Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
ERU Alm.del
Offentligt
UDENRIGSMINISTERIET
Spørgsmål fra Erhvervs-, Vækst- og Eks-portudvalget til handels- og europaministe-ren af 20. november 2013, ERU alm. del –spørgsmål 40.
ERU alm. del spørgsmål 40”Ministeren bedes redegøre for, i hvilket omfang det er muligt at gennemføre en ændring i dennuværende investeringsfremmeindsats, således at den i Østdanmark i lighed med Vestdanmarkgøres enstrenget, herunder hvilken lovgivning og øvrige regler der eventuelt skal ændres, og omdisse er et resultat af et politisk forlig eller en politisk aftale.”SvarDen nationale investeringsfremmeindsats blev overført fra Erhvervsministeriet tilUdenrigsministeriet ved kongelig anordning af 20. december 1999. Den forestås af Invest inDenmark, som er en del af Eksportrådet i Udenrigsministeriet.For at vurdere de lovgivningsmæssige muligheder for at gøre den danskeinvesteringsfremmeindsats enstrenget bør man kigge på kommunernes, regionernes og deregionale vækstforas lovhjemmel til at udføre samt bevilge midler til investeringsfremme.Lovgrundlaget finder man i lov om erhvervsfremme.Efter lov om erhvervsfremmes § 9, stk. 1, kan regionsrådet efter indstilling fra vækstforamedfinansiere aktiviteter til fremme af regional erhvervsudvikling inden for 1) innovation,videndeling og videnopbygning; 2) anvendelse af ny teknologi; 3) etablering og udvikling af nyevirksomheder; 4) udvikling af menneskelige ressourcer, herunder udvikling af regionalekompetencer; 5) vækst og udvikling i turismeerhvervet og 6) udviklingsaktiviteter iyderområderne.De erhvervsudviklingsaktiviteter, som regionsrådet efter indstilling fra vækstforamedfinansierer, kan være tværregionale eller tværnationale. I henhold til lov omerhvervsfremmes § 9, stk. 5, skal regionsrådenes erhvervsudviklingsaktiviteter iværksættes i regiaf selvstændige juridiske enheder, f.eks. en forening eller en fond. Det betyder, at regionsrådeneikke selv kan udføre investeringsfremmeaktiviteter, men de kan efter indstilling fra vækstforamedfinansiere aktiviteter i henhold til erhvervsfremmelovens § 9, stk. 1, sammen med andreregionsråd.
Vækstfora afgiver indstilling til staten om anvendelse af regionalfonds- og socialfondsmidler ogtil regionen om anvendelse af regionale udviklingsmidler til erhvervsformål, jf. lov omerhvervsfremmes § 10. De regionale vækstfora har ikke myndighedsstatus og kan f.eks. ikkemodtage tilskud eller udøve ejerbeføjelser. Derfor kan de regionale vækstfora ikke selv udføreinvesteringsfremmeaktiviteter.Efter bemærkningerne til lov om erhvervsfremmes § 10, stk. 1, nr. 3, kan vækstforaene indstilletil medfinansiering af forskellige typer initiativer, herunder samarbejds- og udviklingsprojekter,f.eks. initiativer vedrørende investerings- og eksportfremme m.v. Projekterne kan både værenationale og internationale.Efter lov om erhvervsfremmes § 13 kan kommunerne både gennemføre og finansiereerhvervsudviklingsaktiviteter inden for de samme indsatsområder, som fremgår af lovens § 9,stk. 1, om regionsrådet.Efter bemærkningerne til lov om erhvervsfremmes § 13, stk. 1, kan kommunerne gennemføreog finansiere forskellige typer initiativer, herunder samarbejds- og udviklingsprojekter, f.eks.initiativer vedrørende investerings- og eksportfremme m.v. Projekterne kan være både nationaleog internationale, og aktiviteterne kan både gennemføres lokalt, nationalt eller i samarbejde medmyndigheder, institutioner eller virksomheder fra andre lande, f.eks. gennem tværnationaleprojekter.Med henblik på indenfor de eksisterende lovgivningsmæssige rammer at sikre størst mulig en-strengethed i investeringsfremmeindsatsen har Invest in Denmark indgået aftalebaseredesamarbejder med alle fem regioner og er i løbende dialog med en række kommuner. I de trevestdanske regioner - Region Syddanmark, Region Midtjylland og Region Nordjylland - ersamarbejdet forankret i Foreningen Vestdansk Investeringsfremme (FVI). De tre regioner haroprettet og finansierer FVI, hvis primære funktion er at være en ramme om samarbejdet medInvest in Denmark. FVI finansierer Invest in Denmarks otte regionale medarbejdere iVestdanmark og deres aktiviteter. De regionale medarbejdere er placeret i vidensmiljøer ihenholdsvis Odense, Kolding, Herning, Aarhus og Aalborg og er fuldt integreret i Invest inDenmarks organisation.Øst for Storebælt har Invest in Denmark siden 2007 haft et formaliseret samarbejde medRegion Sjælland, som bl.a. har betydet, at Invest in Denmark har fået finansieret enmedarbejder med fokus på netop denne region. Invest in Denmark og Copenhagen Capacityhar i et fælles konsortium indgået aftale med Region Sjælland om i perioden 2014-2016 atpåtage sig ansvaret for regionens investeringsfremmeindsats. Copenhagen Capacity er RegionHovedstadens officielle investeringsfremmeorganisation, som udvikler og markedsførerregionens styrkepositioner internationalt og arbejder for at skabe attraktive rammebetingelserog services i hovedstadsområdet, der kan tiltrække udenlandske virksomheder, investorer ogtalenter. Samarbejdet i Region Sjælland mellem Copenhagen Capacity og Invest in Denmarkudgør en yderligere konsolidering af den samarbejdsaftale, som de to organisationer indgik i2012. Denne aftale har bidraget til en mere velkoordineret og effektiv indsats for at fastholde
2
og tiltrække udenlandske investeringer i/til Region Hovedstaden – og med det nye konsortiumnu også i/til Region Sjælland.Hvis regioner og kommuner skal afskæres fra at kunne medfinansiere – og for kommunernesvedkommende også at gennemføre – initiativer vedrørende investerings- og eksportfremmem.v., vil det kræve en ændring af lov om erhvervsfremme.Lov om erhvervsfremme blev vedtaget i Folketinget den 16. juni 2005 med 103 stemmer (V, S,DF, KF, RV og SF) mod tre (EL).Erhvervs- og vækstministeren har den 27. november 2013 fremsat et forslag til ændring af lovom erhvervsfremme og forskellige andre love. Det fremsatte lovforslag ændrer ikke påretstilstanden for så vidt angår regioners og kommuners muligheder for at medfinansiere - ogfor kommuners vedkommende også at gennemføre - initiativer vedrørende investerings- ogeksportfremme.
3