Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
ERU Alm.del
Offentligt
1397516_0001.png
9. september 2014
J.nr. 14-3920230
Til Folketinget – Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 378 af 24. juni 2014 (alm. del).
Benny Engelbrecht
/ Søren Schou
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1397516_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for statskassens provenutab (inkl. tilbageløb og adfærd), så-
fremt iværksættere og andre selvstændige erhvervsdrivende fritages fra at betale arbejds-
markedsbidrag.
Svar
Indledningsvist skal det bemærkes, at det er vanskeligt at foretage en præcis afgrænsning
af iværksættere samt selvstændige erhvervsdrivende. Erhvervsdrivende kan drive virk-
somheden som personligt ejet virksomhed eller i selskabsform.
Indkomst fra en personlig ejet virksomhed udgøres dels af overskud, dels af kapitalafkast.
Der betales arbejdsmarkedsbidrag af den del af indkomsten, der udgøres af virksomhe-
dens overskud.
En erhvervsdrivende, der har valgt at drive virksomheden i selskabsform, har indkomst
bestående af henholdsvis løn og/eller af aktieindkomst fra selskabet. Der betales ar-
bejdsmarkedsbidrag af lønindkomsten, men ikke af aktieindkomsten. En skattemæssig
afgrænsning af ’selvstændige og iværksættere’, der har valgt selskabsformen, vurderes
umiddelbart at kræve en række komplicerede regler – bl.a. om det er ejeren eller den, der
driver virksomheden, der skal fritages for arbejdsmarkedsbidrag, og om medarbejdere,
der også er medejere, skal omfattes. Endvidere skal det sikres, at lempelsen er i overens-
stemmelse med EU’s statsstøtteregler og ikke er konkurrenceforvridende.
På den baggrund vedrører beregningerne nedenfor alene personligt ejede virksomheder.
Det skønnes, at arbejdsmarkedsbidraget af indtægt fra personligt ejede virksomheder
udgør ca. 5,0 mia. kr. En fritagelse for arbejdsmarkedsbidrag vil således medføre en re-
duktion af provenuet fra arbejdsmarkedsbidraget på ca. 5,0 mia. kr. Da arbejdsmarkeds-
bidraget fradrages i grundlaget for de øvrige personlige indkomstskatter, vil reduktionen
af arbejdsmarkedsbidraget medføre en forøgelse af indkomstskatterne med ca. 2,2 mia.
kr. Netto vil det umiddelbare mindreprovenu dermed udgøre ca. 2,8 mia. kr. og ca. 2,1
mia. kr. efter tilbageløb,
jf. tabel 1.
Det er ikke umiddelbart muligt at give et pålideligt skøn
over de provenumæssige konsekvenser inklusiv adfærd.
Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser
Mia. kr. (2014-niveau)
Nedgang i arbejdsmarkedsbidrag
Stigning i øvrig indkomstskat
Umiddelbar provenuvirkning
Provenuvirkning efter tilbageløb
Årligt
-5,0
2,2
-2,8
-2,1
Anm: Der er medtaget arbejdsmarkedsbidrag af indkomst fra personligt ejet virksomhed i virksomhedsordningen, kapitalaf-
kastordningen samt virksomhed uden for ordning. Endvidere er arbejdsmarkedsbidrag af indkomst fra medarbejdende
ægtefæller medregnet.
Kilde: Skatteministeriet, Lovmodelberegninger
Side 2 af 3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1397516_0003.png
Skattesystemet er i det store hele robust over for valg af virksomhedsform (personlig ejet
virksomhed eller selskab). Indkomst fra personlig ejet virksomhed beskattes med op til
56,2 pct. Selskabers overskud beskattes først med selskabsskatten på 24,5 pct. og dernæst
med op til 42 pct. i aktieindkomstskat af resten, hvilket ligeledes giver en marginalbeskat-
ning på ca. 56,2 pct.
1
Hvis indkomst fra personlig ejet virksomhed fritages for arbejds-
markedsbidrag, svækkes denne sammenhæng, idet den højeste marginalskat reduceres fra
56,2 til 52,4 pct. for de berørte skatteydere. Samtidig skabes en asymmetri i beskatningen
af arbejdsindkomst, da den højeste marginalskat for personer med lønindkomst fortsat
udgør 56,2 pct. Asymmetrien vil skabe et incitament til at omlægge indkomst fra løn til
(lavere beskattet) indkomst fra selvstændig virksomhed.
1
Selskabsskattesatsen reduceres gradvist til 22 pct., så den samlede højeste beskatning af aktieindkomst udgør ca. 54,8 pct.
fra og med 2016.
Side 3 af 3