Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
Christiansborg
Finansministeren
21. august 2014
Endeligt svar på Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget spørgsmål nr.
379 stillet efter ønske af Stine Brix (EL) den 26. juni 2014.
Spørgsmål:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 18. juni 2014 fra Claus Holm
Thomsen vedrørende en digital postkasse til virksomheder, jf. ERU alm. del -
bilag 301.
Svar:
Digitaliseringsstyrelsen som har ansvaret for Digital Post oplyser følgende:
”Borgere og virksomheder der oplever problemer med NemID, kan kontakte
supporten via chat, e-mail og et telefonnummer, som fremgår af hhv. virk.dk,
nemid.nu og Nets DanID’s hjemmeside. For erhverv er den maksimale responstid
for supporten ved kontakt via e-mail, hvor kontrakten med Nets DanID foreskri-
ver, at 100 % af henvendelserne skal være besvaret inden for 16 timer.
Den i spørgsmålet omtalte borger, oplevede problemer med NemID medarbej-
dersignatur, men kontaktede den support, som behandler fejl på hjemmesiden
virk.dk. Denne support har 3-5 ugers svartid, hvilket borgeren var utilfreds med,
og henvendte sig derfor til Erhvervsstyrelsen.
På denne baggrund fik borgeren tilbuddet om at blive kontaktet direkte af NemID
support Erhverv. Borgeren svarede hertil, at han allerede havde modtaget rådgiv-
ning til at løse sit problem, men at han ville henvende sig igen, såfremt det blev
nødvendigt med yderligere assistance.
Borgeren har ikke henvendt sig efterfølgende, hvorfor Digitaliseringsstyrelsen
anser sagen som afsluttet.”
Jeg tager Digitaliseringsstyrelsens beskrivelse til efterretning.
Med venlig hilsen
Bjarne Corydon
Finansministeriet • Christiansborg Slotsplads 1 • 1218 København K • T 33 92 33 33 • E [email protected] • www.fm.dk