Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
ERU Alm.del
Offentligt
1332393_0001.png
1332393_0002.png
1332393_0003.png
1332393_0004.png
1332393_0005.png
1332393_0006.png
1332393_0007.png
1332393_0008.png
1332393_0009.png
1332393_0010.png
1332393_0011.png
1332393_0012.png
1332393_0013.png
1332393_0014.png
[KUN DET TALTE ORD GÆLDER]
Besvarelse af samrådsspørgsmål J-O i forbindelse med samråd iErhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget den 6. februar 2014 vedr.Finansiel Stabilitet A/S’ overtagelse af fordringer fra nødlidendebanker.
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTERIET
IndledningTak for invitationen til at komme her i dag og redegøre forFinansiel Stabilitet A/S’ overtagelse og salg af nødlidendefordringer. Efter ønske fra spørgerne vil jeg besvarespørgsmålene enkeltvis.
Slotsholmsgade 10-121216 København KTlf.33 92 33 50Fax.33 12 37 78CVR-nr. 10092485EAN nr. 5798000026001[email protected]www.evm.dk
Det skal indledningsvist nævnes, at Finansiel Stabilitet A/Ser et statsligt ejet aktieselskab. Som selskab fungerer detsåledes selvstændigt med bestyrelse og direktion efterselskabslovens regler herom, selvom det er ejet af staten.
Dertil
kommer,
at
det
generelt
gælder
efter
afviklingsbekendtgørelsen, at Finansiel Stabilitet A/S har tilopgave at afvikle overtagne kundeforhold og øvrigeaktiviteter hurtigst muligt, økonomisk forsvarligt vedforvaltning af statens og de øvrige kreditorers midler og påen for kunderne ordentlig og redelig måde.
Jeg vil i øvrigt gerne henvise til den redegørelse om sagen,som Finansiel Stabilitet A/S har udarbejdet, og som jeg haroversendt til udvalget.
2/2
-O-
Samrådsspørgsmål JFinansiel Stabilitet har i forbindelse med finanskrisen overtagetbl.a. mange fordringer fra nødlidende banker. Ministeren bedesoplyse, hvor stor en del af fordringerne, der var nødlidende påovertagelsestidspunktet, dvs. hvor låntager ikke overholdt den(med det nødlidende pengeinstitut) aftalte betalingsordning.Svar:I forhold til spørgsmålet om Finansiel Stabilitet A/S’ overtagelseaf fordringer fra nødlidende pengeinstitutter som følge af denfinansielle krise, må det bemærkes, at selskabetharmåttetovertagemange fordringer.
Det understreger, at vi i den brede politiske forligskreds handlederigtigt, da vi blev enige om at oprette selskabet i forbindelse medBankpakke 1.
Samtidig mener jeg, at det er positivt, at det er lykkedes forFinansiel Stabilitet allerede nu at få afviklet langt størstedelen afde engagementer, som selskabet har overtaget.
I den forbindelse er det værd at hæfte sig ved, at Rigsrevisionen isin beretning om Finansiel Stabilitet fra 2012 konkluderede, atselskabet har overtaget og afviklet de nødlidende pengeinstitutterpå en tilfredsstillende måde.
Konkrethar Finansiel Stabilitet i alt overtaget ca. 459.000
3/3
enkeltkunder over de seneste godt 5 år. Ved udgangen af 2013havde Finansiel Stabilitet ca. 3.100 kunder tilbage. Hovedparten afkunderne er således på en god og ordentlig måde kommet videreover til en mere varig bankforbindelse.
Finansiel Stabilitet har overtaget for cirka 65 mia. kr. indlån. Detteer stort set nedbragt til nul pr. udgangen af 2013.
Endelig har Finansiel Stabilitet overtaget engagementer for ca. 99mia. kr., hvilket ved udgangen af 2013 er nedbragt til ca. 13 mia.kr.
Jeg har spurgt Finansiel Stabilitet, hvor stor en del af de overtagnelån, der var nødlidende på overtagelsestidspunktet.
Jeg skal i den forbindelse gøre opmærksom på at den definition af”nødlidende”, som anvendes i spørgsmålet – hvor låntager ikkehar overholdt en aftalt betalingsordning – ikke er en definition,som banker, Finanstilsynet eller Finansiel Stabilitet A/S anvender.
Den almindelige vurdering af, om et udlån er nødlidende, er at sepå, om der er konstateret såkaldt ”objektiv indikation forværdiforringelse” – i daglig tale OIV. Det er den vurdering,bankerne helt generelt laver, når de skal vurdere, om der skalnedskrives på konkrete lån.
OIV indtræder fx fordi låntager er i betydelige økonomiske
4/4
vanskeligheder eller fordi låntager begår kontraktbrud.
