By- og Boligudvalget 2013-14
BYB Alm.del
Offentligt
1408978_0001.png
EN NY
START
EN NY START
Et tilbud til 10 kriminalitetstruede familier i
Bispehaven & Gellerup
Januar 2014-december 2015
Projektkoordinator: Christina Lehtinen
Aarhus Kommune
Ungerådgivningen, Gudrunsvej 78, 1 sal, 8220 Brabrand
Telefon 41854524
Mail: [email protected], Sikkemail: [email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1408978_0002.png
Indholdsfortegnelse
Formål………………………………………………………………………………………………. 3
Målgruppe…………………………………………………………………………………………..3
Metode………………………………………………………………………………………………..3
Organisering……………………………………………………………………………………….4
Forandringsteori………………………………………………………………………………...6
Screeningsværktøj……………………………………………………………………………...8
Forløbet...…………………………………………………………………………………………...9
Evaluering opstart/afslut.………………………………………………………………...10
Mapping…………………………………………………………………………………….……..12
Skabelon for skalering……………………………………………………………………...13
Kontrakt…………………………………………………………………………………………...14
Afslutning & evaluering…………………………………………………………………….15
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1408978_0003.png
EN NY START
Formål
Dels at give 10 familier fra Bispehaven og Gellerup en chance for at komme
på ret kurs igen, ved at tilbyde dem en ny start i et andet boligområde i Aar-
hus kommune, samt forebygge gentagelse af den kriminelle fødekæde.
Der ligges vægt på at indsatsen i forhold til familierne er helhedsorienteret,
og at der arbejdes tværfagligt omkring familien, således at der arbejdes med
familiens samlede sociale problemer – i tæt samarbejde med lokalområdet.
Målgruppe
Det er essentielt at målgruppen afklares inden projektets opstart. Hvorfor
der er udviklet screeningsværktøjer, som vurderer hvorvidt en familie er
egnet til projektet eller ej.
Det er projektkoordinatoren, som beslutter udvælgeskriterierne, med input
fra ungerådgiverne og ledelse.
Da der arbejdes tæt sammen med boligforeningerne i Aarhus, har disse lige-
ledes mulighed for at drøfte deres krav til screening, og herunder tænkes
især på økonomi i forbindelse med fraflytning.
Metode
Som afsæt benyttes motivationsarbejde, en helhedsorienteret indsats, SoS,
empowerment og systematisk sagsbehandling. Såfremt det er relevant, ju-
steres metodevalget i løbet af projektet og i forhold til de enkelte familier.
Familierne og rådgiverne får udleveret en projektmappe i opstarten, som ud
over at skabe overblik og systematisere forløbet, også skal give familierne
en større følelse af ejerskab og involvering i projektet.
De familier, som udvælges, inviteres til et informationsmøde på forvaltnin-
gen og orienteres om projektet. De unge deltager ikke i dette møde, da det
er forældrenes ansvar og beslutning at tage stilling til tilbuddet.
De unge vil senere hen medinddrages i forhold til valg, herunder f.eks. hvor-
vidt de ønsker at skifte skole i forbindelse med flytning.
Der ligges stor vægt på at indsatsen omkring beskæftigelse prioriteres, så-
fremt dette er muligt. Erfaringer har vist, at det er af stor betydning for fa-
miliens samlede situation og har en signifikant betydning for at familien
klarer sig bedre generelt.
Inddragelse af lokalområdet vil blandt andet betyde forsøg på at matche fa-
milierne med venskabsfamilier i det nye boligområde med henblik på at in-
kludere dem bedst og hurtigst muligt i deres nye boligområde.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1408978_0004.png
Organisering
Styregruppe Udsatte Bydele
Fagchef/afdelingsleder
Projektkoordinator
Driftsgruppe
Kontaktperson i DSB/boligforening
Projektet er organiseret således at styregruppen modtager tilbagemeldin-
ger fra koordinatoren, som refererer til afdelingsleder og driftsgruppen.
Det er projektkoordinatoren, som har den daglige beslutningskompetence,
herunder facilitering af projektet, metodevalg, screeningskompetence m.m.
Afdelingslederen orienteres og tages i samråd ved mere komplekse pro-
blemstillinger.
Styregruppens formål er at bane vejen ind i de forskellige magistrater i
kommunen og indbyde til samarbejde, samt formidle kontakt og platform
for samarbejde med boligorganisationerne. Disse er vigtige og afgørende
samarbejdspartnere i projektet, da de skal indvillige i at støtte op om at af-
søge og finde nye boliger til familierne i samarbejde med Den Sociale Bolig-
tildeling.
