Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
ERU Alm.del
Offentligt
1340979_0001.png
1340979_0002.png
1340979_0003.png
1340979_0004.png
1340979_0005.png
1340979_0006.png
1340979_0007.png
1340979_0008.png
1340979_0009.png
INSPIRATIONSPUNKTER
[KUN DET TALTE ORD GÆLDER]
Talepapir - ERU alm. del - Spm. P-T stillet 090114 efter ønske fraHans Christian Schmidt (V) om Finanstilsynets undersøgelse afstyrelsesmedlemmers baggrund
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København KTlf.33 92 33 50Fax.33 12 37 78CVR-nr. 10092485EAN nr. 5798000026001[email protected]www.evm.dk
Tak for invitationen til at komme heri udvalget i dag.Udvalget har stillet mig en række spørgsmål, der vedrører an-meldelsen af nye bestyrelsesmedlemmer i pengeinstitutter tilFinanstilsynet.Jeg vil efter aftale besvare spørgsmålene sammenhængende.
Ad spørgsmål P:Bliver nye bestyrelsesmedlemmer i pengeinstitutter anmeldt overfor Fi-nanstilsynet?
Det er af stor samfundsmæssig betydning, at pengeinstitutterneer veldrevne – det har den finansielle krise vist med al tydelig-hed. Erfaringen fra de sager, vi har set de seneste år, viser såle-des, at ledelsessvigt er en væsentlig årsag til, at finansielle virk-somheder har måttet lukke.
Det er som bekendt til hver en tid ledelsen – det vil sige besty-relsen og direktionen – i et pengeinstitut, der er ansvarlig for at
2/2
sikre en ordentlig og forsvarlig bankdrift i overensstemmelsemed den finansielle lovgivning.Det er derfor kun helt naturligt, at der stilles krav til medlem-merne af bestyrelsen og direktionen i pengeinstitutterne for atsikre, at de har de fornødne kompetencer til at varetage det væ-sentlige ansvar og de forpligtelser, som følger med at være le-delsesmedlem i et pengeinstitut.Det er også baggrunden for, at selv om det i udgangspunktet erop til generalforsamlingen eller repræsentantskabet i et penge-institut at vælge medlemmerne til bestyrelsen, så stilles der sær-lige krav i lovgivningen, som bestyrelsesmedlemmerne – ogden øvrige ledelse – skal leve op til, for at kunne bestride dereshverv.Det gælder blandt andet betingelsen om, at medlemmer af be-styrelsen og direktionen skal være såkaldt ”fit and proper”,hvilket stiller krav til medlemmernes egnethed (fit) og hæder-lighed (proper).Når et bestyrelsesmedlem er valgt på generalforsamlingen ellerrepræsentantskabet i et pengeinstitut, skal bestyrelsesmedlem-met derfor anmeldes overfor Finanstilsynet.
3/3
På baggrund af anmeldelsen foretager Finanstilsynet en vurde-ring af, hvorvidt den pågældende er ”fit and proper” til vareta-gelse af stillingen.Den praktiske anmeldelse sker ved, at nye bestyrelsesmedlem-mer anmeldes ved udfyldelse af et oplysningsskema, der gælderfor både bestyrelsesmedlemmer og direktører, eller ved at ind-sende tilsvarende oplysninger på anden vis til Finanstilsynet.Finanstilsynet kan derudover bede det nye bestyrelsesmedlemom yderligere oplysninger, hvis der er forhold, som tilsynet øn-sker uddybet. Det kunne fx være oplysninger om vedkommen-des erfaring eller nærmere oplysninger om konkurssager, hvorden pågældende har været involveret.Det sker for at sikre, at Finanstilsynets afgørelse vedr. ”fit andproper” træffes på et tilstrækkeligt oplyst grundlag.
Ad spørgsmål Q:Er det korrekt, at Finanstilsynet foretager en grundig gennemgang afvedkommendes personlige forhold, herunder eksempelvis økonomi, van-del og uddannelse?
