepæle for at sikre fremdrift oggennemsigtighed i afviklingsopgaven.”
Statsrevisorerne bemærkede følgende til Rigsrevisionens undersøgelse:”Finansiel Stabilitet A/S er et fuldt statsejet selskab, der blev stiftet i 2008 som følge af deninternationale krise. Selskabet skal medvirke til at sikre stabilitet i den finansielle sektor i Danmark.Statsrevisorerne har bedt om denne undersøgelse af, hvordan selskabet løser opgaven med atovertage og afvikle nødlidende pengeinstitutter. Afviklingen af overtagne kundeforhold ogengagementer skal ske hurtigst muligt, med lavest mulige omkostninger for staten og på en måde,som kunderne oplever som ordentlig og redelig.Statsrevisorerne konstaterer, at Finansiel Stabilitets overtagelse og afvikling af nødlidende
Side 6 af 15
pengeinstitutter har været tilfredsstillende, men kan forbedres på nogle punkter. Statsrevisorernekonstaterer endvidere, at der er fokus på sparsommelig drift i Finansiel Stabilitet.Denne vurdering bygger på de af Rigsrevisionen undersøgte områder:• Salg af overtagne pengeinstitutters salgbare dele er foregået åbent og gennem·sigtigt ifølgeeksterne evalueringer. Der bør dog i højere grad sættes mål for afviklingsopgaven, så det kanvurderes, om afviklingen er sket hurtigst muligt.”
På baggrund af Rigsrevisionens beretning og Statsrevisorernes bemærkning meddelte Finansiel Stabilitetved brev af 7. august 2012 til Erhvervs- og vækstministeriet følgende:”Statsrevisorerne efterlyser opstilling af mål og milepæle for Selskabets afvikling.Det skal hertil bemærkes, at den overordnede målsætning for Selskabets afvikling er, at afvikling skalske inden for 5 år efter, at aktiviteterne er overtaget. Med den ny koncernstruktur, som blevgennemført den 1. juli 2012, er målsætningen yderligere, at alle aktiviteter og engagementer fra deenkelte nødlidende pengeinstitutter skal være solgt, afviklet eller overført til moderselskabet inden 12måneder fra overtagelsen med henblik på at kunne indlevere pengeinstitut- ogværdipapirhandelstilladelse.For at sikre, at den konkrete afvikling kan tilrettelægges, så den er mest muligt økonomisk oghensigtsmæssig, er det nødvendigt, at Selskabet ikke er bundet af på forhånd fastlagte planer for ogoperationelle krav til afviklingen, men at konkrete planer for afviklingen fastlægges i dehandlingsplaner, som Selskabet udarbejder for alle afviklingsengagementer og aktiver i koncernen.Hele den finansielle situation gør imidlertid, at iværksatte planer og mål ofte må korrigeres, herunderplanerne for afvikling af landbrugsengagementer, som i praksis afventer igangsætningen afLandbrugets FinansieringsBank.”
Ved Rigsrevisionens notat af september 2012 til Statsrevisorerne om beretning om Finansiel StabilitetA/S vurderede Rigsrevisor de nævnte initiativer tilfredsstillende.
2.3. Håndtering af kunderVed Finansiel Stabilitets overtagelse af et nødlidende pengeinstitut indtræder Finansiel Stabilitet i deaftaler, der ligger mellem kunderne og det nødlidende institut. Finansiel Stabilitet igangsætter herefterden kontrollerede afvikling.Afviklingen skal ske på en ordentlig og redelig måde og i overensstemmelse med de regler, der gælderfor danske pengeinstitutters håndtering af både privat- og erhvervskunder.Finansiel Stabilitet skal overholde reglerne om god skik i lov om finansiel virksomhed, uanset om detkonkrete selskab under Finansiel Stabilitet er direkte omfattet af lov om finansiel virksomhed eller ej.Som følge af, at Finansiel Stabilitet ikke må være konkurrerende, skal udlånsrenter og gebyrer i FinansielStabilitet befinde sig i det 10 pct. højeste segment af det danske pengeinstitutmarked, ogindlånsrenterne i det 10 pct. laveste segment. Dette er et krav fra EU-Kommissionen.Finansiel Stabilitet vil på den baggrund hurtigst muligt efter overtagelsen og i det omfang, det er muligt,harmonisere kundernes aftalevilkår med FS’ standardvilkår, herunder ændre renten.