Desuden refererer styregruppen videre til direktørgruppen, som er de en-
delige beslutningstagere i forhold til projektet.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1408978_0005.png
Den økonomiske administration henstår ligeledes i Styregruppen, nærmere
betegnet i Borgmesterens Afdeling. Bevillingskompetencen beror ved pro-
jektkoordinatoren, som har tæt indblik i, og kendskab til budgettet.
Driftsgruppen består af en repræsentant fra:
Børn og Unge
Beskæftigelsesforvaltningen
Kultur og Borgerservice
Socialforvaltningen, Voksenhandicap, Den Sociale Boligtildeling
Formålet med driftsgruppen er at sikre den tværfaglige helhedsorienterede
indsats i forhold til hver enkelt familie.
Repræsentanterne har til opgave at formidle kontakt videre ind i egen orga-
nisation til relevant medarbejder, hvis der opstår et behov herfor.
Driftsgruppen mødes 1 gang i kvartalet med koordinatoren. Møderne afhol-
des efter en fast dagsorden, hvor koordinator får sparring på en konkret
familie med udgangspunkt i relevant støtte/samarbejde i de forskellige
organisationer, formidling af kontakt m.m.
Desuden opdaterer koordinator driftsgruppen på proces, tidsplan, status
quo m.m. og mulige dilemmaer eller eventuelle ændringer drøftes.
Koordinator har ydermere et tæt samarbejde med kontaktpersonen fra Den
Sociale Boligtildeling, som administrerer boligerne.
I dette forum er der ligeledes mulighed for sparring og afklaring af relevant
matchning mellem familie og boligområde.
Endelig samarbejder koordinator med boligforeningerne. Hver boligfor-
ening har udpeget en medarbejder, som forestår kommunikationen med ko-
ordinator og formidling af kontakt til relevante medarbejdere.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1408978_0006.png
Forandringsteori
Problembeskrivelse:
Bispehaven og Gellerup er udsatte boligområder med høj kriminalitet, især
blandt unge. Dette skaber sociale problemer for de unge og deres familier,
samt skaber utryghed i området.
Baggrund for problemet:
Bispehaven og Gellerup har en meget ens beboersammensætning, som er
kendetegnet ved mange unge/familier med komplekse sociale
problemstillinger og få ressourcer. Dette skaber kriminalitet, hvilket også
smitter af på mindre søskende - den kriminelle fødekæde aktiveres.
Afgræns og beskriv målgruppen:
Unge under 18 år, som er kriminelle eller kriminalitetstruede. Geografisk
skal de tilhøre Bispehaven eller Gellerup.
Familierne skal være motiveret for at indgå i EN NY START og opfylde
screeningskriterierne.
Aktivitet: Flytning til nyt boligområde i Aarhus
Aktivitet: Flytning fra Bispehaven/Gellerup
Aktivitet: Motivationsarbejde med familien
Aktivitet: Motivationsarbejde med nyt bolig/lokalområde
Aktivitet: Helhedsorienteret indsats (ny skole, klub, venner,
forældre integreres, i arbejde)
Aktivitet: SOS
Aktivitet: Udlevering af projektmappe
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1408978_0007.png
Ønsket effekt: Familien kommer på ret kurs
Ønsket effekt: Kriminaliteten i Bispehaven/Gellerup daler
Ønsket effekt: Den kriminelle fødekæde i familien brydes
Ønsket effekt: De sociale problemer i familien formindskes
Ønsket effekt: De sociale problemer i Bispehaven/Gellerup
mindskes
Ønsket effekt: Trygheden i Bispehaven/Gellerup optimeres
Ønsket effekt: Familien tager ejerskab over eget liv
Indsatser og aktiviteter
Proces og delresultater
Effekter
Igangsættelse
af aktiviteter:
Projektbe-
skrivelse.
Puljens for-
mål: Give
familier en
frisk start
og bryde
den krimi-
nelle føde-
kæde.
Projektets
aktiviteter
gennem-
føres som
planlagt
2014-
2015
Projektet til-
rettes løben-
de i forhold til
metode,
screening
m.m.
Løbende eva-
luering med
familierne og
samarbejds-
partnere i
forhold til
indsatsen i
hver enkelt
familie.
Tildeling af
Puljemid-
ler: Januar
2014
Igangsættelse
af aktiviteter:
Formidling
af projektet.
Igangsættelse
af aktiviteter:
Løbende sam-
arbejdsmøder
med boligfor-
eningerne.
Igangsættelse
af aktiviteter:
Indskrivning
af familier.