I forhold til spørgsmålet om hvor stor en del af de overtagne lån,der var nødlidende på overtagelsestidspunktet,har FinansielStabilitetA/S oplyst, at Finansiel Stabilitet A/S ikke har ettilstrækkeligt detaljeret datamateriale til at lave en sådanopgørelse, for så vidt angår de institutter, der er overtaget underBankpakke 1.
Det skyldes, at Finansiel StabilitetA/S under Bankpakke 1 overtogsamtlige aktiver og ikke-efterstillede passiver, hvorfor der ikkeskulle ske en fastsættelse af en umiddelbar dividendeprocent overfor kreditorerne, som under de efterfølgende bankpakker. Derforindeholder det foreliggende datamateriale ikke tilstrækkeligeoplysningerom engagementerne.
Finansiel Stabilitet har dog oplyst at under Bankpakke 3 og 4 erder overtaget udlån for i alt ca. 50 mia. kr. De kommerfraAmagerbanken, Fjordbank Mors, Max Bank og SparekassenØstjylland samt porteføljen af ejendomsengagementer fra FIH.
På disse udlån har Finansiel Stabilitet detaljerede oplysninger forOIV – altså indikationen for om lånet er nødlidende – og på denbaggrund har Finansiel Stabilitet oplyst, atud af de 50 mia. kr., varlige godt halvdelenOIV-markeret på overtagelsesdagen.-O-
5/5
Samrådsspørgsmål KMinisteren bedes oplyse, hvilken tidshorisont, der er fastsat afministeren/Finansiel Stabilitet vedrørende salg af disse fordringer.Svar:I forhold til det næste spørgsmål om, hvilken tidshorisont, der erfastsat for salg af disse fordringer, er det vigtigt at huske på, atFinansiel StabilitetA/S er forpligtet efter lovgivningen tilvedvarende at arbejde for at nedbringe og afhænde eksisterendekundeforhold inden for en overskuelig tidshorisont.
Dette er et krav som også stammer fra Kommisisonen i forbindelsemed godkendelser af de danske bankpakker efter EU’sstatsstøtteregler.
Sidst i forbindelse med godkendelsen af omstrukturering afFinansiel Stabilitet A/S i 2012, har Kommissionen stillet krav om,at Finansiel Stabilitet A/S er forpligtet til at afvikle så hurtigt sommuligt.
Som følge af lovgivningens krav vurderer Finansiel Stabilitet i deenkelte tilfælde, hvilken model for afvikling, der er denøkonomisk mest forsvarlige.Finansiel Stabilitet har oplyst at manarbejder med et markedskonformt udgangspunkt og foretagersåledes en forretningsmæssig vurdering af mulighederne forafvikling af de enkelte engagementer.
Der er således ikke fastsat en konkret tidsfrist for afviklingen af
6/6
Selskabets aktiviteter, hvorfor der er et vist råderum forhastigheden i afviklingen.
Når det er sagt,
så er vi bundet af, at afviklingen skal ske
løbende, og hurtigst muligt, når det vurderes at kunne skeøkonomisk forsvarligt og på markedsmæssige vilkår.
Finansiel Stabilitet A/Sopererer derfor med en overordnetmålsætning om, at afvikling skal ske inden for 5 år efter, ataktiviteterne er overtaget.Rigsrevisionen har desuden i sin beretning om Finansiel Stabilitetfra 2012 understreget vigtigheden af at kravet om hurtig afviklingoperationaliseres i klare mål og milepæle.Efter Finansiel Stabilitet fik ny koncernstruktur tilbage i 2012, ermålsætningen yderligere, at alle aktiviteter og engagementer fra deenkelte nødlidende pengeinstitutter skal være solgt, afviklet elleroverført til moderselskabet inden 12 måneder fra overtagelsen medhenblikatkunneindleverepengeinstitut-og
værdipapirhandelstilladelse.
Finansiel Stabilitet har oplyst, at selskabet har sat som mål atkunne indlevere den sidste pengeinstituttilladelse i år, og at desidste fordringer er afviklet eller afhændet næste år, herunder ogsådem, der var nødlidende på overtagelsestidspunktet.-O-
7/7
Samrådsspørgsmål L
Ministeren bedes oplyse, hvilke retningslinjer der er udarbejdetvedrørende salget af de overtagne fordringer, herunder hvorledesfordringerne er blevet puljet, om der er udarbejdet salgsmateriale,om udbuddet har været annonceret, om salget er sket via enlicitation blandt indbudte interessenter eller via offentligt udbud.Svar:For så vidt angår spørgsmålet om, hvordan salget af de overtagneengagementer foregår, kan jeg oplyse, at Finansiel Stabilitetgennemfører salg af aktiviteterne på flere forskellige måderafhængig af det konkrete tilfælde.
