Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
ERU Alm.del
Offentligt
1328701_0001.png
1328701_0002.png
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTEREN
30. januar 2014

Besvarelse af spørgsmål 65 alm. del stillet af udvalget den 9. januar

2014 efter ønske fra Preben Bang Henriksen (V)

Spørgsmål:

Ministeren bedes redegøre for hvilke regler – nationale som internationale– der regulerer Finansiel Stabilitets salg af fordringer, således som sket ved”Proces letter…” af 14.5.2013 (69 KS-fordringer). Der anmodes om, atspørgsmålet besvares snarest muligt og forud for samrådet om ERU alm.del – samrådsspørgsmål J-O.

Svar:

Helt generelt gælder det, at Finansiel Stabilitet A/S skal iagttage lovgiv-ningens krav om at gennemføre en kontrolleret afvikling på en ordentligog redelig måde og i overensstemmelse med de regler, der gælder for dan-ske pengeinstitutters håndtering af både privat kunder og erhvervskunderog under hensyntagen til statens økonomiske interesser.Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har oplyst over for mig, at der ikkefindes særlige nationale regler om offentligt ejede virksomheders salg affinansielle aktiver. Samtidig har Kammeradvokaten oplyst over for Finan-siel Stabilitet A/S, at der ikke findes særlige EU-retlige regler om offent-ligt ejede virksomheders salg af finansielle aktiver.Finansiel Stabilitet A/S skal imidlertid overholde EUF-traktatens bestem-melser og almindelige EU-retlige principper i forbindelse med salg af deovennævnte aktiver. Det gælder helt generelt for offentlige kontrakter, derhar en klar grænseoverskridende interesse, at de er underlagt EUF-traktatens regler om de frie bevægeligheder og de principper der er afledtheraf, navnlig principperne om ligebehandling, gensidig anerkendelse,proportionalitet og gennemsigtighed.Kammeradvokaten oplyser, at dette er afspejlet i materialet fra salgspro-cessen og skal ses i sammenhæng med Finansiel Stabilitet A/S’ adgang tilat ændre eller afbryde salgsprocessen.Kammeradvokaten har på forespørgsel fra Finansiel Stabilitet A/S oplystat, ”ligesomder inden for udbudsretten (altså ved offentlige indkøb) eksi-sterer en ret for en ordregiver til at annullere et udbud, må der antages ateksistere en ret for Finansiel Stabilitet til at annullere en salgsproces,navnlig når det ligefrem er udtrykkeligt anført i salgsprospektet. Det måimidlertid, ligesom inden for udbudsretten, antages, at årsagen til annulle-ringen ikke må stride mod EU-rettens grundlæggende principper, herun-der kravet om ligelig behandling af byderne. Hvis salgsprocessen afbrydes
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
EAN nr. 5798000026001[email protected]www.evm.dk
2/2
alene med den begrundelse, at det - isoleret set - bedste bud kommer fra enudenlandsk virksomhed, der ikke er skattepligtig i Danmark, men i et andetEU-land, vil det efter vores opfattelse være usagligt, fordi der vil være taleom nationalitetsdiskrimination, og fordi der dermed heller ikke sker enligelig behandling af tilbudsgiverne.Hvis salgsprocessen kunne afbrydes alene med den begrundelse, at salgetsamlet set er ufordelagtigt for den danske stat, fordi staten ved salg til denhøjstbydende mister skatteindtægter, ville det reelt betyde, at virksomhe-der, der er etableret og skattepligtige i andre medlemsstater, for at kom-pensere for tabte skatteindtægter til den danske stat skal betale en højerepris end danske virksomheder for kundelånene.”