Målgruppen
bliver motive-
ret for samar-
bejde + tager
ejerskab over
eget liv. Mål-
gruppens
livsbetingel-
ser ændres og
forbedres.
Kriminalite-
ten i hver
enkelt familie
formindskes.
Projektets
formål, meto-
de og facilite-
ring forbere-
des.
Den kriminel-
le fødekæde
brydes
Familiens
generelle triv-
sel forbedres.
Forandringsteori for projekt EN NY START
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1408978_0008.png
Screeningsværktøj
Mindst et barn/ung under 18 år, som er kriminalitetstruet.
Mindst et eller flere yngre søskende, som er hjemmeboende, og som
ikke er kriminelle.
Den unge og/eller familien skal have sociale problemer.
Den unge, som er kriminalitetstruet skal have et udviklingspotentiale,
og ikke være styrende indenfor kriminalitet og/eller leve med en krimi-
nel identitet.
Familien skal have et ønske om, at ville ændre deres liv.
Forældrene skal kunne gøre sig forståelige på dansk uden brug af tolk.
Forældrene skal have ressourcer, så de kan integrere sig i et nyt lokal-
område.
Familien og den/de unge skal indvillige i at underskrive kontrakten
gældende for projektet.
Familien må have en gammel bolig gæld på max 50.000 kr.
Den/de unge er kendetegnet ved enten at have begået kriminalitet,
være kriminalitetstruet eller er kategoriseret på § 115 møde.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1408978_0009.png
Forløbet
Rådgiver byder ind med en familie.
Familien screenes.
Rådgiver laver harm/danger statement jf. SoS metoden fra EN NY
START.
Familien inviteres til et møde med rådgiver og koordinator, hvor ko-
ordinator fortæller om projektet. Der laves mapping+skalering.
Der foretages forsyn af lejlighed og herefter endelig godkendelse af
familien.
Familien interviewes med fokus på deres drømme og koordinator la-
ver mapping med familien.
Familien underskriver kontrakt. Dette vil blandt andet sige, at der fo-
retages den første evaluering af familiens samlede situation. Både fa-
milien og rådgiver evaluerer. Nuværende netværk omkring familien
indkaldes også til dette første møde, hvis relevant. Projektmappen
for forløbet udleveres til rådgiver og familien.
Koordinator afklarer sammen med familien og eventuelt driftsgrup-
pen og boligforening, hvilket område familien skal tilflytte.
Kontrakt og boligindstilling fremsendes til DSB
Koordinator indkalder til professionelt samarbejdsmøde med det nu-
værende netværk, hvor flytning, skoleskift m.m. drøftes.
Når den nye bolig er fundet , indkaldes der til netværksmøde med re-
præsentanter fra det nye område, herunder boligforening, skole/
institution, klub, forening m.m.
Herefter afholdes der løbende møder (f.eks. hver uge/14. dag) med
netværk og familie omkring planlægning af flytning. Nogle familier
har behov for en kort fase og andre vil have behov for at denne fase
er længere. Der skaleres til alle møderne.
Familien flytter.
Senest 2 uger efter flytningen, afholdes der netværksmøde i det nye
område med rådgiver, familie og det nye netværk.
Der holdes efterfølgende 1-3 netværksmøder med ca. 1 måneds mel-
lemrum, inden familien afsluttes i projektet.
Ved det afsluttende møde, evalueres der som i starten. Familien af-
sluttes.
Eventuelt en opfølgning med familien og rådgiver �½ år efter afsluttet
indsats.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1408978_0010.png
Evaluering opstart/afslut
Unge
Er kriminalitetstruet
Er sigtet
Er under 15 år
Har begået kriminalitet
og erkendt det
Har modtaget en dom
Har et skoletilbud
Fungerer og møder i sit
skoletilbud
Har afsluttet 9. klasse
Er truet i sin udvikling
Modtager støtte via § 52
Er anbragt udenfor
hjemmet
Deltager i et fritidstilbud
Har et fritidsjob
Har sociale relationer til
andre unge, som ikke er
kriminalitetstruede eller
kriminelle
Er motiveret for EN NY
START
Færdes ikke længere i
Gellerup/Bispehaven
Oplever at være faldet til
i det nye boligområde
Netværket oplever at
den unge er faldet til i
det nye boligområde
Netværket oplever at
trygheden er steget i
Gellerup/Bispehaven
Netværket oplever at
kriminaliteten er faldet i
Gellerup/Bispehaven
10
Ja
Nej
Ved ikke
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1408978_0011.png
Forældre
Modtager støtte via SL §
52
Faren er i arbejde
Ja
Nej
Ved ikke
Moren er i arbejde
Faren er motiveret for
at indgå i EN NY START
Moren er motiveret for
at indgå i EN NY START
Faren oplever selv at
være faldet til i det nye
boligområde
Moren oplever selv at
være faldet til i det nye
boligområde
Netværket oplever at
forældrene er faldet til i
det nye boligområde
Faren er aktiv i lokalom-
rådet, enten via frivilligt
arbejde i klub, skole,
forening m.m.