Side 7 af 15
3. Salgsprocesser3.1. Finansiel Stabilitets salgsprocesserFinansiel Stabilitets afvikling af aktiviteter gennem salgsprocesser sker på forskellige måder. For detførste gennemføres der salg i umiddelbar forlængelse af overtagelse af et nødlidende pengeinstitut.I denne situation starter Finansiel Stabilitet i forbindelse med overtagelsen af et nødlidende pengeinstitutsamtidig en åben og transparent salgsproces, hvor målet er at frasælge mest muligt af pengeinstituttet.Typisk indebærer dette en opdeling i det som omtales ”rød bank” og ”grøn bank”.Den røde bank er de aktiviteter, der ikke umiddelbart kan sælges og dermed ligger tilbage til FinansielStabilitets afvikling efter salget af den grønne bank.I relation til disse banksalg har det været nødvendigt med en hurtig og kort proces, i det værdierneforsvinder over tid. Derfor påbegynder Finansiel Stabilitet den åbne og transparente salgsproces allerede,når Finansiel Stabilitet modtager meddelelse om, at et pengeinstitut er nødlidende. Salgsprocessen skerikke som i andre situationer, hvor Finansiel Stabilitet offentliggør en meddelelse om, at porteføljen er sattil salg. For at undgå et ”run” på det nødlidende pengeinstitut er det nødvendigt med fuld fortrolighed.I stedet har Finansiel Stabilitet gennem sit kendskab til sektoren og samtaler med institutterne viden om,hvem der evt. kunne være interesseret i – og er i stand til - at overtage et givent pengeinstitut. Dissemulige købere kontaktes fortroligt med en invitation til at deltage i en udbudsproces om det pågældendeinstitut.Denne proces har ført til, at Finansiel Stabilitet ved de seneste to overtagelser – Max bank ogSparekassen Østjylland – samme weekend har fundet en køber til de væsentligste dele af institutterne,herunder alle privatkunder.Den anden kategori af salgsprocesser, som Finansiel Stabilitet gennemfører, er under pkt. 2.2.2beskrevet som ”segmenteret afvikling”. Ved sådanne salgsprocesser er der ikke det samme tidspres, somi de ovenfor nævnte frasalg, som er gennemført i umiddelbar forlængelse af overtagelsen af etnødlidende institut. Salgsprocesser følger derfor en mere standardiseret proces, som også kendes fra detprivate marked.Salgsprocessen kan i punktform beskrives som følger:1. Finansiel Stabilitet identificerer en salgbar portefølje af kundeengagementer (engagementer medens karakteristika).2. Finansiel Stabilitet udarbejder en kort præsentation af salgsgenstanden og det påtænkte udbud(”teaser”) med henblik på at afdække interessen fra potentielle købere.3. Der træffes beslutning, om der er tilstrækkelig køberinteresse til at gå videre med udbuddet.4. Finansiel Stabilitet gennemfører en visitering af kundeengeagementerne (opdatering af allerelevante oplysninger på kundeniveau).5. Der udarbejdes et Information Memorandum til de mulige købere, der i større detaljeringsgradbeskriver både salgsprocessen og selve salgsgenstanden med nøgletal, indtjeningspotentiale,cash flow m.v. samt juridiske forhold som en byder, skal tage med i betragtning i sit bud.6. Der etableres et virtuelt datarum, der indeholder alle relevante dokumenter og informationer
Side 8 af 15
vedrørende salgsgenstanden, herunder om de enkelte kunder, lån, sikkerheder m.v., en datafilmed alle centrale data om de enkelte engagementer, samt diverse andre dokumenter, fx juridiskeresponsa, forretningsbetingelser og notater belysende specifikke problemstillinger. Desudenfindes et udkast til overdragelsesaftale med bilag, der skal anvendes og indsendes med denpotentielle byders tilretninger.7. Finansiel Stabilitet offentliggør igangsættelsen af den åbne og transparente salgsproces.8. Procesbrev fremsendes til de mulige købere indeholdende en beskrivelse af proces- ogbudinstruktioner, som byderne skal