Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
ERU Alm.del
Offentligt
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTEREN
11. marts 2014
Besvarelse af spørgsmål 190 alm. del stillet af Erhvervs-, Vækst- og
Eksportudvalget den 11. februar 2014 efter ønske fra Kim Andersen
(V).
Spørgsmål:
I regeringens Vækstplan for vand, bio & miljøløsninger fra marts 2013fremgår det, at regeringen vil følge op på, at relevante uddannelsesinstitu-tioner og erhvervsliv i størst muligt omfang benytter de eksisterende mu-ligheder for at indgå samarbejde om at udvikle blandt andet hele uddan-nelser samt relevant efter- og videreuddannelse. Ministeren bedes redegø-re for opfølgningen på området, samt hvilke konkrete mål regeringen harfor indsatsen med, at uddannelsesinstitutioner og erhvervsliv i størst mu-ligt omfang benytter de eksisterende muligheder for at indgå samarbejde.Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for uddannelses- og forskningsministeren,der har oplyst følgende, som jeg i det hele kan henholde mig til:”Uddannelses- og forskningsministeren har oplyst, at Universitetslovenfastslår, at der på uddannelsesområderne nedsættes et eller flere aftager-paneler der består af udefrakommende medlemmer. Panelernes opgave ernetop at bidrage til inddragelse af aftager- og virksomhedsbehov i forholdtil kvalitetssikring og udvikling af uddannelser. Tilsvarende er der forerhvervsakademier og professionshøjskoler nedsat uddannelsesudvalg,hvor der også sidder repræsentanter fra aftagere og organisationer, somfølger udviklingen ud fra bl.a. praksisbehov.Uddannelses- og Forskningsministeriet tilskynder derudover generelt devideregående uddannelsesinstitutioner til, at man i uddannelserne i højeregrad tænker samspillet med aftagerne mere ind.Det nye akkrediteringssystem, som er trådt i kraft 1. juli 2013, har bety-det, at der er indført prækvalifikation af alle nye uddannelser og nye ud-bud. I prækvalifikationen ligger der en vurdering af uddannelsers rele-vans for arbejdsmarkedet – både i et samfundsøkonomisk og et uddannel-sespolitisk perspektiv. Samtidig er der indført skærpede krav til instituti-onerne om fortløbende at kunne dokumentere og sikre uddannelsernesrelevans.Regeringens innovationsstrategi ”Danmark – Løsningernes Land”, fradecember 2012, sætter bl.a. fokus på videninstitutionernes samarbejdemed erhvervslivet samt opstiller målsætninger herfor. Særligt for uddan-nelsesområdet er det et mål, at andelen af højtuddannede i den privatesektor øges, så Danmark frem mod 2020 kommer blandt de fem OECD-
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.Fax
33 92 33 5033 12 37 78
2/2
lande med den højeste andel af højtuddannede i den private sektor.Som opfølgning herpå er der i udviklingskontrakterne for erhvervsaka-demier, professionshøjskoler og universiteter fastsat specifikke mål, derskal øge institutionernes innovationskapacitet for perioden 2012-14. Her-under har flere institutioner specifikke mål, der drejer sig om studerendesberøring med erhvervslivet f.eks. i form af flere opgaver skal skrives isamarbejde med virksomheder, øget deltagelse i kurser med entreprenø-rielt/innovativt indhold og et øget antal praktik- og projektsamarbejdermed virksomheder.Uddannelses- og Forskningsministeriet har i forbindelse med tilsynet afuniversiteterne i 2013 sat fokus på universiteternes samarbejde med er-hvervslivet om bl.a. hele uddannelser samt relevant efter- videreuddan-nelse mv.”