Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
ERU Alm.del
Offentligt
1400290_0001.png
18. september 2014
Skriftlig forelæggelse for Folketingets Erhvervs-, Vækst-, Eksportud-
valg forud for møde i Folketingets Europaudvalg den 19. september
2014 vedrørende rådsmøde (konkurrenceevne) den 25. september
2014
Kun det talte ord gælder.
[Indledning]
Jeg vil i dag orientere udvalget om dagsordenen for det
kommende rådsmøde for konkurrenceevne den 25. september
2014.
-O-
[1. Varemærkereformen]
Den første sag,, jeg vil nævne, er varemærkereformen.
Jeg har to gange tidligere orienteret Europaudvalget om denne
sag, senest i maj 2014, og har i den forbindelse noteret mig
udvalgets bemærkninger. Nu er forhandlingerne nået et skridt
længere, og vi har en kompromistekst, som kan danne baggrund
for de videre forhandlinger med Europa-Parlamentet.
Varemærkereformen indeholder to elementer:
- et revideret direktiv om harmonisering af landenes
lovgivning om varemærker, og
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2/13
-
en ændring af forordningen vedrørende EU-varemærker.
Målet med de to forslag er at modernisere og opdatere
varemærkesystemerne i hele EU. Desuden harmoniseres reglerne
for nationale varemærker med reglerne for EU-varemærket
yderligere. Det er regeringen positiv overfor.
[Piratkopiering og varemærkeforfalskning]
Kommissionens forslag indeholder bl.a. nye bestemmelser, der
har
til
formål
at
bekæmpe
piratkopiering
og
varemærkeforfalskning.
Forslagene indebærer fx, at varer, der transporteres igennem EU,
kan tilbageholdes og destrueres, hvis de krænker et varemærke
her. I dag skal indehaveren af varemærket bevise eller
sandsynliggøre, at varerne skal sælges i EU.
Regeringen
støtter
bekæmpelsen
af
piratkopiering
og
varemærkeforfalskning, men arbejder samtidig for, at den lovlige
handel ikke bliver unødigt påvirket.
Her kan jeg fx nævne handelen med generisk medicin, der er
købt uden for EU, og som skal anvendes i fx Afrika. Hvis denne
medicin er i transit i EU på vej mod den endelige destination,
mener regeringen ikke, at sådan medicin skal kunne destrueres,
selvom den krænker et varemærke i EU.
Den seneste kompromistekst medfører, at retten til at stoppe og
destruere varerne bortfalder, hvis ejeren af varerne i transit kan
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3/13
bevise, at indehaveren af varemærket ikke kan forbyde
markedsføringen af varerne i destinationslandet. Fx hvis
varemærket ikke gælder på destinationen. Det er regeringen
tilfreds med, da det vil beskytte erhvervsdrivende, der handler
lovligt, fra at få destrueret deres varer.
Ændringerne findes både i direktivet og forordning, da direktivet
regulerer de nationale varemærker og forordningen regulerer
EU-varemærket.
[Gebyrer]
En virksomhed kan ansøge om et EU-varemærke og forny det
mod betaling af gebyrer. Regeringen er positiv overfor, at geby-
rerne i den seneste kompromistekst fastsættes direkte i forord-
ningen og ikke som foreslået af Kommissionen i en delegeret
retsakt.
Regeringen mener, at gebyrerne for EU-varemærker skal afspejle
størrelsen af det territorium, der gives en eneret til. Det er derfor
naturligt, at et europæisk varemærke skal koste mere end et
dansk varemærke.
Der skal således være incitament for virksomhederne til kun at
søge beskyttelse på de markeder, som de reelt er interesserede i.
På den måde bliver EU-varemærkeregistret ikke fyldt med vare-
mærker, der ikke bruges.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4/13
Der er fx ikke grund til, at den lokale bagers varemærke er be-
skyttet i Spanien og Grækenland, eller at en rumænsk frisør har
beskyttet sit varemærke i Danmark.
