Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
ERU Alm.del
Offentligt
1344148_0001.png
1344148_0002.png
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTEREN
11. marts 2014

Besvarelse af spørgsmål 247 alm. del stillet af Erhvervs-, Vækst- og

Eksportudvalget den 12. februar 2014 efter ønske fra Kim Andersen

(V).

Spørgsmål:

I regeringens Vækstplan for Energi og Klima fra oktober 2013 fremgårdet, at regeringen vil opfordre erhvervslivet til at være aktive i dialogenmed uddannelsesinstitutionerne og indgå aktivt i samarbejde om løbendepraksiserfaring og erhvervssamarbejde for studerende samt flere tilbudom praktik- og traineeforløb. Ministeren bedes redegøre for, hvordanregeringen konkret har opfordret erhvervslivet til at være aktive i dialo-gen med uddannelsesinstitutionerne samt redegøre for udviklingen afantallet af praktik- og traineeforløb siden januar 2013. Ministeren bedesherunder redegøre for regeringens specifikke mål for samarbejdet mellemerhvervslivet og uddannelsesinstitutionerne.

Svar:

Jeg har forelagt spørgsmålet for uddannelses- og forskningsministeren,der har oplyst følgende, som jeg i det hele kan henholde mig til:”Universitetsloven fastslår, at der på uddannelsesområderne nedsættes eteller flere aftagerpaneler, der består af udefrakommende medlemmer.Panelernes opgave er netop at bidrage til inddragelse af aftager- og virk-somhedsbehov i forhold til kvalitetssikring og udvikling af uddannelser.Tilsvarende er der for erhvervsakademier og professionshøjskoler nedsatuddannelsesudvalg, hvor der også sidder repræsentanter fra aftagere ogorganisationer, som følger udviklingen ud fra bl.a. praksisbehov.Uddannelses- og Forskningsministeriet tilskynder derudover generelt devideregående uddannelsesinstitutioner til, at man i uddannelserne i højeregrad tænker samspillet med aftagerne mere ind.Det nye akkrediteringssystem, som er trådt i kraft 1. juli 2013, har bety-det, at der er indført prækvalifikation af alle nye uddannelser og nye ud-bud. I prækvalifikationen ligger der en vurdering af uddannelsers rele-vans for arbejdsmarkedet – både i et samfundsøkonomisk og et uddannel-sespolitisk perspektiv. Samtidig er der indført skærpede krav til instituti-onerne om fortløbende at kunne dokumentere og sikre uddannelsernesrelevans.Regeringens innovationsstrategi ”Danmark - Løsningernes Land” fra de-cember 2012, sætter bl.a. fokus på videninstitutionernes samarbejde med
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.Fax
33 92 33 5033 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85EAN nr. 5798000026001[email protected]www.evm.dk
2/2
erhvervslivet samt opstiller målsætninger herfor. Særligt for uddannel-sesområdet er det et mål, at andelen af højtuddannede i den private sektorøges, så Danmark frem mod 2020 kommer blandt de fem OECD-landemed den højeste andel af højtuddannede i den private sektor.Som opfølgning herpå er der i udviklingskontrakterne for erhvervsaka-demier, professionshøjskoler og universiteter fastsat specifikke mål, derskal øge institutionernes innovationskapacitet for perioden 2012-14. Her-under har flere institutioner specifikke mål, der drejer sig om studerendesberøring med erhvervslivet f.eks. i form af flere opgaver skal skrives isamarbejde med virksomheder, øget deltagelse i kurser med entreprenø-rielt/innovativt indhold og et øget antal praktik- og projektsamarbejdermed virksomheder.Uddannelses- og Forskningsministeriet har i forbindelse med tilsynet afuniversiteterne i 2013 sat fokus på universiteternes samarbejde med er-hvervslivet om bl.a. hele uddannelser samt relevant efter-/videreuddannelse mv.Uddannelses- og Forskningsministeriet er ikke i besiddelse af oplysningerom antallet af praktik- og traineeforløb.