Som tidligere nævnt er Finansiel Stabilitet forpligtet til at sikre, atder skerafvikling hurtigst muligt, økonomisk forsvarligt og på enfor kunderne ordentlig og redelig måde.
Det skal i den sammenhæng bemærkes, at en konklusion iRigsrevisionens beretningen om Finansiel Stabilitet fra 2012 er, atselskabet på en tilfredsstillende måde afvikler de aktiviteter, derer overtaget fra de nødlidende institutter. I den forbindelse nævnerRigsrevisionen, at aktiviteterne afvikles løbende, og at deejendomssalg, som Rigsrevisionen har gennemgået, er foregåetved åbne og transparente processer.
Det kan oplyses, at typisk overtager Finansiel Stabilitetengagementer i forbindelse med håndteringen af et nødlidende
8/8
pengeinstitut hen over en weekend. I den forbindelse, gørFinansiel Stabilitet sig store bestræbelser på at gennemføre etumiddelbart salg afhele – eller i hvert fald dele af –det
nødlidende institut til andre banker.
Det tilstræbes således, at der overtages så lidt som muligt tilafvikling i regi af Finansiel Stabilitet, blandt andet fordi de godekunder skifter pengeinstitut.
Særligt værdien af den såkaldte grønne del skrumper relativthurtigt, hvorfor der er behov for at handle allerede, når FinansielStabilitet får besked om, at der er en nødlidende bank, og hurtigtforsøge at finde en løsning, hvor aktiviteterne videreføres af andrepengeinstitutter.
I den forbindelse har Finansiel Stabilitet gennem sit kendskab tilsektoren og samtaler med banken viden om, hvem der evt. kunnevære interesseret i - og er i stand til - at overtage en given bank.Desuden sker disse vurderinger i tæt koordinering medFinanstilsynet.De mulige købere kontaktes med en invitation til atdeltage i en udbudsproces om den pågældende bank.
For blandt andet at undgå at skabe uro omkring den nødlidendebank – og dermed undgå at mindske den nødlidende banks værdi –er det nødvendigt med fuld fortrolighed omkring en sådan proces.
Det
er
lykkedes
Finansiel
Stabilitetved
de
seneste
to
9/9
bankovertagelser – Max Bank og Sparekassen Østjylland – sammeweekend at finde en køber til de væsentligste dele af banken,herunder alle privatkunder.
For de aktiviteter, der ikke afhændes i forbindelse med et sådantsalg, herunder den såkaldte røde del af en bank, kan afviklingenske på forskellige måder.
En mulighed er, at der gennemføres individuelt salg, hvor denenkelte bankkunde eller det enkelte aktiv overdrages til en andenbank.
Et individuelt salg sker fx ved, at kunden selv, eventuelt medassistance fra Finansiel Stabilitet, finder et andet pengeinstituteller en anden kreditor, der er villig til at overtage den konkretefordring og kundeforhold. En kunde har naturligvis altid ret til atfinde et andet institut, der vil overtage kundeforholdet, og derforgennemføres der i den situation ikke nogen udbudsproces. Densamme proces kan gøre sig gældende ved salg af individuelleejendomme eller værdipapirer.
En anden mulighed kan væreat gennemføre et salg af porteføljer –det som Finansiel Stabilitet kalder ”segmenteret afvikling”.
Jeg har forstået udvalgets spørgsmålet således, at fokus ønskes påsalg af porteføljer, hvorfor jeg koncentrerer min gennemgang påden segmenterede afvikling.
10/10
Ved den segmenterede afvikling samles engagementer og aktivermed ensartede karakteristika i porteføljer og sælges i en åben ogtransparent salgsproces.
Formålet med denne type salg er først og fremmest at gennemføreen hurtigere afvikling, end hvis hvert enkelt engagement skalhåndteres individuelt. Samtidig giver en ensartet portefølje størreoverskuelighed for potentielle investorer.
En ensartet portefølje vurderes desuden at kunne tiltrække enstørre kreds af investorer, da de ikke er tvunget til at byde påaktivitetsområder,somdemåskeikkeønskerideres
virksomheder. Dermed kan der potentielt også opnås en bedresalgspris.
Finansiel Stabilitet har gennemført flere af denne type salg. Jegkan som eksempler nævne, at Finansiel Stabilitet i december 2012indgik aftale med Sparekassen Sjælland om overdragelse af enportefølje af engagementer for 337 mio. kr. Dette var alleengagementer under 5 mio. kr.
Finansiel Stabilitet indgik desuden i august 2013 aftale om salg afkoncernens pantebrevsaktivitettil et nystiftet selskab med PensamLiv og Forsikringsaktieselskab som investor. Dette salg omfattedeca. 6.000 pantebreve med en samlet restgæld på ca. 2.150 mio. kr.samt 20 medarbejdere.