efterkomme, herunder hvornår og i hvilken form og medhvilke bilag bud skal indsendes. Procesbrevet indeholder tillige oplysning om de kriterier FinansielStabilitet vil lægge vægt på i vurderingen af bud og oplysning om, hvornår forhandling forventesgennemført.9. De mulige købere gennemgår materialet i datarummet og har mulighed for at stille spørgsmål omprocessen og porteføljen via en Q&A-funktion.10. De mulige købere afgiver bud.11. Finansiel Stabilitet vurderer de modtagne bud (i forhold til skønnet markedspris).12. De mulige købere med de bedste bud indkaldes til forhandlinger.13. Forhandlinger afsluttes i givet fald med aftale, der underskrives af begge parter.14. Salget offentliggøres.15. Overdragelsen gennemføres endeligt ved, at købesummen afregnes og ejerskabet overgår.16. Den praktiske overdragelse gennemføres.Med oplysningerne i de omtalte dokumenter i datarummet belyser Finansiel Stabilitet salgsgenstanden såfuldstændigt som muligt for at undgå, at byderne sænker deres bud på grund af manglende information.Samtidig redegør Finansiel Stabilitet for forhold, som en køber skal være opmærksom på, så FinansielStabilitet har opfyldt sin loyale oplysningsforpligtelse.Inden de mulige købere får adgang til dokumenterne i udbuddet, skal de underskrive enfortrolighedserklæring. Fortrolighedserklæringen skal underskrivelse, da en stor del af dokumenterne idatarummet indeholder fortrolige oplysninger om de konkrete kunder samt oplysninger om FinansielStabilitets forretningsmæssige forhold.Det er fast praksis i sådanne processer, at materialet holdes fortroligt, eftersom det er væsentligt, at alleinvolverede parter i processen kan have tillid til et fortroligt rum.
3.2. Regulering af salgsprocesserDer findes hverken danske eller EU-retlige regler, der særligt regulerer offentligt ejede virksomhederssalg af finansielle aktiver.Finansiel Stabilitet skal imidlertid overholde EUF-traktatens bestemmelser og almindelige EU-retligeprincipper i forbindelse med salg af aktiver. Det gælder helt generelt for offentlige kontrakter, der har enklar grænseoverskridende interesse, at de er underlagt EUF-traktatens regler om de frie bevægelighederog de principper der er afledt heraf.Det indebærer, at følgende principper skal efterleves:
Side 9 af 15
Gennemsigtighedsprincippet,der indebærer, at der skal være åbenhed om, at der indgås enkontrakt, og at der er gennemsigtighed i processen, herunder en klar og præcis kommunikationtil de potentielle købere.Ligebehandlingsprincippet,som indebærer, at det skal tilstræbes, at der skabes lige vilkårmellem potentielle købere i det omfang, det er teknisk muligt og økonomisk rimeligt.Forbud mod statsstøtte,hvilket som udgangspunkt indebærer, at der skal sælges til markedspris.
3.3. Beskyttelse af kunder ved salgEn køber af en portefølje vil – ligesom når Finansiel Stabilitet overtager engagementerne fra etnødlidende institut – indtræde i de vilkår, der er aftalt med kunden og Finansiel Stabilitet.Finansiel Stabilitet stiller herudover som betingelse over for en køber, at denne, uanset om der er tale omet dansk pengeinstitut, skal overholde bekendtgørelse om god skik for finansielle virksomheder. En køberforpligter sig således til at behandle låntagere efter samme regler, som danske pengeinstitutter. Detindebærer bl.a., at en køber ikke kan ændre renten i et løbende aftaleforhold, medmindre der i aftalen ervilkår, som giver køber denne mulighed. Vilkår om ændringer skal indeholde en angivelse af, hvilkeforhold der kan udløse en ændring, og må ikke give køber en vilkårlig adgang til at foretage ændringer.Det bemærkes samtidig, at køber ikke vil være underlagt samme begrænsninger, som FinansielStabilitet, i forhold til eksempelvis mindsterenter og mulighed for at udvide engagementerne.
