Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
ERU Alm.del
Offentligt
1342708_0001.png
1342708_0002.png
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTEREN
6. marts 2014

Besvarelse af spørgsmål 105 alm. del stillet af Erhvervs-, Vækst- og

Eksportudvalget den 6. februar 2014 efter ønske fra Torben

Hansen (S).

Spørgsmål:

Vil ministeren opgøre de samlede udgifter, der vil være forbundet med atnedbringeden nuværende gennemsnitlige sagsbehandlingstid ved Forbru-gerklagenævnetfra 6 til 3 måneder?

Svar:

Jeg har forelagt spørgsmålet for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, derer sekretariat for Forbrugerklagenævnet. Styrelsen har oplyst følgende,som jeg kan henholde mig til:”I 2012 blev 50 procent af sagerne ved Forbrugerklagenævnet afsluttetinden for 3 måneder, mens de resterende 50 procent af sagerne tog længe-re tid at behandle, hvorfor den gennemsnitlige sagsbehandlingstid var 6måneder. Der foreligger endnu ikke en endelig opgørelse over sagsbe-handlingstiderne i 2013, men den foreløbige opgørelse viser, at den gen-nemsnitlige sagsbehandlingstid er omkring 8,3 måneder.Sagsbehandlingstiden opgøres fra den dag, hvor sagen er modtaget i For-brugerklagenævnets sekretariat, til sagen er afsluttet. Nogle sager kanafsluttes meget hurtigt – fx fordi de afvises som bevisuegnede eller fordider indgås forlig mellem parterne. Andre sager skal forelægges Forbru-gerklagenævnet og gennemgår derfor en række yderligere procestrin.Gennemsnittet dækker således over et betydeligt spænd i sagsbehand-lingstiden.Sekretariatet sikrer, at sagen bliver oplyst, hvilket bl.a. betyder, at bådeerhvervsdrivende og forbruger høres. Hver gang der foretages en høring,er der ifølge forvaltningsloven en høringsfrist på 14 dage. Mange sagerkræver desuden indhentning af en udtalelse fra en sagkyndig, hvilket ty-pisk forlænger sagsbehandlingstiden med gennemsnitligt 1½ måned. Detbemærkes, at fra det tidspunkt hvor sagen er fuldt oplyst, afgøres stort setalle sager inden for 3 måneder.Antallet af indkommende sager kan variere betydeligt fra år til år. Der erpå nuværende tidspunkt omkring 1.400verserende sager. Sagsbehandler-ne i Forbrugerklagenævnets sekretariat har i dag 60-65 verserende sagerpr. medarbejder. Det er sekretariatets erfaring, at der opnås den højesteeffektivitet i sagsbehandlingen, når en sagsbehandler har 45–50 sager.
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
EAN nr. 5798000026001[email protected]www.evm.dk
2/2
Med det højere antal af sager pr. medarbejder, som der er i dag, vil dersåledes være perioder, hvor de enkelte sager ligger stille i sekretariatet,hvilket betyder, at sagerne ikke processes videre, så snart de er klar. Påden baggrund skønnes det, at sagsbehandlingstiden kan reduceres, hvisder tilføres op til 30 pct. flere ressourcer til sekretariat. Skønnet er dogbehæftet med betydelig usikkerhed.I 2012 anvendte Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen 27,4 mio. kr. tilsagsbehandling i Forbrugerklagenævnet. Hvis det forudsættes, at antalletaf indkommende sager er uændret i forhold til i dag, er det således styrel-sens vurdering, at en tilførelse af ca. 8 mio. kr. vil kunne nedbringe sags-behandlingstiden i sekretariatet, da alle sager løbende vil kunne processesvidere til næste sagstrin, så snart de er klar til det. Det skal bemærkes, atselv med en sådan optimering af sagsbehandlingen vil det ikke nødven-digvis være muligt at reducere den gennemsnitlige samlede sagsbehand-lingstid til 3 måneder, da den samlede sagsbehandlingstid stadig afhæn-ger af behovet for høring af sagens parter og inddragelse af sagkyndige.”