Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
ERU Alm.del
Offentligt
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTEREN
1. april 2014
Besvarelse af spørgsmål 269 alm. del stillet af Erhvervs-, Vækst- og
Eksportudvalget den 3. marts 2014efter ønske fra Liselott Blixt (DF).
Spørgsmål:
Kan ministeren oplyse, om en bevilling kan fratages et diskoteker ellerværtshuse, der deler gratis spiritus ud til de unge mennesker, som til gen-gæld skal få deres venner til stedet, og om det er fair at forskelsbehandle,så kun nogle uddannelsessteder får tilbuddet? Der henvises til artiklen af26. februar 2014: "Diskotek giver gratis alkohol til udvalgte unge" påwww.sn.dk.Svar:
Det følger af restaurationslovens § 19, at en alkoholbevilling kan fraken-des, hvis bevillingshaveren har gjort sig skyldig i grov eller gentagenovertrædelse af bestemmelser i restaurationsloven. Afgørelse om fraken-delse træffes af domstolene.Det vil være muligt at frakende alkoholbevillingen, hvis det pågældendediskotek eller værtshus serverer alkohol til unge under 18 år. Restaurati-onsloven regulerer derimod ikke det tilfælde, hvor diskoteker ellerværtshuse deler gratis spiritus ud til unge mennesker over 18 år, som tilgengæld tager deres venner med.Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, der er sekretariat for Forbrugerom-budsmanden har envidere oplyst til mig, atdet konkrete markedsførings-tiltag skal overholde markedsføringsloven. Det er Forbrugerombudsman-den, der som uafhængig myndighed fører tilsyn med, om de erhvervsdri-vende overholder markedsføringsloven. Derfor kan jeg desværre ikkeudtale mig nærmere om den konkrete sag.Dog oplyser Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, at det følger af For-brugerombudsmandens vejledning om børn, unge og markedsføring, aterhvervsdrivende som udgangspunkt ikke må benytte børn og unge tilvennehvervning.Herudover gælder et sæt frivillige ”Regler om markedsføring af alkohol-holdige drikkevarer”, som håndhæves af Alkoholreklamenævnet. Detfølger bl.a. af retningslinjerne, at markedsføring af alkohol ikke må værerettet mod børn og unge samt ikke må opfordre til umådeholdent forbrug.Alkoholreklamenævnet kan udtale kritik af markedsføringstiltag, som er istrid med nævnets retningslinjer. Hvis en erhvervsdrivende mod forvent-ningerne ikke følger op på Alkoholreklamenævnets kritik, kan Alkohol-reklamenævnet viderebringe sagen til Forbrugerombudsmanden.
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
2/2
I relation til, om det er fair at forskelsbehandle i den pågældende situati-on, har Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen oplyst, at det ikke er i stridmed markedsføringsloven at rette reklame og dermed tilbud direkte modudvalgte grupper, så længe der ikke sker en forskelsbehandling på bag-grund af køn, race, hudfarve, religion eller tro, politisk anskuelse, seksuelorientering, alder, handicap eller national, social eller etnisk oprindelse.