4. Salget af portefølje med 69 ejendomsselskaberFinansiel Stabilitet A/S gennemførte i maj og juni 2013 et salg af en kundeportefølje med 69ejendomsselskaber. Engagementerne med ejendomsselskaberne var overtaget fra Roskilde Bank, FioniaBank, EBH Bank og Eik Bank Danmark.Ejendomsselskaberne er stiftet som kommanditselskaber (K/S-selskaber) ejet af danske investorer oghar hver især foretaget direkte investeringer i typisk udlejningsejendomme til erhvervsmæssiganvendelse i lande som Tyskland, Storbritannien, Danmark, Sverige og Finland.
4.1. Hvad er et K/S-selskabEt kommanditselskab (forkortet K/S) er en selskabsform kendetegnet ved at have to typer deltagere;dels én eller flere komplementarer og dels en eller flere kommanditister. Komplementaren hæfterpersonligt og uden begrænsning for kommanditselskabets forpligtelser. Er der flere komplementarer,hæfter disse solidarisk for kommanditselskabets forpligtelser. Kommanditistens hæftelse er begrænset tildennes kapitalindskud i kommanditselskabet. Det er ikke et krav, at komplementaren har en ejerandel afkommanditselskabet.Et K/S må ikke ejes af mere end 10 kommanditister og 1 komplementar. Kommanditisterne må ikkevære aktivt involveret i driften af K/S’et som kommanditistens primære beskæftigelse. Kommanditisternekan vælges til bestyrelsen i K/S’et.Det danske marked for investering i K/S’er daterer sig tilbage til 1960'erne. Investorerne deltager typisk isådanne K/S-projekter for herigennem at opnå en skattebesparelse, idet K/S- strukturen indebærer, atinvestorerne har mulighed for at fradrage deres forholdsmæssige andel af K/S’ets afskrivninger ogrenteudgifter i deres personlige skattepligtige indkomst. Ved at investere i K/S’et kan investoren udskydeen del af sin personlige skat, da den udskudte skat ikke skal betales før selskabets aktiver er solgt.Fradragsberettigede tab fra et K/S kan kun modregnes i topskatten. I 2013 skal der betales topskat af
Side 10 af 15
personlig indkomst ud over DKK 421.000 pr. år. Det er derfor personer med relativ høj indkomst, derinvesterer i K/S-projekter.K/S-markedet er reguleret af et komplekst sæt skatteregler.Det danske K/S-investeringsmarked toppede i 2006, hvor projekter med en samlet værdi af anslået DKK12,3 mia. blev solgt til danske investorer. I tabellen herunder er skønnet størrelsen af solgte K/S-projekter i perioden 2004-2008:DKK mia.Solgte K/S-projekter20049,0200512,0200612,3200711,520082,7
K/S-engagementerne i den omtalte salgsproces er overtaget fra Roskilde Bank, Fionia Bank, EBH Bank ogEik Bank Danmark. På grund af en meget begrænset interesse i K/S-engagementer efter 2008 var detikke muligt at overdrage engagementerne til de banker, der overtog de ”grønne dele” af de respektivenødlidende institutter.
4.2. Forløbet af udbuds- og salgsprocessenFinansiel Stabilitet foretog i primo 2013 og frem til 14. maj 2013 de indledende undersøgelser til etsamlet salg af den omhandlede portefølje af 69 ejendomsselskaber. Nedenfor følger en detaljeretbeskrivelse af procesforløbet fra primo 2013 til september 2013.Før der blev truffet beslutning om igangsættelse af den egentlige salgsproces, undersøgte FinansielStabilitet, hvorvidt der ville være potentielle købere til porteføljen. Den indledende kontakt til depotentielle købere var begrundet i et ønske fra Finansiel Stabilitets side om at undersøge interessen forsalgsobjektet og de potentielle køberes informationsbehov. Den indledende kontakt viste, atpengeinstitutterne formentlig måtte forventes at kræve ganske betydelige mernedskrivninger samt atinteressen hos ikke mindst internationale finansielle investorer omvendt var større end umiddelbartforventet.På baggrund af tilbagemeldingerne fra den indledende kontakt vurderedes det, at der var et tilstrækkeligtgrundlag til at gennemføre et succesfuldt udbud.Den efterfølgende udbudsproces kan kort oplistes som følger:Fra 30. april til 29. maj 2013 udsendes Introduction Document (”teaser”) til interesseredekøbere.14. maj 2013 offentliggjorde