Som nævnt skal Finanstilsynet på baggrund af de indsendte op-lysninger foretage en vurdering af, om det nye bestyrelsesmed-lem er ”fit and proper”. Ud over at dette følger af lov om finan-siel virksomhed, er det også en forpligtelse efter en række EU-
4/4
direktiver, senest med CRD IV. Vurderingen er et vigtigt led itilsynet med, at de finansielle virksomheder ledes og styres påen ordentlig og betryggende måde.Reglerne om ”fit and proper” blev med et bredt politisk flertalskærpet i 2010 under den tidligere regering. Stramningernemedførte blandt andet, at Finanstilsynet kan pålægge finansiellevirksomheder at afskedige direktionsmedlemmer, der ikke vur-deres at leve op til kravene.”Fit and proper”-kravene er indført som led i at sikre, at besty-relsesmedlemmer og direktører kan varetage deres stilling på enordentlig og betryggende måde.Der er selvfølgelig tale om en konkret vurdering, da der er for-skel på at være bestyrelsesmedlem i en mindre bank og eksem-pelvis en stor og landsdækkende bank. Tilsvarende er der ogsåforskel på at være medlem af bestyrelsen for et forsikringssel-skab og for en bank.Det er således ikke sikkert, at selv om man ikke vil kunne god-kendes som bestyrelsesmedlem i én bank, at man så ikke kanvælges som bestyrelsesmedlem i en anden bank.Kravet om egnethed (fit) betyder, at den enkelte skal have fyl-destgørende erfaring til at varetage hvervet som bestyrelses-
5/5
medlem.Helt konkret vurderer Finanstilsynet det nye bestyrelsesmed-lems egnethed på baggrund af medlemmets uddannelsesmæssi-ge baggrund og praktiske erfaring fra ansættelser og bestyrel-sesposter gennem de sidste 10 år.Det nye bestyrelsesmedlem skal endvidere oplyse, om personentidligere er vurderet ”fit and proper” af Finanstilsynet eller aftilsynet i et andet EU/EØS-land.Kravet om hæderlighed (proper) indebærer, at et bestyrelses-medlem skal leve op til en række forhold.Bestyrelsesmedlemmet må for det første ikke være dømt forovertrædelse af straffeloven eller den finansielle lovgivning,hvis overtrædelsen betyder, at der er en risiko for, at vedkom-mende ikke kan varetage hvervet som bestyrelsesmedlem på be-tryggende vis.For det andet må bestyrelsesmedlemmet ikke have indgivet be-gæring om eller være under rekonstruktionsbehandling, konkurseller gældssanering.Bestyrelsesmedlemmet må for det tredje ikke på grund af sinegen økonomiske situation eller via et selskab have påført denfinansielle virksomhed et tab eller risiko for tab. Bestyrelses-
6/6
medlemmet skal være i stand til at træffe tilstrækkeligt objekti-ve og uafhængige beslutninger som bestyrelsesmedlem i den fi-nansielle virksomhed.Endelig må bestyrelsesmedlemmet ikke have udvist en adfærd,der giver grund til at tro, at vedkommende ikke vil varetage sithverv på forsvarlig vis.Til brug for vurderingen af hæderlighed skal medlemmet derforindsende en straffeattest og i øvrigt oplyse, hvis vedkommendeer eller har været involveret i rekonstruktionsbehandling bådepersonligt og i forbindelse med selskaber, som den pågældendeejer eller deltager i ledelsen af.Det nye bestyrelsesmedlem har pligt til at indsende supplerendeoplysninger, der måtte have relevans for vurderingen af ved-kommendes ”fit and proper”. Det gælder både ved indtræden ibestyrelsen, og hvis den enkeltes forhold ændres i den tid, denpågældende varetager hvervet som bestyrelsesmedlem.Finanstilsynets procedure er i overensstemmelse med de inter-nationale standarder, der gælder for vurdering af ledelsesmed-lemmers egnethed og hæderlighed. I visse lande foretages derendda i nogle tilfælde en mere omfattende gennemgang af depersoner, der skal indtræde i ledelserne.