Regeringen mener derfor ikke, at der bør ske yderligere nedsæt-
telser af ansøgningsgebyret for et EU-varemærke, som der ellers
har været lagt op til. Regeringen er positiv over for den seneste
kompromistekst, der bibeholder ansøgningsgebyret samtidig
med, at fx gebyret for indsigelse, ophævelse og appel sænkes.
[Brug af pengene fra gebyrer]
Det er vigtigt, at de gebyrer, som brugerne - virksomhederne -
betaler til det europæiske varemærkekontor i forbindelse med
ansøgning om EU-varemærker, først og fremmest kommer
selvsamme brugere til gavn. Fx i form af forbedringer af vare-
mærkesystemet eller kvaliteten af sagsbehandlingen.
Derudover er regeringen opmærksom på, at landene får dækket
de udgifter, der udspringer af EU-varemærkesystemet.
Regeringen er af den opfattelse, at overskud fra det europæiske
varemærkekontor som udgangspunkt skal overføres til EU’s
budget, så det kan modregnes i medlemslandenes bidrag til EU-
budgettet. Dette fremgår også af den seneste kompromistekst til
forordningen, som regeringen derfor kan støtte.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5/13
[Samarbejdet]
Der foregår allerede i dag et omfattende samarbejde mellem det
europæiske varemærkekontor og medlemslandene.
Regeringen støtter, at rammerne for samarbejdet reguleres i for-
ordningen, og lægger vægt på, at medlemslandenes udgifter til
deltagelse i EU-projekter dækkes af det europæiske varemærke-
kontor. Desuden bør det fremgå, at der er tale om et frivilligt
samarbejde
.
[Delegerede retsakter]
I Kommissionens oprindelige forslag til forordningen blev
Kommissionen bemyndiget til at vedtage delegerede retsakter på
en lang række områder.
I den seneste kompromistekst er der ingen delegerede retsakter
tilbage, hvilket regeringen er meget tilfreds med. Nu reguleres
væsentlige emner som fx gebyrerne direkte i forordningen.
Visse emner såsom indholdet af en ansøgning om EU-
varemærker samt detaljerne vedrørende indleveringen af
ansøgninger er ændret til gennemførselsretsakter.
udarbejdes
reglerne
i
komitéer
med
deltagelse
Her
af
medlemslandene, sådan som det også sker i dag.
På andre områder såsom fx fornyelse af EU-varemærker og
ophævelse af EU-varemærker er der indsat rammer i selve
forordningen,
mens
detaljerne
fastsættes
i
en
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6/13
gennemførelsesretsakt. Det vil sige, at en større del af
reguleringen sker i selve forordningen, end det er tilfældet i dag,
hvor der er gennemførelsesbestemmelser på området.
Regeringen lægger vægt på, at reglerne fastsættes ved
gennemførselsretsakter i tilfælde, hvor det er vigtigt for
virksomhederne, at der er ensartede regler på tværs af EU. Det
gælder fx procedurer i forbindelse med indsigelser imod EU-
varemærker
og
ophævelser,
som
både
findes
i
EU-
varemærkesystemet og i nationale varemærkesystemer.
Samlet set er regeringen derfor tilfreds, da der ikke længere er
delegerede retsakter tilbage i kompromisteksten, og da de
tilbageværende gennemførelsesretsakter er relevante for at skabe
ensartede regler på tværs af EU.
[Søgninger]
Med henblik på at effektivisere varemærkesystemet foreslås en
række mere tekniske ændringer i forordning og direktiv.
Når man ansøger om et EU-varemærke i dag, foretager det
europæiske varemærkekontor søgninger for eksisterende EU-
mærker, der ligner det, der ansøges om. Formålet er at give
virksomheden et billede af, hvad de er oppe imod.
Regeringen kan støtte, at det fremgår af forordningen, at disse
søgninger fortsat foretages med mulighed for, at virksomhederne
kan vælge, om de ønsker at modtage resultatet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7/13
Regeringen arbejder for, at søgningerne kommer til at omfatte
både EU- og nationale varemærker. Det vil give virksomhederne
det mest retvisende billede af de varemærker, der allerede findes
på markedet.
