Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
ERU Alm.del
Offentligt
1386792_0001.png
Folketinget
Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
4. juli 2014
Formueretskontoret
Christina Thode Hansen
2014-0032-1345
1227603
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 373 (Alm. del), som Folketin-
gets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg har stillet til justitsministeren
den 23. juni 2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mette Bock (LA).
Karen Hækkerup
/
Rikke-Louise Ørum Petersen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 373 (Alm. del) fra Folketingets Erhvervs-, Vækst- og
Eksportudvalg:
”Vil ministeren tage initiativ til at få gjort op med eventuelt
lange bindingsperioder og høje frakoblingsgebyrer i
antenneforeninger, som er erhvervsdrivende i lovens
forstand?”
Svar:
Det følger af forbrugeraftalelovens § 28, stk. 1, at en forbruger kan opsige
en aftale om løbende levering af varer eller tjenesteydelser med 1 måneds
varsel til udgangen af en måned, når der er gået 5 måneder efter aftalens
indgåelse. Denne opsigelsesfrist blev indført i forbrugeraftaleloven ved lov
nr. 492 af 12. juni 2009.
Ved vedtagelsen af den nye forbrugeraftalelov i december 2013 (lov nr.
1457 af 17. december 2013 om forbrugeraftaler) blev der indført en be-
stemmelse i § 28, stk. 5, hvori det fastslås, at der – uanset om aftalen ind-
ledningsvis er forbundet med en bindingsperiode – ikke kan aftales et læn-
gere opsigelsesvarsel end det i § 28, stk. 1, nævnte. Det vil sige, at forbru-
geren altid kan opsige en aftale om løbende levering af varer eller tjeneste-
ydelser med 1 måneds varsel til udgangen af en måned.
For så vidt angår muligheden for at kræve et gebyr i forbindelse med opsi-
gelse bemærkes det, at et sådant gebyr ikke må have til hensigt at omgå
bindingsperiodereglerne.
Som anført i den kommenterede høringsoversigt til forslag til lov om æn-
dring af lov om visse forbrugeraftaler (Bindingsperiode og opsigelsesvar-
sel i løbende forbrugerkontrakter) (L 97 fra 2008) vil en adgang til bl.a. at
opkræve gebyrer hos forbrugere, der benytter sig af muligheden for at op-
sige aftalen i medfør af forbrugeraftalelovens § 25 (nu forbrugeraftalelo-
vens § 28, stk. 1), svække det forbrugerbeskyttelsesmæssige formål med
bestemmelsen.
Det bemærkes endvidere, at det vil bero på en konkret vurdering, hvorvidt
det i konkrete situationer kan være berettiget at kræve et frakoblingsgebyr.
2