Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
ERU Alm.del
Offentligt
J.nr. 14-168150028. april 2014
Til Folketinget – Erhvervs-, Vækst-, og transportudvalgetHermed sendes svar på spørgsmål nr. 295af 25. marts 2014 (alm. del).Spørgsmålet erstillet efter ønske fra Jakob Engel-Schmidt (V).
Morten Østergaard/ Lise Bo Nielsen
I forlængelse af ministerens svar af 20. januar 2014 på alm. del – spørgsmål414 (2012-13)bedes ministeren redegøre nærmere for beskatningsvilkårenefor svenske enkeltmands-virksomheder, herunder sammenligne de svenskevilkår med vilkårene for samme typevirksomheder i Danmark med særligthenblik på, hvilken effekt en tilsvarende løsning iDanmark vil have for det samlede incitament til at starte og drive egen virksomhed ogmuligheden for at skabe flere vækstiværksættere.Svar
Spørgsmålet er forstået således, at der ønskes en redegørelse for beskatningsvilkårene forsvenske enkeltmandsvirksomheder i forhold til iværksættere, herunder både enkelt-mandsvirksomheder i bred forstand og enkeltmandsvirksomheder i form af aktieselska-ber, hvor indehaveren er hovedaktionær og ansat i sit eget selskab.De skattemæssige vilkår for svenske enkeltmandsvirksomheder afhænger af virksomheds-formen. Hvis virksomheden drives i selskabsform, medfører dette en selskabsbeskatningpå 22 pct. Hvis virksomheden drives i personligt regi, betaler ejeren personskat af virk-somhedens bruttofortjeneste. Der gælder yderligre en særlig regel om de såkaldte ”få-mandsføretag”, dvs. aktieselskaber, der typisk er unoterede, hvor indehaveren er hoved-aktionær og tillige arbejder i selskabet.I Sverige er den sammensatte marginalskat for udbytte lavere end marginalskatten forlønindkomst, og reglerne er i Sverige derfor udformet således, at der er en grænse for,hvor stort et beløb, der kan karakteriseres som udbytte, når det udbetales til en aktiv ejer.Formålet er at forhindre, at indkomst, som rent faktisk er indkomst fra arbejde udført afden aktive ejer, i stedet indgår i selskabets overskud og uddeles som udbytte, jf.http://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/foretagare/foretagsformer/aktiebolag/famansforetag.4.6efe6285127ab4f1d2580001861.html.Grænsen for hvor stort et beløb, der kan karakteriseres som udbytte, kan opgøres efter toforskellige regler- en forenklet regel og en hovedregel.Efter denforenklederegel udgør grænsebeløbet ca. 150.000 SEK (2013) pr. aktie. Efterhovedreglenfastlægges grænsebeløbet på grundlag af to komponenter. Grænsebeløbet udgørsummen af et beregnet afkast af den investerede kapital og et beløb baseret på den samle-de lønsum i selskabet. Afkastet beregnes på grundlag af renten på statslån plus 9 pct.-point. Det lønsumsbaserede beløb opgøres som 25 pct. af lønsummen i det foregående årplus 25 pct. af den del af lønsummen, der overstiger 3,2 mio. SEK (2013).For det beløb, der herefter kan karakteriseres som udbytte, beskattes 2/3 som kapitalind-komst, mens resten beskattes som almindelig indkomst. Hvis det beløb, der kan karakte-riseres som udbytte, overstiger 5 mio. SEK (2013- niveau), beskattes dog den del, somoverstiger de 5 mio. SEK, som kapitalindkomst.
Side 2af 2
Der henvises til svaret på SAU alm. del spørgsmål 83(Skatteudvalget 2012-2013)for enyderligere beskrivelse af ordningen.
Side 3af 3