Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
ERU Alm.del
Offentligt
1346370_0001.png
1346370_0002.png
1346370_0003.png
1346370_0004.png
1346370_0005.png
1346370_0006.png
1346370_0007.png
1346370_0008.png
1346370_0009.png
INSPIRATIONSPUNKTER
13. marts 2014
[KUN DET TALTE ORD GÆLDER]
Talepapir - ERU alm. del - Spm. V-X stillet 060214 efter ønske fraHans Kristian Skibby (DF) om salget af Nets
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTERIET
Tak for invitationen til at komme heri udvalget i dag.Udvalget har stillet mig en række spørgsmål, der vedrø-rer salget af Nets.Jeg vil efter aftalebesvare spørgsmålene sammenhængende.
Slotsholmsgade 10-121216 København KTlf.33 92 33 50Fax.33 12 37 78CVR-nr. 10092485EAN nr. 5798000026001[email protected]www.evm.dk
Ad spørgsmål V:Ministeren bedes redegøre for regeringens holdning til de salgsforhand-linger, som i øjeblikket pågår omkring NETS, og hvilken påvirkning eteventuelt salg på sigt vil kunne få for landets brugere af Dankort, NEM-ID, Betalings Service og E-boks.
Nets er en privat virksomhed. Ejerkredsen omkring Nets,som hovedsagligt består af danske og udenlandske pen-geinstitutter, samt Nationalbanken, har i sommeren 2013offentliggjort beslutningen om at sætte Nets til salg.Der pågår nu en salgsproces, hvor investorer kan bydeind, og det er så ejerkredsen, der vurderer, hvad der skalsælges og til hvem.
2/2
Den danske stat ejer ikke Nets. Regeringenkanderfor ik-ke bestemme, hvordan salgsprocessen tilrettelægges.[Dankortet]
I forhold til salgets påvirkning af Nets’ produkter, så ladmig begynde med dankortet, som er langt det mest be-nyttede betalingskort i Danmark.Når det drejer sig om brug af dankortet i fysiske butik-ker, så er dankortet reguleret ved lovgivning, som fast-lægger, hvad Nets må opkræve fra forretningerne.Der gælder samtidig et forbud mod, at forretningerne måopkræve gebyrer af forbrugere, som betaler med dankorti fysiske butikker.Nets og Dansk Erhverv indgik i maj 2013 en aftale omde fremtidige rammer for dankortets omkostningsstruk-tur og videreudvikling.Med aftalen er der enighed om, at Nets i løbet af de næ-ste fem år kan hæve forretningernes betaling fra 50 pct.af dankortets driftsomkostninger til 100 pct. i 2018.
3/3
Aftalen betyder også, at dankortet vil blive moderniseretog videreudviklet.Samtidig vil bankerne forsat aktivt til-byde et tidssvarende dankort i aftalens 7-årige løbetid.Nets’ bestyrelsesformand, der jo repræsenterer bankerne,udtalte i sidste uge, at der fra bankernes side er fuld op-bakning til dankortet, og påpegede dankortets ”afsindigtstærke markedssituation”, der gør det svært at erstatte el-ler udkonkurrere.Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen gennemfører om-kostningsundersøgelser og sikrer, at omkostningerne veddriften af dankortsystemet er retvisende og korrekte. Un-dersøgelsen er lovpligtig og gennemføres hvert andet år.Undersøgelsen danner samtidig grundlag for de enkeltebutikkers abonnementsbetaling for at modtage dankortet,og vil blive foretaget uanset hvem, der ejer Nets.Når dankortet benyttes på internettet følger det af beta-lingstjenesteloven, at Nets ikke må opkræve urimeligegebyrer. Det føres der jo nøje tilsyn med.Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har sidste år påbudtNets at nedsætte sine dankortgebyrer ved internetsalg til
4/4
et rimeligt niveau. Denne afgørelse er blevet stadfæstetaf Konkurrenceankenævnet.Jeg vil gerne understrege, at reguleringen af dankortetogså vil gælde for en ny ejer af Nets.Lad mig tilføje, at så længe forbrugerne ønsker dankor-tet, og forretningerne er villige til at betale gebyret, erdet svært at se, hvorfor dankortet ikke længere skulleblive tilbudt til danskerne.
[Betalingsservice]
Betalingsservice og Nets’ øvrige produkter er ligeledesomfattet af konkurrencelovens bestemmelser.Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen gennemførte i janu-ar 2011 en undersøgelse af Betalingsservice, som ikkegav anledning til konkrete sager om overtrædelse afkonkurrenceloven.Styrelsen er i øjeblikket i gang med at følge op på under-søgelsen fra 2011 for at vurdere, om der er forhold, somhar ændret sig.Denne analyse bliver gennemført, uanset hvem der ejerNets og jeg forventer, at analysen vil blive offentliggjortinden sommer.
5/5
[NemID]
For så vidt angår NemID,har staten efter udbud indgåetaftale med Nets DanID om at udvikle, implementere ogdrive den offentlige del af NemID.Kontrakten med Nets DanID løber frem til udgangen afnovember 2015, som staten ensidigt kan forlænge til2017, hvis man ønsker det. Herefter skal kontrakten iudbud igen.Kontrakten skal overholdes, uanset hvem der ejer Nets.
[e-Boks]
I forhold tile-Boks kan jeg oplyse, at det er ejet af Netsog Post Danmark i fællesskab. En eventuel ny ejer afNets vil derfor ikke kunne foretage dispositioner udensamtykke fra Post Danmark.