[Det europæiske varemærkekontors struktur]
I Kommissionens forslag til forordningen indgår også en række
ændringer
i
det
europæiske
varemærkekontors
organisationsstruktur for at tilpasse den til andre EU-agenturer.
Det er regeringens opfattelse, at man ikke blot skal ændre for
ændringens skyld. Regeringen kan på den baggrund støtte den
seneste kompromistekst, som opretholder den nuværende
struktur af det europæiske varemærkekontor. En struktur, som
har vist sig at være velfungerende.
[Nationale varemærkedomstole]
I Kommissionens forslag til ændring af forordningen lægges der
desuden op til, at de nationalt udpegede varemærkedomstole –
som i Danmark er Sø- og Handelsretten – skal stille deres sag i
bero,
hvis
der
verserer
en
sag
ved
det
europæiske
varemærkekontor.
Regeringen mener, at domstolsprocesser generelt bør forsinkes
mindst muligt. Med forslaget kan en mulig krænker, som er
indstævnet ved domstolene, forsinke domstolsprocessen ved at
anlægge sag hos det europæiske varemærkekontor. Dette mener
regeringen ikke er hensigtsmæssigt.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8/13
Regeringen kan derfor støtte den seneste kompromistekst, hvor
det bl.a. tydeliggøres, at domstolene kun skal sætte deres sag i
bero, hvis der allerede verserer en sag ved det europæiske
varemærkekontor på det tidspunkt, hvor der anlægges sag ved de
nationale domstole.
[Afrunding]
På langt de fleste områder er medlemslandenes og også
Danmarks
ønsker
blevet
imødekommet
i
løbet
af
forhandlingerne af varemærkereformen, hvilket afspejles i den
seneste kompromistekst. Det gælder reglerne for varer, der
transporteres igennem EU, gebyrerne og hvordan indtægterne
herfra bruges, delegerede retsakter generelt og strukturen af det
europæiske varemærkekontor.
Regeringen
kan
derfor
samlet
set
støtte
den
seneste
kompromistekst, som vil udgøre Rådets udspil i forhandlingerne
med Europa-Parlamentet.
-O-
[2. Rådskonklusioner vedr. industriel konkurrenceevne]
Den næste sag, jeg vil nævne, er rådskonklusionerne vedrørende
industriel konkurrenceevne.
Sagen er på dagsorden for rådsmødet til vedtagelse og politisk
drøftelse.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9/13
[Formål og baggrund]
Rådskonklusionerne skal fungere som indspil til Kommissionens
kommende køreplan for at fremme industriel konkurrenceevne i
Europa, som Det Europæiske Råd opfordrede Kommissionen til
at udarbejde i maj 2014.
Formandskabets udkast til rådskonklusioner fokuserer på tre
overordnede emner, henholdsvis:
1. Industriens generelle konkurrenceevne,
2. integrering af industripolitiske hensyn på andre politikområ-
der. Det kaldes også ”mainstreaming”. Og,
3. styrkelse af Rådet for konkurrenceevne og Højniveaugrup-
pen for konkurrenceevne og vækst.
[Industriens generelle konkurrenceevne]
Kommissionen har i sin seneste meddelelse om industripolitik
fra januar 2014 fremlagt en målsætning om, at industrien skal
udgøre 20 pct. af EU’s BNP i 2020.
Formandskabets udkast til rådskonklusioner opfordrer til, at Det
Europæiske Råd bakker op om Kommissionens målsætning om
de 20 pct. og opfordrer Kommissionen til at undersøge, hvordan
målsætningen kan indgå i Europa 2020-strategien.
I forbindelse med forhandlingerne af rådskonklusionerne har en
række medlemslande inklusiv Danmark udtrykt modstand mod
at fastsætte et mål for industriens andel af BNP.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10/13
Det forventes på den baggrund, at de endelige rådskonklusioner
blot vil henvise til de 20 pct. uden at der bliver tale om et bin-
dende mål. Det er regeringen meget tilfreds med.