Finansiel Stabilitet en selskabsmeddelelse om, at der indledessalgsproces for porteføljen, hvori interesserede købere anmodes om at kontakte FinansielStabilitet for at få yderligere informationer om salgsprocessen.De interesserede købere blev pålagt at underskrive en fortrolighedserklæring, hvorefter derudsendtes Information memorandum og procesbrev med budinstrukser til de potentielle købere,samt oprettedes adgang til datarum. Mere end 30 potentielle købere omfattende banker,pensionskasser og finansielle investorer fik adgang til datarummet.De interesserede købere blev pålagt at underskrive en fortrolighedserklæring, hvorefter de fikadgang til datarum. I datarummet lå indledningsvis Information Memorandum og procesbrev medbudinstrukser til de potentielle købere. Datarummet blev løbende opdateret og var fuldt
Side 11 af 15
opdateret med alle kundeoplysninger den 24. maj 2013. I datarummet var der samlet placeretca. 5.300 dokumenter dækkende mere end 30.000 sider.14. juni 2013 var deadline for modtagelse af bud. Finansiel Stabilitet har tidligere oplyst, at dermodtoges ”under en håndfuld” bud uden forbehold.Perioden 14. juni-3. juli 2013 gennemførtes forhandlinger med udvalgte bydere.Den 3. juli 2013 blev overdragelsesaftalen mellem Finansiel Stabilitet og LMN Finance Limited,som vil administrere aftalerne på vegne af Davidson Kempner European Partners LLP,underskrevet. Finansiel Stabilitet offentliggjorde samme dag en pressemeddelelse herom.Finansiel Stabilitet kan ikke oplyse salgsprisen, men har oplyst, at porteføljen vurderes at væresolgt til markedsprisen. Som svar på den i Økonomisk Ugebrevs påståede kurs 36 har FinansielStabilitet oplyst, at denne kurs ligger væsentlig under markedsprisen.Den 23. august 2013 gennemførtes overdragelsen og købesummen blev afregnet.
4.3. Købers håndtering af kunderneSom beskrevet under pkt. 4.3 indtræder køber i låneaftalerne som kreditor, og vil derfor være underlagtvilkårene i aftalerne på samme vis som Finansiel Stabilitet. Desuden har køber i aftalen forpligtet sig til atoverholde bekendtgørelse om god skik for finansielle virksomheder, og således til at behandle låntagereefter samme regler, som danske pengeinstitutter.Økonomisk Ugebrev har artiklerne beskrevet, hvordan K/S-kunderne i den overdragne portefølje føler etpres fra køber. På baggrund af artiklerne har køber senest den 17. januar 2014 over for FinansielStabilitet oplyst, at køber ikke har ændret rentemarginalen på variable lån eller renten på fastforrentedelån, i nogle tilfælde siden overdragelsen, og at der heller ikke er intentioner om at foretage ændringer.
5. Besvarelse af de rejste kritikpunkterHerunder besvares sammenfattende de nævnte kritikpunkter.1. Finansiel Stabilitet går for hurtigt frem i sin afvikling til skade for kunderne og samfundet.Som beskrevet under pkt. 2.2.1. og 2.2.3. er det Finansiel Stabilitets opgave vedvarende at arbejde forat afvikle de overtagne aktiviteter inden for en overskuelig tidshorisont. Finansiel Stabilitet skal samtidiggennemføre samlede salg af hele eller dele af de overtagne aktiviteter, når dette vurderes at være mereøkonomisk forsvarligt.Det bemærkes, at de 69 ejendoms-engagementer, der var omfattet af den gennemgåede salgsproces,var overtaget fra Roskilde Bank (blev overtaget af Nationalbanken i august 2008), Fionia Bank (overtagetaf Finansiel Stabilitet i maj 2009), EBH Bank (overtaget af Finansiel Stabilitet i november 2008) og EikBank Danmark (overtaget af Finansiel Stabilitet i september 2010). Der er således tale omengagementer, der på salgstidspunktet havde været i ca. 3-5 år i Finansiel Stabilitet.Desuden bemærkes, at der i henhold til det af køber oplyste, ikke er foretaget ændringer afrentemarginalen på variable lån eller renten på fastforrentede lån i nogle tilfælde siden overdragelsen, ogat der heller ikke er intentioner om at foretage ændringer.2. Køberen presser kunderne for at få gælden inddrevet hurtigere end der var forudsat ilånedokumentationen.
