Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
ERU Alm.del
Offentligt
1408415_0001.png
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTEREN
13. oktober 2014
Besvarelse af spørgsmål 422 alm. del stillet af Erhvervs-, Vækst- og
Eksportudvalget den 25. september 2014 efter ønske fra Torsten
Schack Pedersen (V).
Spørgsmål:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 20. september 2014 fra
John Strand vedrørende reglerne for tilsyn af elselskabernes telesatsning i
Danmark, jf. alm. del – bilag 355.
Svar:
Energistyrelsen har til brug for besvarelsen oplyst mig følgende:
"Der gælder forskellige regler for private elselskaber og kommunale el-
selskaber i forhold til bredbånds- og fibernetvirksomhed.
Kommunale elforsyningsselskaber har ikke hjemmel til at drive bred-
bånds- og fibernetvirksomhed. De må alene nedgrave fibernet, hvis det
har et primært elforsyningsformål eller sker i forbindelse med forsknings-
, udviklings- eller demonstrationsvirksomhed vedrørende egen hoved-
virksomhed. Endvidere må de nedgrave fibernet i forbindelse med ned-
gravning af elkabler med henblik på udlejning eller videresalg af fibernet-
tet.
Private elforsyningsselskaber er ikke afskåret fra at drive bredbånds- og
fibernetvirksomhed, og der er ikke særlige tilsynsregler i elforsyningslo-
ven vedrørende fibernetvirksomhed, ud over hvad der er af tilsyn med
elnetvirksomheden."
I det jeg henviser til klima-, energi- og bygningsministerens svar til John
Strand, jf. Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalgets bilag 355, om tilsyn
med det kommunale elselskab Østkrafts engagement på fiberområdet, kan
jeg oplyse, at flere forskellige tilsynsmyndigheder kan blive involveret i
tilsynet med kommunale elselskabers fibervirksomhed afhængig af den
konkrete sag.
Energitilsynet har oplyst, at Energitilsynet fører tilsyn med koncerninter-
ne aftaler mellem den såkaldte netvirksomhed på energiforsyningsområ-
det og øvrige selskaber i koncernen. Derudover fører Energitilsynet tilsyn
med, om såkaldt sideordnet aktivitet, fx nedlægning af fibernet, udøves
på kommercielle vilkår. Det gælder alle selskaber i koncernen og ikke
kun netselskabet.
Som det fremgår af klima-, energi- og bygningsministerens tidligere svar
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
35 29 10 01
10 09 24 85
[email protected]
www.evm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2/2
til John Strand, fører Statsforvaltningen tilsyn med, om kommunens del-
tagelse i et selskab er lovlig, herunder lovligheden af et kommunalt enga-
gement, hvis selskabet varetager ikke-kommunale opgaver. Endelig fører
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen tilsyn med konkurrenceloven, og
Europa-Kommissionen, EU-domstolen og de nationale domstole kan tage
stilling til, om der i konkrete sager er ydet ulovlig statsstøtte.
I forhold til den konkrete sag om Østkraft bemærkes det, at der i forbin-
delse med forberedelserne til det igangværende udbud om tilskud til bed-
re bredbånd på Bornholm er skabt transparens om omfanget og placerin-
gen af den eksisterende fiberinfrastruktur på Bornholm, som Østkraft
ejer. I den forbindelse blev det også klarlagt, at de fremadrettede vilkår
for at anvende Østkrafts infrastruktur gælder for alle udbydere. Adresser,
der allerede er dækket af Østkrafts fibernet indgår heller ikke i indsatsom-
rådet, og der vil dermed ikke i udbuddet kunne opnås tilskud til dækning
af disse adresser.
For så vidt angår de historiske forhold vil det være op til tilsynsmyndig-
hedernes at vurdere disse. Jeg er blevet oplyst, at både Energitilsynet og
Statsforvaltningen er i gang med at undersøge sagen. Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen er ligeledes blevet gjort opmærksom på sagen, men er
fsva. tilsynet med konkurrenceloven en uafhængig myndighed.