Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
ERU Alm.del
Offentligt
1335843_0001.png
1335843_0002.png
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTEREN
18. februar 2014

Besvarelse af spørgsmål 107 alm. del stillet af Erhvervs-, Vækst- og

Eksportudvalget den 6. februar 2014.

Spørgsmål:

Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 5. februar 2014 fra Ros-kilde Kommune vedrørende stormflod, jf. ERU alm. del - bilag 161.

Svar:

Roskilde Kommunes borgmester har sammen med udvalgte borgere fraRoskilde bedt om foretræde for udvalget i anledning af stormfloden i de-cember 2013. Dette sker med henblik på at indgå i en dialog med udval-get om, hvordan det sikres, at de berørte familier kan få dækket deresreelle udgifter efter stormfloden. I henvendelsen nævnes bl.a. nedskriv-ninger i forbindelse med skadesopgørelse, udgifter til skimmelsvamp ogmanglende muligheder for at låne penge i banken som eksempler på, hvorde skadesramte er særligt berørte.Lad mig indledningsvis slå fast, at jeg har den største sympati med deramte mennesker, både i området omkring Roskilde Fjord og de andresteder i landet, hvor stormfloden ramte i december 2013. Jeg har selvbesøgt Jyllinge Nordmark den 27. januar 2014. Her kunne jeg konstatere,at det har været en ganske alvorlig stormflod med en omfattende effekt påbåde boliger og fritidshuse.I den situation er det godt, at vi har stormflodsordningen, der er en kata-strofeordning. At det er en katastrofeordning betyder blandt andet, at ord-ningen kun dækker situationer, der statistisk set forekommer sjældnereend hver tyvende år, og kun skader, hvor der ikke i almindelighed er mu-lighed for at tegne en privat forsikring.Den nuværende stormflodsordning blev enstemmigt vedtaget af Folketin-get i maj 2010 og sat i kraft den 1. oktober 2012. Lovændringerne følger ividt omfang anbefalingerne i ”Rapport om Revision af Stormflodsord-ningen” afgivet den 30. november 2009 af Stormflodsudvalget, som varnedsat af den daværende økonomi- og erhvervsminister.Der blev i udformningen af den nuværende lovgivning lagt vægt på, atbevare stormflodsordningen som en katastrofeordning. Dette har været etbærende princip siden ordningens etablering tilbage i 1991 for at fasthol-de et generelt incitament til at sikre sig mod skader. Dette ønske om atfastholde den enkeltes incitament og ansvar skal ses i lyset af, at storm-flodsordningen er en kollektivt finansieret ordning, som betales af alle,
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.Fax
33 92 33 5033 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85EAN nr. 5798000026001[email protected]www.evm.dk
2/2
der har tegnet en brandforsikring uanset om de selv er i risiko for at bliveramt af en stormflod.Der blev også i forbindelse med udformningen af den nugældende lov-givning lagt vægt på, at skadesopgørelses- og værdiansættelsesprincip-perne i stormflodsordningen skulle lægge sig op ad de principper, deralmindelighed blev anvendt i de private forsikringsselskaber. Erstat-ningsopgørelsen i forbindelse med en stormflodsskade beregnes såledesmed udgangspunkt i genanskaffelsesprisen, dvs. hvad det koster i dag aterhverve tilsvarende nyt med fradrag for slid og ælde. Der er i samarbejdemellem Stormrådet og forsikringsselskaberne udarbejdet levetids- og af-skrivningstabeller, som forsikringsselskaberne kan anvende i forbindelsemed takseringen og behandlingen af de konkrete sager.Jeg mener, at det er nogle fornuftige principper, som ligger bag opgørel-sen af erstatningen for skader på fast ejendom og løsøre, forårsaget af enstormflod. Skadelidte skal ikke stilles væsentligt ringere, men heller ikkebedre, end før skaden skete. Det er et vigtigt princip at holde fast i, sær-ligt i lyset af at det er en kollektivt finansieret ordning.Jeg er dog blevet opmærksom på, at der muligvis er en forskel mellemstormflodsordningen og de private forsikringsselskaber i brugen af af-skrivningstabeller for slid og ælde. Jeg har derfor bedt Stormrådet om isamarbejde med Forsikring & Pension at undersøge dette. Når resultatetaf undersøgelsen foreligger, vil jeg tage stilling til, om der skal ændres påpraksis i stormflodsordningen.Jeg har derudover foreslået at udvide stormflodsordningen til også atkunne betale erstatning for rimelige udgifter i forbindelse med genhus-ning, opmagasinering og flytning. Jeg foreslår, at udvidelsen får tilbage-virkende kraft, sådan at også de, der er ramt af stormfloden i december,vil være omfattet. Jeg forventer at fremsætte lovforslaget i denne måned.Som jeg også allerede har tilkendegivet vil jeg på baggrund af den heltsærlige situation, som er opstået, rette en henvendelse til penge– og real-kreditinstitutternes brancheorganisationer, med en opfodring til at insti-tutterne udviser samfundsansvar i den konkrete situation. Det er vigtigt,at institutterne i forbindelse med rådgivning af familier, som blev ramt afstormfloden, udviser forståelse for disse familiers specielle situation.I forhold til skimmelsvamp, har Stormrådets sekretariat oplyst, at om-kostninger til affugtning er en del af stormflodsordningen, og omkostnin-ger til det skadesforebyggende arbejde med at undgå skimmelsvamp ersåledes dækket af ordningen.