11/11
De nævnte salg er alle sket efter en åben og transparentudbudsproces, hvor Finansiel Stabilitet har offentliggjort, at dennærmerebeskrevneaktivitetudbydes tilsalg,oghvor
interesserede købere opfordres til at henvende sig.
Den danske lovgivning indeholder ikke regler for FinansielStabilitets salg af finansielle aktiver. Men Finansiel Stabilitet skaloverholde EUF- traktatens bestemmelser og almindelige EU-retlige principper i forbindelse med salg af aktiver.
Det
indebærer
bl.a.
at
selskabet
skal
efterleve
gennemsigtighedsprincippet og ligebehandlingsprincippet. Ogselskabet skal samtidig overholde forbuddet mod statsstøtte,hvorfor et salg skal ske til markedspris.
Gennemsigtighedsprincippet indebærer, at der skal være åbenhedom, at der indgås en kontrakt, og at der er gennemsigtighed iprocessen, herunder en klar og præcis kommunikation til depotentielle købere.
Finansiel Stabilitet udarbejder derfor et salgsmateriale og opretteret elektronisk datarum til potentielle købere. Salgsmaterialetindeholder informationer om aktiviteterne til salg, herunderdetaljerede informationer om fx de salgbare dele af det givneinstitut, ejerforhold, udlån, regnskab m.v.
12/12
Med oplysningerne i de omtalte dokumenter i datarummet belyserFinansiel Stabilitet salgsgenstanden så fuldstændigt som muligt forat undgå, at byderne sænker deres bud på grund af manglendeinformation. Samtidig redegør Finansiel Stabilitet for forhold, somen køber skal være opmærksom på, så Finansiel Stabilitet haropfyldt sin loyale oplysningsforpligtelse.-O-
Samrådsspørgsmål MI det omfang, der er anvendt en form for indbudt licitation,hvordan har man da udvalgt de indbudte?Svar:Vedrørende spørgsmålet om, hvorvidt der er anvendt en form forindbudt licitation, skal det understreges at dette ikke anvendes i detilfælde, hvor der sker segmenteret salg af porteføljer. Her skerafviklingen via en åben og transparent udbudsproces.
Som tidligere nævnt retter Finansiel Stabilitet selv henvendelsenogle mulige købere og inviterer dem til at deltage i ensalgsproces i samme weekend, som Finansiel Stabilitet står til atovertage en nødlidende bank.
Finansiel Stabilitet udvælger disse potentielle købere på baggrundaf selskabets store kendskab til den danske pengeinstitutsektor ogpå baggrund af tilbagemeldinger, som selskabet har fået fra destørre banker.
13/13
Denne form for udbud er nødvendig, da det
på grund af de
fortrolighedshensyn, der omgærder en nødlidende bank, ikke ermuligt at offentliggøre et udbud på fx selskabets hjemmeside.
Kommissionen har tilkendegivet at være enige heri og finder, atden konkurrenceudsættelse, der herved sker, opfylder kravene omen åben og transparent proces.-O-
Samrådsspørgsmål OKan ministeren bekræfte, at Finansiel Stabilitet overfor købere harnævnt muligheden for at hæve renterne?Svar:I relation til spørgsmålet om, hvorvidt Finansiel Stabilitet iforbindelse med overdragelse af køberne har nævnt mulig-heden for at hæve renterne, skal det bemærkes, at det materi-ale, som potentielle investorer får adgang til indeholder enlang række informationer om både porteføljen og de enkeltekunder i salget.
I dette materiale ligger også de konkrete kundeaftaler, hvorde potentielle investorer kan se, på hvilke vilkår aftalen erindgået, herunder hvilke muligheder der er for eventuelt atændre rentevilkårene.
I beskrivelserne af porteføljen indgår almindeligvis også for-skellige beskrivelser af og beregninger på porteføljen. Ek-sempelvis kan der være oplysninger om, hvorvidt der er mu-
14/14
lighed for at ændre på renten på de lån, der udbydes, og hvadden umiddelbare konsekvens af en renteændring er for porte-føljens økonomi.
Disse oplysninger er relevante for en potentiel investors vur-dering af porteføljen, og de er dermed også med til at sikre,at Finansiel Stabilitet får den bedst mulige pris for det ud-budte. Men de er på ingen måde udtryk for en opfordring tilat gennemføre en rentestigning.Finansiel Stabilitet har meddelt mig, at sådanne følsomheds-analyser i kommende udbud vil blive udbygget, således at deviser effekten af både en rentestigning og en rentenedsættel-se. Det for i endnu højere grad at give et nuanceret billede afkonsekvenserne af eventuelle renteændringer.
Tak for ordet.