Ad spørgsmål W:Ministeren bedes redegøre for, hvorvidt regeringen anerkender, at NETSreelt er en del af den vitale digitale infrastruktur i Danmark, samt hvor-vidt regeringen anser det som positivt for det danske samfund, at NETSog dermed en lang række digitale services risikerer at falde i hændernepå eksempelvis kinesiske, britiske, tyske og amerikanske kapitalfonde.
Det er centralt, at vi i Danmark også fremadrettet har envelfungerende digital infrastruktur.
6/6
En fælles, åben infrastruktur sikrer, at alle bankkonti iDanmark er i forbindelse med hinanden, således at manfx kan betale med Dankort i alle forretninger uden at ha-ve den samme bank, som forretningen har. Nationalban-ken har brugt det udtryk, at der kan køre mange "tog" pådenne infrastrukturs skinner i form af Dankort, Mobile-Pay, Swipp, eller hvad fremtiden nu måtte bringe. Detsynes jeg fint illustrerer betydningen af infrastrukturen.Hvis der kommer nye investorer i Nets, forventer jegderfor, at de er bekendt med, at regeringen lægger megetstor vægt på en velfungerende betalingsinfrastruktur oget sikkert marked for betalingsløsninger.Jeg er ikke bange for udenlandsk kapital. Jeg beder i allemulige andre sammenhænge udlandet om at investere iDanmark. Derfor er jeg kun glad for, at udlandet vil gøredet.Jeg anser det som meget positivt, at der er mange uden-landske virksomheder, der køber og driver virksomhed iDanmark. Det må skyldes, at de vurderer det som attrak-tivt at investere i Danmark.Det vigtigste for mig er, at den infrastruktur, som vi harfor betalinger i Danmark, bliver forvaltet på en sund og
7/7
forsvarlig måde, hvor persondataloven, lov om finansielvirksomhed, konkurrenceloven og andre gældende reglerikke overtrædes. Dette gælder, uanset om ejerne af Netser danske banker eller andre aktører.
Ad spørgsmål X:Ministeren bedes redegøre for statens ejerandele i NETS (Nationalbanken9,66 pct., FS Finans II-IV 0,79 pct., Vestjysk Bank 0,32 pct., i alt 10,77pct.), herunder hvorvidt regeringen ønsker at udvide sin ejerandel, ellerom regeringen påtænker at sælge den statslige ejerandel, og i givet faldhvilke konsekvenser et sådan salg kan medføre?
Nationalbanken ejer 9,66 pct. af aktierne i Nets.Nationalbanken har meddelt – senest i pressemeddelel-sen af 5. marts 2014 – at man ikke ser ejerskab af et sel-skab som Nets som en naturlig opgave for Nationalban-ken.Nationalbanken overvåger således, at infrastrukturen le-ver op til internationale standarder for sikkerhed og ef-fektivitet. En sådan rolle har nationalbanker over det me-ste verden, og der samarbejdes på tværs af landegræn-serne om overvågning af vigtige, grænseoverskridendebetalingstjenester.Ifølge Nationalbanken kan rollen som overvåger bedstvaretages uden medejerskab af Nets. Det giver en bedre
8/8
arbejdsdeling, at myndighedsrollen forvaltes, uden at derkan rejses tvivl om, hvorvidt ejerinteresser spiller en rol-le.Nationalbanken ønsker derfor at sælge sin ejerandel. Na-tionalbanken har af samme grundingen intention om aterhverve yderligere aktier i Nets.Finansiel Stabilitet A/S ejer aktiebeholdninger, som i altudgør 0,79 pct. af aktiekapitalen i Nets. Aktiebeholdnin-gen er opbygget ved Finansiel Stabilitet A/S’ overtagelseaf nødlidende pengeinstitutter og skal efter gældendelovgivning afvikles.Vestjysk Bank ejer en aktiebeholdning, som i alt udgør0,32 pct. af aktiekapitalen i Nets. Staten er hovedaktio-nær i Vestjysk Bank.Regeringen har ikke nogen intentioner om at øge denejerandel, som staten har gennem Finansiel Stabilitet ogVestjysk Bank.Nets er en international virksomhed, der i konkurrencemed andre udbydere leverer sine it-baserede tjenester ien række lande på et marked i en rivende udvikling. Sta-
9/9
ten vil efter min opfattelse ikke være en velegnet ejer foren sådan virksomhed.
[Afslutning]
Uanset om Nets bliver solgt eller ej, så gælder det om, atbåde forbrugere og virksomheder er bevidste om de pri-ser, der er forbundet med at anvende forskellige beta-lingsprodukter, og er opmærksomme på at vælge dem,de finder billigst og mest effektive.På den måde vil der være konstant pres på prisen på deprodukter, som Nets udbyder, og samtidig vil Nets ogandre aktører være tilskyndet til at udvikle nye og bedreløsninger til gavn for både forbrugerne og virksomhe-derne.Samtidig er vi fra myndighedernes side særlig opmærk-somme på de udfordringer og problemstillinger, dergælder i forhold til Nets, og sørger for den nødvendigelovgivning og tilsyn.På den måde kan forbrugere og myndigheder bidrage til,at vi fortsat har et effektivt og sikkert marked for beta-linger i Danmark.Tak for ordet.