7/7
Som eksempel kan nævnes, at man i UK inddrager etbestyrelsesmedlems privatøkonomiske forhold i envurdering af, om vedkommende er ”fit and proper” tildet pågældende bestyrelseshverv.
Ad spørgsmål R:Meddeles resultatet af Finanstilsynets undersøgelse uden ophør til det nyebestyrelsesmedlem?
Når det nye bestyrelsesmedlem efter sit valg har indsendt de re-levante oplysninger, vurderer Finanstilsynet, om vedkommendeer”fit and proper”og meddeler umiddelbart herefter sin afgørel-se til det nye bestyrelsesmedlem personligt.Samtidig orienteres bestyrelsen og direktionen i den virksom-hed, hvor bestyrelsesmedlemmet er valgt.Der er ikke minimumskrav til sagsbehandlingstiden, men nårFinanstilsynet har de nødvendige oplysninger, behandles ansøg-ningen så hurtigt, som forholdene tillader det, idet der tageshensyn til, at afgørelsen har væsentlig betydning for det nye be-styrelsesmedlem og virksomheden.Afgørelser af principiel karakter eller med vidtrækkende betyd-ning for den finansielle virksomhed skal forelægges for Det Fi-nansielle Råd, hvilket må forventes at tage lidt længere tid.
8/8
Ad spørgsmål S og spørgsmål T:S: Hvilke oplysninger (som Finanstilsynet ligger inde med) om pengein-stituttets forhold afgiver Finanstilsynet til det nye bestyrelsesmedlem?T: Modtager det nye medlem fra Finanstilsynet alle relevante oplysningerom pengeinstituttets forhold, herunder i særdeleshed oplysninger, dervedrører risiko for pengeinstituttets fortsatte drift?
De to sidste spørgsmål hænger sammen, idet der overordnetspørges ind til, hvilke oplysninger nye bestyrelsesmedlemmermodtager om forholdene i det pengeinstitut, som de indtræder ibestyrelsen af.Jeg vil gerne understrege, at det ikke er Finanstilsynets opgaveat drive banken, herunder at informere det nye bestyrelsesmed-lem særskilt om forhold i banken. Det ansvar tilfalder bankensledelse. Det skal vi fastholde.Derfor er det også vigtigt at være opmærksom på, at hvis manpåtager sig et bestyrelseshverv, påtager man sig samtidig et an-svar og en forpligtelse. Ethvert bestyrelsesmedlem er såledesforpligtet til at sætte sig grundigt ind i bankens aktiviteter og tilat forholde sig hertil.På det tidspunkt, hvor Finanstilsynet vurderer, om det nye be-styrelsesmedlem er ”fit and proper”, er vedkommende alleredeblevet valgt på generalforsamlingen eller repræsentantskabet.
9/9
Det forudsættes derfor, at vedkommende i muligt omfang harsat sig ind i pengeinstituttets forhold, herunder har fået de rele-vante oplysninger fra instituttet.Der er ingen tvivl om, at det for nogen kan virke som et om-fangsrigt arbejde med et stort ansvar at lade sig vælge som be-styrelsesmedlem til et pengeinstitut.Rangvid-udvalget har anbefalet, at der indføres en pligt til, atnye bestyrelsesmedlemmer skal gennemføre et kursusforløb,der giver en introduktion til de væsentligste forpligtelser ogfunktioner.Vi er ved at se nærmere på, hvordan dette eventuelt kan imple-menteres.Der eksisterer allerede i dag mange udbydere af ud-dannelser til bestyrelsesmedlemmer, og det er ikke sikkert, atdet er hensigtsmæssigt, at det gøres obligatorisk for hvert enestenyt bestyrelsesmedlem at gennemføre et kursusforløb.
Tak for ordet.