Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
ERU Alm.del
Offentligt
1318463_0001.png
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTEREN
20. december 2013

Besvarelse af spørgsmål 49 alm. del stillet af Erhvervs-, Vækst- og

Eksportudvalget den 4. december 2013 efter ønske fra Hans Christi-

an Schmidt (V).

Spørgsmål:

Med henvisning til ministerens svar af 4. december 2013 på alm. del –spørgsmål 45 bedes ministeren oplyse, hvilke initiativer ministeren agterat tage for at sikre de enkelte forbrugere bedre i forhold til abonnement påbredbånd, herunder om ministeren vil indføre svarfrister, så borgerne kanopleve en hurtig sagsbehandling.

Svar:

I forlængelse af mit tidligere svar på alm. del spørgsmål 45 kan jeg oply-se, at det allerede følger af udbudsbekendtgørelsen, at teleselskaberneskal træffe afgørelse i klagesager om regningens størrelse og betalingsenest 3 måneder efter, at selskabet har modtaget klagen for første gang.I andre typer af klagesager, eksempelvis om man reelt får den bredbånds-hastighed, man i henhold til sit abonnement burde få, fastslår Forbruger-ombudsmanden i sine teleretningslinjer, at de principper, der gælder forbehandling af regningsklager, herunder principperne for hvor hurtigt enklage skal behandles, bør gælde for alle typer klager, herunder klagerover aftaleforhold.Teleretningslinjerne er udarbejdet efter forhandling mellem Forbruger-ombudsmanden, Forbrugerrådet og telebranchen og er således tiltrådt afbranchen selv.Jeg kan desuden tilføje, at teleselskaberne i alle sager, hvor klageren ikkefår fuldt medhold, er forpligtet til at vejlede klageren om relevante kla-gemuligheder, det vil sige til Teleankenævnet eller Forbrugerklagenæv-net.Jeg har på den baggrund ikke planlagt nye initiativer på dette område.
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
[email protected]www.evm.dk