Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
ERU Alm.del
Offentligt
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTEREN
11. marts 2014
Besvarelse af spørgsmål 188 alm. del stillet af Erhvervs-, Vækst- og
Eksportudvalget den 11. februar 2014 efter ønske fra Kim Andersen
(V).
Spørgsmål:
I regeringens Vækstplan for vand, bio & miljøløsninger fra marts 2013fremgår det, at regeringen i dialogen med uddannelsesinstitutionerne vilsætte fokus på mulighederne for at øge optaget af natur-, teknisk og inge-niørvidenskabelige studerende, f.eks. via brobygningsinitiativer. Ministe-ren bedes redegøre for, hvilke konkrete initiativer regeringen har taget forat sætte fokus på mulighederne for at øge optaget af natur-, teknisk ogingeniørvidenskabelige studerende. Herunder bedes ministeren redegørefor, hvilke specifikke mål regeringen har for et øget optag af natur-, tek-nisk- og ingeniørvidenskabelige studerende.Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for uddannelses- og forskningsministeren,der har oplyst følgende, som jeg i det hele kan henholde mig til:”Med den nye folkeskolereform har regeringen styrket elevernes faglig-hed i bl.a. natur og teknik; Eleverne får flere timer i bl.a. matematik ognatur/teknik og lærerne skal have undervisningskompetence svarende tillinjefag i de fag, de underviser i. Derfor har regeringen i 2014-2020 afsat1mia. kr. til styrket efteruddannelse af underviserne. Reformen medførerogså øget inddragelse af omverdenen i undervisningen for bl.a. at give enmere praksisorienteret undervisning, som kan fremme interessen for na-turfag.Gymnasiereformen fra 2005 rummede en øget naturvidenskabelig dan-nelse for alle elever, og andelen af studenter med mindst matematik A,fysik B og kemi B er øget væsentligt. Der er fulgt op bl.a. med en ændretlovgivning på stx, der skal øge antallet af studenter med matematik Bmhp. at opfylde specifikke adgangskrav til videregående uddannelser.Herudover har forsøg med faget bioteknologi vist gode resultater ift. attiltrække flere elever, særligt piger, til de naturvidenskabelige studieret-ninger. Regeringen overvejer i forlængelse heraf, hvordan der kan skabesløsninger, der giver flest muligt biologisk stærke studenter adgang til na-turvidenskabelige studier.Herudover er alle gymnasiale institutioner fra sommer 2013 forpligtet tilen stærkere informationsindsats vedr. videreuddannelsesmulighederne, ogUndervisningsministeriet har oprettet et it-værktøj, der viser, hvor mangeflere uddannelsesveje, der åbner sig for studenten med fx matematik B istedet for C.
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.Fax
33 92 33 5033 12 37 78
2/2
Regeringen, V, DF, SF, K og LA indgik i februar aftale om ”Bedre ogmere attraktive erhvervsuddannelser”. Aftalen indeholder bl.a. et indsats-område om bedre videreuddannelsesmuligheder, herunder at: Flere ud-dannelser skal udbydes med eux (studiekompetencegivende), erhvervs-uddannelser på minimum tre år bliver adgangsgivende til erhvervsaka-demiuddannelser, fag taget på højt niveau på erhvervsuddannelserne side-stilles med gymnasiale fag, og der skal være en bedre overgang fra er-hvervsuddannelserne til universitetsbacheloruddannelser.Uddannelses- og forskningsministeren har endvidere oplyst, at der erigangsat forskellige initiativer i sektoren rettet mod det naturvidenskabe-lige/tekniske område. Fx arbejder uddannelsesinstitutionerne genereltmed brobygning og sammenhæng mellem de forskellige niveauer i ud-dannelsessystemet. Formålet hermed er at give de unge et klarere indtrykaf de krav og forventninger, det næste niveau i uddannelsessystemet stil-ler.Tilsvarende arbejder det Nationale center for undervisning i natur, teknikog sundhed (NTS-centeret) på landsplan for at øge de unges interesse ogmotivation for undervisningen i natur, teknik og sundhed i det danskeuddannelsessystem samt rekrutteringen til uddannelserne og kvaliteten afundervisningen i natur, teknik og sundhed. Centeret modtager et årligttilskud på finansloven.Som led i målsætningerne om, at 60 pct. af en ungdomsårgang skal gen-nemføre en videregående uddannelse, og at 25 pct. skal gennemføre enlang videregående uddannelse følger Uddannelses- og Forskningsministe-riet løbende optaget på de tekniske og naturvidenskabelige uddannelser,bl.a. gennem årlige opgørelser og tilsyn med institutionerne.Det af regeringen nedsatte Udvalg for kvalitet og relevans i de videregå-ende uddannelser kommer i 2014 med anbefalinger, som også kan værerelevante i forhold til optaget af natur-, teknisk og ingeniørvidenskabeligestuderende.”