Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
ERU Alm.del
Offentligt
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTEREN
11. marts 2014
Besvarelse af spørgsmål 230 alm. del stillet af Erhvervs-, Vækst- og
Eksportudvalget den 12. februar 2014 efter ønske fra Kim Andersen
(V).
Spørgsmål:
I regeringens Vækstplan for Energi og Klima fra oktober 2013 fremgårdet, at regeringen i samarbejde med State of Green vil videreudvikle deninternationale kommunikation og markedsføring af dansk erhvervslivsgrønne kompetencer, f.eks. ved at anvende State of Green-brandet vedrelevante ministerbesøg, eksportfremstød og lignende i ind- og udlandsamt aktivt gøre brug af det nye House of Green i forbindelse med offici-elle besøg. Ministeren bedes redegøre for, hvilke initiativer regeringenhar taget for at videreudvikle den internationale kommunikation og mar-kedsføring af dansk erhvervslivs grønne kompetencer ud over anvendeState of Green-brandet ved relevante ministerbesøg, eksportfremstød oglignende i ind- og udland samt aktivt gøre brug af det nye House of Greeni forbindelse med officielle besøg. Ministeren bedes herunder redegørefor effekten af markedsføringen, hvordan indsatsen finansieres samt forde specifikke mål, regeringen har med indsatsen.Svar:
Regeringen markedsfører danske grønne løsninger hovedsageligt gennemdet offentligt-private markedsføringskonsortium State of Green, og jeghenviser til besvarelsen af spørgsmål 151.Derudover støtter regeringen op om at tiltrække grønne konferencer tilDanmark, som fx den europæiske vindorganisations (EWEA) store off-shore konference, som afholdes i Danmark i 2015, ligesom regeringenårligt afholder Global Green Growth Forum (3GF).Fra 2014 til 2016 afholdes, i et samarbejde mellem Det Blå Danmark ogErhvervs- og Vækstministeriet (Søfartsstyrelsen), en højniveau internati-onal maritim konference ifm. Danish Maritime Days med fokus på bl.a.grønne maritime løsninger.State of Green gennemførte i 2013 113 såkaldte besøgsprogrammer (Stateof Green Tours) med 1.536 deltagere fra 33 lande. Der er typisk tale omhøjniveaudeltagere, som f.eks. kommercielle og politiske beslutningsta-gere, virksomhedsledere mv. fra de besøgende lande. I 2013 har 90 % afdeltagerne svaret, at besøget har været fremragende og 83 % af de besøg-te virksomheder har svaret, at besøget har haft relevans for deres virk-somhed.
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.Fax
33 92 33 5033 12 37 78