Side 12 af 15
Køber har over for Finansiel Stabilitet oplyst, at køber ikke har ændret rentemarginalen på variable låneller renten på fastforrentede lån i nogle tilfælde siden overdragelsen, og at der heller ikke er intentionerom at foretage ændringer. Køber er desuden bundet af aftalegrundlaget, hvis låntager ikke misligholdersine forpligtelser, ligesom køber har forpligtet sig til at overholde god skik-reglerne.Finansiel Stabilitet undersøger pt. muligheden for at stille som yderligere betingelse ved fremtidigeudbud, at køber, udover at forpligte sig til at overholde god skik-reglerne, også skal acceptere, atkunderne kan gøre krav gældende herom ved en dansk domstol.3. Finansiel Stabilitet har solgt til en udenlandsk investeringsfond i et skattelyland, hvorved dedanske skattemyndigheder går glip af et stort tocifret millionbeløb hvert år. FinansielStabilitet kunne have undladt at sælge.Porteføljen af 69 ejendomsengagementer blev solgt til LMN Finance Limited, der er en irskinvesteringsfond. Beskatningen af renter og en eventuel kursgevinst afhænger af de konkrete ejerforholdog nationale skatteregler. Finansiel Stabilitets juridiske rådgiver i sagen har umiddelbart vurderet, atkøber er underlagt irsk beskatning.I kritikken har det været anført, at de danske skattemyndigheder går glip af et større tocifret millionbeløbhvert år. Finansiel Stabilitet er ikke bekendt med forudsætningerne for denne beregning. FinansielStabilitet har skønnet, at skattebetalingen for en dansk køber for det første år er et etcifret millionbeløb.Sådanne skøn er forbundet med usikkerhed, særligt vedrørende kundernes betalingsevne, værdien af deunderliggende sikkerheder (ejendomme) samt købers finansieringsomkostninger og effektiveskatteprocent.Det bemærkes desuden, at Kammeradvokaten har vurderet spørgsmålet, om Finansiel Stabilitet kunnehave undladt at sælge til en køber, der var hjemmehørende i et andet EU-land, hvor beskatningen erlavere. Kammeradvokaten har udtalt følgende, som også er refereret i erhvervs- og vækstministerensbesvarelse af spørgsmål 116 alm. del stillet af Finansudvalget:Det er Kammeradvokatens vurdering, at Finansiel Stabilitet ikke var berettiget til at annulleresalgsprocessen, hvis den eneste reelle begrundelse for annullationen var, at det økonomisk mestfordelagtige tilbud kom fra en tilbudsgiver, som ikke var skattepligtig i Danmark, men hjemmehørendei et andet EU-land, hvor beskatningen var lavere og at buddet derfor samlet set ikke var det bedste forden danske stat. Dette ville efter Kammeradvokatens opfattelse være nationalitetsdiskriminerende og istrid med princippet i EU-retten om ligebehandling af tilbudsgiverne.”
4. Finansiel Stabilitet har opfordret køberne til at hæve renten.Det materiale, som potentielle investorer får adgang til i forbindelse med Finansiel Stabilitets udbud,indeholder en lang række informationer både i summarisk form om porteføljen og om de enkelteelementer i salget.I materialet ligger også de enkelte kundedokumenter, hvor de potentielle investorer har mulighed for atse, hvilke vilkår aftalen er indgået på, herunder hvilke muligheder der er for eventuelt at ændreaftalerne.I beskrivelserne af porteføljen indgår almindeligvis også forskellige beskrivelser af og beregninger påporteføljen. Det er korrekt, at der heri også kan være – og har været – oplyst, hvorvidt der er mulighedfor at ændre på renten på de lån, der udbydes. Dette vil også fremgå af de enkelte kundedokumenter.Disse oplysninger er relevante for en potentiel investors vurdering og prissætning af porteføljen, ogdermed også med til at sikre, at Finansiel Stabilitet får den bedst mulige pris for det udbudte.