Regeringen lægger vægt på, at der sættes fokus på at styrke
Europas industrielle konkurrenceevne. Det er derfor vigtigt at
der igangsættes initiativer med henblik herpå også på europæ-
isk plan, På nationalt plan har regeringen fremlagt en strategi
for Danmark som produktionsland, som fokuserer på, hvordan
Danmark kan fastholde og udvikle arbejdspladser i Danmark
ved hjælp af bl.a. avanceret produktion.
Når regeringen ikke støtter Kommissionens 20 pct, målsætning
er baggrunden således ikke, at vi er uenige i intentionerne, men
at denne type mål er svære at gøre operationelle i virkelighe-
den, blandt andet fordi grænsen mellem fremstilling og service
ikke er skarp. Regeringen arbejder derfor for, at målsætningen
om, at industrien skal udgøre 20 pct. af BNP ikke bliver en
formel målsætning, men at der i stedet satses på at løfte den
samlede vækst og beskæftigelse.
[Integrering af industripolitiske hensyn på andre politikområder]
Rådskonklusionerne opfordrer derudover til, at EU’s institutioner
og medlemsstater forbedrer koordinationen vedrørende industri-
politik og skaber øget synergi mellem de enkelte politikområder.
Regeringen er enig i, at der er behov for at integrere konkur-
renceevne i andre politikområder, men lægger vægt på, at kon-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11/13
kurrenceevnehensyn integreres på lige fod med andre politik-
områder.
[Styrkelse af Rådet (konkurrenceevne) og Højniveaugruppen for kon-
kurrenceevne og vækst]
Endelig opfordrer rådskonklusionerne til at styrke Rådet for
konkurrenceevne og Højniveaugruppen for konkurrenceevne ved
mere systematisk at drøfte forslag, der har stor betydning for
konkurrenceevnen samt ved at etablere en fast formand for Høj-
niveaugruppen, der kan udarbejde et mere langsigtet arbejdspro-
gram.
Det er regeringens opfattelse, at dette vil være til gavn for in-
dustrien generelt.
På den baggrund kan regeringen støtte rådskonklusionerne.
-O-
[3. Midtvejsevaluering af EU2020-strategien]
Den sidste sag, jeg vil nævne, er midtvejsevalueringen af Eu-
ropa2020-strategien.
Sagen er sat på dagsordenen for rådsmødet til politisk drøftelse.
[Formål og baggrund]
Der lægges op til, at konkurrenceevnerådet skal drøfte midt-
vejsevalueringen af Europa 2020-strategien. En lignende drøf-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
12/13
telse af midtvejsevalueringen forventes i de øvrige rådsforma-
tioner i løbet af efteråret 2014.
Europa 2020-strategien er EU’s langsigtede vækststrategi, der
løber fra 2010 til 2020. Europa-Kommissionen præsenterede i
marts 2014 en meddelelse om status for Europa 2020-strategien
og har i maj 2014 iværksat en offentlig høring, der skal danne
baggrund for midtvejsevalueringen af strategien i 2015.
I statusmeddelelsen vurderer Europa-Kommissionen, at Europa
2020-strategien stadig er lige så relevant i dag som i 2010, her-
under at de fleste af de langsigtede udfordringer grundlæggen-
de er de samme. Det drejer sig bl.a. om lav produktivitets-
vækst, manglende udnyttelse af digitale muligheder og ineffek-
tiv anvendelse af ressourcer.
Det italienske formandskab lægger op til, at drøftelsen i kon-
kurrenceevnerådet skal omhandle, hvordan strategien mere ef-
fektivt kan fremme vækst og beskæftigelse.
[Regeringens holdning]
Regeringen er enig i, at de overordnede prioriteter og mål i Eu-
ropa 2020-strategien fortsat er relevante og velbegrundede.
På nationalt niveau har vi med bl.a. Vækstplan DK og Vækst-
pakke 2014 igangsat en række initiativer, der skal sætte skub i
væksten og øge produktiviteten nu og her og frem mod 2020.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
13/13
Som en lille åben økonomi er Danmark dog afhængig af, at
også EU er i vækst.
Regeringen støtter derfor et øget fokus på, hvordan man kon-
kret kan styrke EU’s vækstpotentiale, f.eks. gennem videreud-
vikling af det indre marked, herunder det digitale indre marked.