Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
ERU Alm.del
Offentligt
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTEREN
31. marts 2014
Besvarelse af spørgsmål 268 alm. del stillet af Erhvervs-, Vækst- og
Eksportudvalget den 3. marts 2014 efter ønske fra Mette Bock (LA).
Spørgsmål:
Vil ministeren sikre en normalisering på tv- og bredbåndsmarkedet, gen-nem en tilpasning af henholdsvis lov om elektroniske kommunikationsnetog -tjenester og lov om visse forbrugeraftaler, så antenneforeninger, dermarkedsfører tv og bredbånd på hjemmesider m.v., skal følge de alminde-lige regler om markedsføring og forbrugerbeskyttelse, jf. artiklen "Tv-seere stadig bundet trods ny lov" i Jyllands-Posten den 14. februar 2014?Svar:
Regeringen har fokus på konkurrencen på tv-markedet og forbrugernesmulighed for frit at vælge, hvilken tv-distributør de ønsker at få deres tv-signal fra. Senest har vi pr. 1. januar 2014 ophævet tilslutningspligten tilantenneforeninger, hvilket letter forbrugernes mulighed for frit at vælgederes tv-distributør.For så vidt angår lov om elektroniske kommunikationsnet og –tjenesterhar Erhvervsstyrelsen oplyst, at loven regulerer ethvert udbud af elektro-niske kommunikationsnet og -tjenester, herunder at der i aftalen mellemudbyderen og slutbrugeren maksimalt kan fastsættes en bindingsperiodepå seks måneder med et opsigelsesvarsel på en måned. Loven regulererikke private aftaler, der måtte være indgået med fællesantenneforeningenom fællesantenneanlægget og eventuelle opsigelsesvarsler eller gebyrerderi.Jeg har ikke på nuværende tidspunkt planer om at ændre lov om elektro-niske kommunikationsnet og -tjenester, så den også omfatter private afta-ler i en antenneforening.Forbrugerombudsmanden kan vedrørende spørgsmålet om regulering afbindingsperioder, opsigelsesvarsler og betaling af gebyrer ved opsigelseaf et medlemskab af en antenneforening oplyse følgende:”Hvis en antenneforening ikke er erhvervsdrivende, vil spørgsmålet omopsigelse mv. normalt være reguleret af foreningens vedtægter. Der vilformentlig kun kunne kræves betaling af et gebyr ved opsigelse, hvis derer hjemmel for dette i vedtægterne. I så fald er der som udgangspunkt taleom et foreningsretligt spørgsmål, hvor hverken markedsføringslovenseller forbrugeraftalelovens regler om maksimale bindingsperioder finderanvendelse.
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.Fax
33 92 33 5033 12 37 78
2/2
Er en antenneforening derimod erhvervsdrivende, og må aftagerne af sig-nal fra antenneforeningen anses for at være forbrugere, er spørgsmål omopsigelse, betaling af gebyrer mv. reguleret af forbrugeraftalelovens §§25 og 26, hvor der er fastsat grænser for, hvor længe en erhvervsdri-vende maksimalt kan binde en forbruger. Det vil være i strid med forbru-geraftaleloven, hvis der kræves et gebyr ved opsigelse af medlemsska-bet.”Jeg vil på den baggrund, i de tilfælde, hvor antenneforeningerne ikke ererhvervsdrivende, opfordre beboerne til at gøre deres indflydelse gælden-de i foreningerne, så foreningerne får gjort op med eventuelt lange bin-dingsperioder og høje frakoblingsgebyrer.