Side 13 af 15
Finansiel Stabilitet har noteret sig på baggrund af omtalen i Økonomisk Ugebrev, at den mådeinformationen har været skrevet, er blevet opfattet af andre end dem, materialet var tilsigtet, som enopfordring til at hæve renten. I lyset heraf vil materialet ved kommende udbud vise effekten af bådehøjere og lavere renter.5. Kunderne bør have samme mulighed for at indfri deres lån til den kurs, som en køber afporteføljen vil betale.Der vurderes at være en række risici forbundet med at introducere en forkøbsret for låntagere i FS iforbindelse med FS’ udbud af koncernens engagementer i åbne og transparente salgsprocesser. Disserisici vurderes at indebære en betydelig omkostning, som dog ikke kan opgøres præcist.1. Efterspørgslen vurderes at falde på grund af mindre gennemsigtighed omkring salgsobjektetssammensætning og størrelse.Potentielle købere af kundeengagementer i Finansiel Stabilitet anvender et betydeligt tidsforbrug på atgennemgå et omfattende informationsmateriale med henblik på at vurdere boniteten af kunderne,vilkårene i aftalerne med kunderne samt sikkerhederne, som kunder har stillet for de udbudteengagementer. Omkostninger ved denne gennemgang er betydelige, og usikkerhed om salgsobjektetsstørrelse og sammensætning vil forventeligt afholde købere fra at deltage i processen, som derved blivermindre konkurrencepræget eller i yderste konsekvens ikke kan gennemføres. Begrænset interesse for etsalgsobjekt vil alt andet lige lede til en lavere prissætning til ugunst for Finansiel Stabilitet, og dermed forStaten og kreditorerne, jf. oversigten over økonomisk risiko under pkt. 2.1.I forbindelse med forberedelserne af et kommende udbud, har en række potentielle købere alleredetilkendegivet, at såfremt der gives en sådan forkøbsret, vil de ikke eller overvejende sandsynligt ikkedeltage i udbuddet.2. Informationsassymmetri mellem låntagerne og långiverInformationsassymmetri mellem låntagerne, som har fuld indsigt i egen betalingsevne og -vilje, ogFinansiel Stabilitet og køber på den anden side kan indebære, at køber risikerer alene at stå tilbage medde kundeengagementer, hvor låntagerne ikke har ønske om eller mulighed for at tilbagekøbe deres lån.Nævnte forhold vurderes at lede til en mere forsigtig prissætning på salgsobjektet samt at afholde køberefra at deltage i salgsprocessen.3. Købers bud er sædvanligvis en fortrolig oplysningSåfremt kunder skal have forkøbsret vil man afsløre den tilbudte købesum, hvilket sædvanligvis er enfortrolig oplysning forbeholdt køber og sælger.4. Introduktion af forkøbsret vil forlænge salgsprocessen og øge den administrative byrdeEn salgsproces er forbundet med betydelige interne og eksterne omkostninger, som vil blive størresåfremt processen forlænges. Låntagere vil for at kunne anvende forkøbsretten skulle have tid til at findealternative finansieringskilder for at anvende forkøbsretten. Denne yderligere procestid er forbundet medomkostninger.5. Finansiel Stabilitet varetager både Statens og kreditorernes interesserI det påtænkte udbud såvel som fremtidige påtænkte udbud indgår kundeengagementer overtaget under
Side 14 af 15
Bankpakke I, Bankpakke III (Amagerbanken og Fjordbank Mors) og Bankpakke IV (Max Bank ogSparekassen Østjylland). Finansiel Stabilitet varetager kreditorernes interesser i relation til Bankpakke IIIog Bankpakke IV, hvilket indebærer en forpligtelse til ikke at påføre kreditorerne tab.
I tillæg hertil skal det bemærkes, at Finansiel Stabilitet er forpligtet til at behandle kunder ens og eftersamme principper. Forkøbsretten vil være en markant fravigelse fra den hidtidige praksis, hvilket kangive kritik fra låntagere, der ikke fik denne mulighed i forbindelse med tidligere salg af banker og øvrigeaktiviteter.Endelig skal det bemærkes, at en sådan forkøbsret for kunden vil skulle gennemføres i overensstemmelsemed Finansiel Stabilitets pligt til at foretage en kontrolleret afvikling, herunder at gennemføre et samletsalg, når det er muligt og økonomisk mere fordelagtigt.
Side 15 af 15