Moren er aktiv i lokal-
området, enten via fri-
villigt arbejde i klub,
skole, forening m.m.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1408978_0012.png
Mapping
Hvad bekymrer
Hvad fungerer
Hvad er nødt til at
ske
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1408978_0013.png
Skabelon for skalering
Der skaleres til alle møder. Som udgangspunkt, udføres skaleringen ud fra
nedenstående skabelon, men justeres efter behov ved hver enkelt møde.
På en skala fra 0 til 10, hvor 10 betyder at problemet er løst så godt som
muligt, og 0 betyder at problemet på ingen måde er løst, hvor vil du så ska-
lere problemet i dag?
Følgende skaleres:
Kriminalitet
Kriminalitetstruet
Motiveret for samarbejde (den unge, familien, netværket, lokalområ-
det)
Samarbejdet omkring den unge/familien fungerer
Skole
Fritid
Relation til forældre
Den unges færden i lokalområdet
Indsatsen via projektet
Trivsel generelt
0
10
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1408978_0014.png
Kontrakt
SOCIALE FORHOLD OG BESKÆFTIGELSE
Socialforvaltningen
Aarhus Kommune
Familiecentret—Fam. Vest
Gudrunsvej 78
8220 Brabrand
Tlf.: 89 40 20 00
Direkte telefon: 41 85 45 24
Direkte e-mail: [email protected]
Sag:
EN NY START
Projektkoordinator: Christina Lehtinen
Vi er som familie indstillet på, at ingså i projekt
EN NY START
med det formål at ændre vores liv.
Vi vil gerne flytte fra Bispehaven/Gellerup og til en ny budel i Aarhus. Vi vil gerne integreres i det nye lokalområ-
de. Dette indebærer:
Vores børn skal gå i skole.
Vores børn skal passe klub og/eller fritidsjob.
Vores børn skal ikke opholde sig i Bispehaven/Gellerup.
Vores børn skal ikke begå ny kriminalitet.
Vi vil samarbejde med ungerådgiver og det netværk, som tilknyttes i det nye lokalområde, samt med koordinator
fra
EN NY START.
I forbindelse med flytning fra nuværende bolig, accepterer vi at indgå i en afdragsordning ved en eventuel bolig-
gæld i forbindelse med fraflytningen.
Denne boliggæld udgør d.d. kr._________________________
Vi accepterer ligeledes at samarbejde omkring vores økonomi generelt, såsom oprette og planlægge budget og
indgå i afdragsordninger.
Hvis projektkoordinator skønner det nødvendigt, accepterer vi endvidere, at vores sociale ydelser sættes under
administration via ydelsescenter, som del af budgetplanlægningen.
Vi giver hermed samtykke til at projektkoordinator fra
EN NY START
kan indhente og udveksle, samt videregive
alle relevante oplysninger om vores familie fra alle offentlige/private instanser, herunder Socialforvaltningen,
Beskæftigelsesforvaltningen, Boligforening, skole/daginstitutioner, læge m.m.
Navn:
Adresse:
Cpr. nr.:
Dato:________________
Underskrift:__________________________________________________________
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1408978_0015.png
Afslutning & evaluering
afsluttes som udgangspunkt i projektet senest 3 må-
Et forløb varer mellem 6-12 måneder. Der indskrives 3-4 familier ad gan-
gen, som afsluttes løbende.
Familierne afsluttes som udgangspunkt i projektet senest 3 måneder efter
flytningen. I takt med at den enkelte familie afsluttes, anvendes erfaringer-
ne løbende i tilpasningen af fremgangsmåden i projektet.
Afsluttede familier, kan eventuelt fungere som ambassadører for de endnu
ikke påbegyndte forløb.
Desuden anvendes evalueringen og skaleringen både løbende i forhold til
afstemning af arbejdsmetoden, men også i relation til en potentiel foran-
kring efter afsluttet projektperiode.
Såfremt det er muligt, foretages der opfølgning med afsluttede familier ca.
12 måneder efter afslutning i projektet.
Resultatdokumentation og interview af afsluttende familier, kan ligeledes
indgå i evalueringen.
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1408978_0016.png
EN NY
START
IT Design:
Lykke Rasmussen
Aarhus Kommune
Ungerådgivningen
16