Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
ERU Alm.del
Offentligt
1365579_0001.png
1365579_0002.png
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTEREN
6. maj 2014

Besvarelse af spørgsmål 314 alm. del stillet af udvalget den 8. april

2014 efter ønske fra Preben Bang Henriksen (V).

Spørgsmål:

Ministeren har vedrørende udlevering af nærmere specificeret udbudsma-teriale fra Finansiel Stabilitet bl.a. udtalt (Økonomisk Ugebrev nr. 12, 30.marts 2014) at det er acceptabelt og naturligt, at det er Finansiel Stabilitet,der er et statsligt aktieselskab, som afgør, om selskabets udbudsmaterialekan offentliggøres. Mener ministeren, at reglerne for udlevering af mate-riale til et folketingsudvalg er anderledes, fordi staten har valgt at stifte etselvstændigt aktieselskab i hvilket staten ejer alle aktier, end tilfældetville være, hvis den pågældende aktivitet ikke var udskilt, men henlå un-der Erhvervs- og Vækstministeriet.

Svar:

Finansiel Stabilitet A/S blev oprettet i 2008 som led i Bankpakke I, dermed et bredt politisk flertal blev vedtaget ved lov (lov om finansiel stabi-litet). Det fremgår af loven, at Finansiel Stabilitet A/S skulle oprettes somet aktieselskab og reguleres efter lov om finansiel virksomhed, årsregn-skabsloven og lov om aktieselskaber, herunder reglerne om statslige ak-tieselskaber. Det indebærer bl.a., at Finansiel Stabilitet A/S er underlagttavshedsreglerne i lov om finansiel virksomhed og undtaget fra offentlig-hedslovens regler om aktindsigt, jf. den nye offentlighedslov, herunderbekendtgørelse nr. 1585 af 19. december 2013.At Finansiel Stabilitet A/S er et aktieselskab vurderes dog ikke at indebæ-re, at reglerne for udlevering af materiale til et folketingsudvalg ville haveværet væsentligt anderledes end, hvis den pågældende aktivitet var blevethenlagt under Erhvervs- og Vækstministeriet. I så fald ville forvaltningenaf aktiviteten ligeledes være blevet reguleret nærmere i lovgivning, og derville forventeligt være blevet fastsat lignende regler om tavshedspligt ogundtagelse fra aktindsigt som gælder for Finansiel Stabilitet A/S i dag.Det skulle – i lighed med i dag – have sikret, at afvikling af overtagnekundeforhold og øvrige aktiviteter kunne ske indenfor rammer, der under-støtter, at der opnåsdet bedst mulige resultat, hvilket bl.a. er i statens øko-nomiske interesse. I den sammenhæng skal det bemærkes, at det er fastpraksis i udbudsprocesser, at materialet holdes fortroligt, eftersom det er
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12DK - 1216 København KTlf.33 92 33 50Fax.33 12 37 78CVR-nr. 10092485EAN nr. 5798000026001[email protected]www.evm.dk
væsentligt, at alle involverede parter i processen kan have tillid til detfortrolige rum. Et brud herpå kan have indflydelse på både antallet af po-tentielle bydere samt størrelsen på konkrete bud, og dermed for resultatetaf afviklingen, jf. min besvarelse af spørgsmål 67 alm. del stillet af ERUden 14. januar 2014.
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTEREN
6. maj 2014
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12DK - 1216 København KTlf.33 92 33 50Fax.33 12 37 78CVR-nr. 10092485EAN nr. 5798000026001[email protected]www.evm.dk